ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فعالیت زودشور در کشور عمان
تکنولوژی

استارتاپ‌های ایرانی در راه جهانی شدن؛ فعالیت زودشور در کشور عمان آغاز می‌شود

فعالیت زودشور در کشور عمان به زودی آغاز می‌شود. «محمد رهی» بنیان‌گذار این استارت‌آپ در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که عزم و خواسته دولت این کشور باعث شده که روند شروع فعالیت زودشور در این کشور ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۰

فعالیت زودشور در کشور عمان به زودی آغاز می‌شود. «محمد رهی» بنیان‌گذار این استارت‌آپ در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که عزم و خواسته دولت این کشور باعث شده که روند شروع فعالیت زودشور در این کشور تسریع پیدا کند.

رهی در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که ۲ شرکت به طور جدی طرح آنها را قبول کردند که در نهایت یکی از آنها با زودشور توافق کرده است. او خبر می‌دهد که حاصل شدن این توافق در طول سه ماه انجام شده و دلیل طولانی شدن این نوع توافقات مشابه در کشور را عدم ثابت شرایط اقتصادی ایران می‌داند:

«طی یک سال گذشته اتفاقاتی در کشور افتاد که هزینه تمام شده خدمات خیلی از کسب و کار ها را چند برابر کرد. قدرت خرید مردم به شدت پایین آمد و فروش هم کاهش یافت. ولی در کشوری مثل امارات یا عمان نرخ دلار سال‌هاست نوسان شدید نداشته پس عملا سرمایه گذاری روی ارز در این کشور ها اصلا معنی ندارد.»

فعالیت زودشور در کشور عمان
محمد رهی و مهسا قادری زوجی هستند که این استارتاپ را راه اندازی کرده‌اند و توانسته‌اند در حال حاضر گستره فعالیت مجموعه‌شان را به کشور عمان هم برسانند.

رهی می‌گوید که از همان ابتدای سال ۹۷ که وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل شد، آنها تصمیم گرفتند تا درآمد دلاری داشته باشند. او هم مانند بسیاری از مردم به سراغ ارزهای مجازی رفت و در این زمینه اقدماتی را هم انجام داد ولی در نهایت جرقه راه‌اندازی زودشور در کشورهای همسایه به ذهنشان خطور کرد:

«با توجه به روابط خوب ایران با عمان، افراد زیادی مواد غذایی و حبوبات را به کشور عمان صادر میکردند. ایونت های مختلفی در این باره برگزار میشد و ما هم پیگیر تر شدیم. مذاکرات را در ایران با شرکت های عمانی شروع کردیم و با توجه به عزم آنها برای راه اندازی استارت آپ های ایرانی در کشور عمان خیلی زود به نتیجه رسیدیم و توافقات انجام شد.»

او معتقد است که عمان عزمی جدی برای رشد و رسیدن به یک شهر هوشمند دارد و می‌خواهند تا ده سال آینده مانند امارات شوند. به گفته رهی هدف این کشور این است که «مسقط» شبیه به دبی شود و به همین منظور هم تسهیلاتی زیادی از سوی دولت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته تا اقتصاد متکی به نفت‌شان تغییر پیدا کند و به سمت تولید ناخالص داخلی برود:

«در کشور عمان هم مثل ایران خلاهای قانونی زیادی وجود دارد و برای راه اندای کسب و کار شما حتما لازم است که شخصیت حقوقی باشید. ولی با توجه به خواست دولت برای پیشرفت، سیاست هایی شبیه کشور امارات را در پیش گرفته اند.»

فعالیت زودشور در کشور عمان

او جمعیت عمان را بزرگترین تفاوت بازار این کشور و ایران می‌داند و جمعیت زیر ۵ میلیون این کشور که ۶۰ درصد آن را هم مردان تشکیل می‌دهد را یک بازار کاملا متفاوت از مارکت ایران تعریف می‌کند. به گفته رهی عمان کشور جوانی هست و میانگین سنی جمعیت آن زیر 30 سال است و نرخ نفوذ تلفن همراه در این کشور ۷۰ درصد است: «باید به اینکه مردم هر کشور چطور با اینترنت کار می‌کنند و عمانی‌ها به اینستاگرام بیشتر از بقیه شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند.»

اگرچه سابقه خشکشویی در عمان به ۶۰ سال قبل برمی‌گردد و این نوع از کسب و کار به علت جنس خاص البسه شهروندان این کشور بسیار پررونق است؛ اما نکته مهم اینجاست که هنوز هیچ سرویس آنلاینی در این کشور در زمینه خشکشویی فعالیت ندارد و زودشور اولین آنها خواهد بود.

مدیرعامل این استارت‌آپ باور دارد که بازار منطقه و کشورهایی مثل عمان، عراق، تاجیکستان و اذربایجان که هنوز روابط نسبتا خوبی با ایران دارند برای استارت آپ های ایرانی میتواند بسیار جذاب باشد:

«در کشور ما به دلیل مشکلات اقتصادی اغلب مردم راغب به استفاده از خدماتی که کیفیت زندگیشان را بالا ببرد نیستند و سعی میکنند ابتدا نیاز های اصلی زندگی را برطرف کنند. ولی در کشور ثروتمندی مثل عمان چنین نیست. ارائه خدمات برای ارتقا سطح کیفیت برای مردم اهمیت زیادی دارد و من به همه ی دوستان توصیه میکنم کشور های عمان و عراق را جدی بگیرند. بازار بکر و دست نخورده ای در حوزه IT دارند.»

رهی ورود به بازار جهانی را آرزوی خود می‌دانسته که در حال حاضر رو به برآورده شدن است. او تاکید دارد که  کشورهای زیادی هستند که از نظر آی تی و برنامه نویسی از ایران عقب تر هستند و تعداد زیادی از این کشور ها در همسایگی ایران هستند و ورود به این بازار ها بسیار راحت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • محمد امین چایچی
    محمد امین چایچی | ۱۴ دی ۱۳۹۷

    داداش داری اشتب میزنی عمان ی کشور تقریبن پولدار و ثروتمنده حتی چند وقت پیش که یکی از نزدیکان که میخواست ماموریت بره و شرکت بین اتریش عمان گفته بود یکی رو انتخاب کنه با ی وکیل صحبت کرد عمان وضیتش بهتره حتی پولش یکی از ده پول برتر دنیاست

  • behnam98
    behnam98 | ۲۹ آذر ۱۳۹۷

    دیگه چهارتا کشور جنگ زده و بدبخت از خودمون که با پول مردم ایران زندگی میکنند که اسمش "جهانی شدن" نیست...

مطالب پیشنهادی