ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فرهنگ اینترنت اشیا
تکنولوژی

فرهنگ اینترنت اشیا، راهی برای نجات انرژی خواهد بود

«مجتبی حسن یاری» کارشناس اینترنت اشیا در حاشیه دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا که با همکاری‌ مرکز اینترنت اشیا برگزار شد در گفتگوی خود با دیجیاتو می‌گوید که مصرف ایرانیان در تمامی انرژی‌ها حداقل دو ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۵

«مجتبی حسن یاری» کارشناس اینترنت اشیا در حاشیه دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا که با همکاری‌ مرکز اینترنت اشیا برگزار شد در گفتگوی خود با دیجیاتو می‌گوید که مصرف ایرانیان در تمامی انرژی‌ها حداقل دو الی سه برابر سرانه مصرف جهانی است. او باور دارد که اینترنت اشیا در حال حاضر یک کالای لوکس به نظر می‌رسد که باید تبدیل به نوعی فرهنگ و سبک زندگی شود تا بتوان از آن برای اصلاح الگوی مصرف و نجات انرژی استفاده کرد.

حسن یاری در گفتگو با دیجیاتو اینترنت اشیا در ایران را فعلا محدود به ساختمان‌های لوکس قسمت شمال تهران می‌داند و از عدم اقبال دولتی‌ها نسبت به این موضوع گلایه دارد. او همچنین تاکید دارد که زیرساخت اینترنت اشیا در شهرستان‌ها هم بسیار کم است و شرکت‌های خصوصی چندان تمایلی به رشد این مقوله ندارند.

فرهنگ اینترنت اشیا

این کارشناس اینترنت اشیا علم اینترنت اشیا را یک مبحث میان رشته‌ای می‌داند که هنوز تدریس آکادمیکی درباره آن وجود ندارد اما خود فعالان هر صنعتی می‌توانند با مطالعات پیشرفته، به این مبحث برسند. او معتقد است که اینترنت اشیا انتها ندارد و می‌توان از این رشته نوپا در تمامی صنایع استفاده کرد: «اینترنت اشیا از پیشرفت تکنولوژی به وجود می‌آید.»

سیستم BMS یا همان مدیریت ساختمان در گذشته رواج داشته و امروزه IoT جای آن را گرفته است که خود شی را هوشمندسازی می‌کند. حسن یاری با اشاره به لامپ‌های سنسوردار آنها را نمونه کوچک و ابتدایی از اینترنت اشیا معرفی می‌کند که دولت توانست در فرهنگسازی آنها به خوبی عمل کند. به باور او شیرآلات دارای چشمی نیز همین روند را در حال پیشروی هستند. حسن یاری امیدوار است که کلیت اینترنت اشیا نیز باید در همین جریان بیفتد و تبدیل به یک سبک زندگی و فرهنگ شود تا از انرژی به درستی استفاده کرد.:

«در ساختمان‌های اداری این موضوع کاملا قابل لمس است. بعد از ساعات اداری می‌توان تمام سیستم‌های لازم را خاموش کرد و یا فقط یک بخش را روشن نگه داشت. تمام این کارها را می‌توان با موبایل و از منزل انجام داد و جزیی ترین دستورات را برای مصرف انرژی در بخش‌های مختلف ساختمان صادر کرد.»

فرهنگ اینترنت اشیا

او اظهار دارد که در دنیا سیستم‌های اینترنت اشیا بسیار رایج است. به گفته حسن یاری آسمانخراش‌های دوبی با صدتا نیرو هم قابل کنترل نیست و همه چیز به صورت هوشمند مدیریت می‌شود. وی تاکید دارد که در اینترنت اشیا قید مکان حذف می‌شود و لازم نیست که حتما داخل ساختمان باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید.

حسن یاری با اشاره به وضعیت انرژی در کشور به دیجیاتو می‌گوید:

«قیمت انرژی‌ها در ایران بسیار پایین و غیرواقعی است. همه ما می‌دانیم در بحران شدید آب هستیم ولی این مایه حیات را با قیمتی 600 تومان آنهم صورت شرب دریافت می‌کنیم در حالی که هر متر مکعب که لزوما شرب هم نیست در آمریکا بین 8 تا 11 دلار است. این رقم در اروپایی که آب بیشتری هم دارد گران‌تر است. همین می‌شود که میزان مصرف روزانه ما به ازای هر نفر دوبرابر آمار جهانی است.»

فرهنگ اینترنت اشیا

میزان مصرف برق ما هم 3.1 برابر الگوی جهانی است و به جای آنکه 800 کیلووات در یک سال باشد نزدیک به 2600 وات است. حسن یاری با گفتن این موضوع به لزوم اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه‌های انرژی تاکید می‌کند. دولت هم در سال‌های اخیر تاکید کرده که باید تمام ساختمان‌های اداری به هر روشی که می‌توانند 20 درصد سرانه مصرف انرژی خود را پایین بیاورند و این کارشناس با اشاره به این تاکید دولت، این مساله را امری ضروری عنوان می‌کند:

«تابستان امسال که رکورد مصرف شکسته شد دولت چنین تصمیمی گرفت و تنها کاری که می‌شد در آن بازه زمانی کوتاه انجام داد این بود که ساعات اداری جابجا شود. اما حالا می‌توان با اندکی صرف وقت و هزینه موضوع اینترنت اشیا را به میان کشید و از آن برای این کاهش سود برد.»

این کارشناس اینترنت اشیا تاکید دارد که کم کم در کشور هیچ انرژی وجود ندارد که بتوان با دادن پول آن را خرید و باید قبل از رسیدن به این موقعیت، موضوع را حل و فصل کرد. او هزینه‌هایی که برای هوشمندسازی می‌شود را چندان ارزان نمی‌داند اما باور دارد که این هزینه‌ها بعد از چندین ماه تبدیل به سود خواهند شد و جدا از هزینه‌ها، باید به مسائل زیست محیطی و نسل آینده نیز توجه داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی