ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارخانه اپل در آمریکا
تکنولوژی

روزی روزگاری در آمریکا؛ نگاهی به کارخانه قدیمی اپل در وطن

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شده بحث های متعددی در مورد بازگشت کارخانه های شرکت های این کشور به وطن خود مطرح شده است. اما بازگشت کارخانه ها به ایالات متحده ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شده بحث های متعددی در مورد بازگشت کارخانه های شرکت های این کشور به وطن خود مطرح شده است. اما بازگشت کارخانه ها به ایالات متحده در بیان ساده تر از عمل است. بسیاری از این شرکت ها در کشورهایی نظیر چین دسترسی ساده تری به زنجیره تأمین بین المللی دارند.

کارخانه اپل در آمریکا

با این که اکنون عمده محصولات اپل در خارج از ایالات متحده تولید می شوند اما در دهه 80 میلادی استیو جابز تلاش کرد مشابه با کارخانه های ژاپنی را در ایالات متحده راه اندازی کند؛ کارخانه ای حاصل از ترکیب روش تولید انبوه هنری فورد با قابلیت های تولید و کیفیت سونی ژاپن. همین موضوع بهانه ای شد تا نگاهی داشته باشیم به کارخانه ای که دهه ها قبل محصولات اپل را در وطن تولید می کرد.

شیفتگی استیو جابز به انظباطی که در ژاپن مشاهده کرده بود او را بر این داشت که با در نظر داشتن همین موضوع در سال 1984 کارخانه تولید کامپیوترهای مکینتاش را در فرمونت کالیفرنیا تأسیس کند. اما همه چیز آن طور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت و اصرار جابر بر کوچکترین جزئیات به ایده های غیر عملی منتهی شد.

به عنوان نمونه آن طور که والتر ایزاکسون، نویسنده کتاب زندگی نامه استیو جابز می گوید دستگاهی با دقت بالا در کارخانه نصب شده بود که به اصرار جابز باید به رنگ آبی روشن نقاشی می شد، اما در نهایت همین رنگ آمیزی موجب شد کارکرد دستگاه مختل شود.

کارخانه اپل در آمریکا

به گفته یکی از مهندسان که در همان روزهای اول در کارخانه کار می کرد: استیو اعتقادات عمیقی درباره فرایند تولید ژاپنی داشت:

«ژاپنی ها را جادوگران تولید می خواند. ایده، ساخت کارخانه ای با تحویل به موقع قطعات و با خرابی قطعه صفر بود. این موضوع برای کسب و کار مناسب نبود».

جابز در سال 1985 اپل را ترک کرد و بار دیگر در 1997 به شرکت بازگشت. کمی بعد «تیم کوک» را به منظور بهبود زنجیره تأمین استخدام کرد. فعالیت های کوک منجر به تغییرات اساسی تولید اپل در خارج از کشور شد. به زودی نوشته «Designed by Apple in California. Assembled in China» روی دستگاه های ساخته شده نقش بست که خبر از طراحی محصولات توسط اپل اما مونتاژ آنها در چین می داد.

در مورد کارخانه فرمونت اما همه چیز آن طور که جابز می خواست پیش نرفت. این کارخانه تنها 6 سال بعد تعطیل شد؛ چرا که اپل در دستیابی به انتظارات بازار از کامپیوترهای مک ناکام مانده بود. بعدها، جابز هم از تقلید دوباره تولید به سبک ژاپنی دست کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی