ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین دستگاه محرمانه برای پژوهش در زمینه بمب هیدروژنی می سازد

ایالات متحده چند سالی است که در نیومکزیکو از تأسیساتی موسوم به «ماشین Z» برای شبیه سازی دما و انرژی بسیار زیاد (مانند انفجارهای اتمی) استفاده می کند و حالا چین هم تصمیم گرفته با ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

ایالات متحده چند سالی است که در نیومکزیکو از تأسیساتی موسوم به «ماشین Z» برای شبیه سازی دما و انرژی بسیار زیاد (مانند انفجارهای اتمی) استفاده می کند و حالا چین هم تصمیم گرفته با احداث تأسیسات مشابهی، به پژوهش درباره بمب هیدروژنی پرداخته و با آمریکایی ها رقابت کند.

ارتش آزادی بخش خلق چین در حال توسعه ابزاری است که توانایی شبیه سازی انفجارهای گرماهسته ای بمب هیدروژنی را داشته که بر اساس اطلاعات موجود، در استان سیچوان در دست احداث است.

تأسیسات مورد بحث که به ماشین Z چینی مشهور شده، قرار است مانند همتای آمریکایی خود رفتار ذرات اتمی را در فشار مغناطیسی شدید و تحت تشعشعات قوی بررسی کند و می تواند برای آزمایش سلاح های هسته ای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایش بمب هیدروژنی تنها هدف دستگاه جدید چینی ها نیست

ماشین Z ایالات متحده با توان تولید 2.7 میلیون ژول انرژی الکتریکی در آزمایشگاه ملی سندیا البوکرکی قرار دارد و قادر است گرمای 3.7 میلیارد کلوین (بیشترین گرمای تولید شده توسط یک دستگاه ساخته انسان) را تولید کند. در مقابل چینی ها پا را فراتر گذاشته و تصمیم دارند دستگاهی با توان تولید 80 میلیون ژول الکتریسیته را بسازند.

بمب هیدروژنی

جالب است بدانید که تأسیسات مورد بحث تنها برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ به عنوان مثال ماشین Z در سال 2012 و طی آزمایشی موسوم به کوتوله سفید، با جریان الکتریکی 26 میلیون آمپر در سیم های تنگستنی توانست طیف منتشر شده از یک ستاره کوتوله سفید را شبیه سازی کند.

آزمایشگاه سندیا از ماشین Z برای مطالعه مواد مختلف در شرایط مشابه با انفجار اتمی نیز استفاده می کند و از اطلاعات بدست آمده، در نگهداری از ذخایر سوخت هسته ای ایالات متحده و توسعه مدل های فیزیکی در شبیه سازهای کامپیوتری بهره می برد.

گفتنی است انفجار اتمی می تواند در فواصل دور هم به تجهیزات آسیب بزند و به همین خاطر تحقیقات پیرامون آثار آن بر مواد مختلف به خصوص برای کشوری مثل چین از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی