ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی هوا

آلودگی هوا باعث کاهش هوش می شود

آلودگی هوا نتنها برای ریه ها و قلب مضر است بلکه طبق تحقیقات می تواند از میزان هوش انسان هم بکاهد. پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می دهد عملکرد شناختی (منظور اموری مانند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

آلودگی هوا نتنها برای ریه ها و قلب مضر است بلکه طبق تحقیقات می تواند از میزان هوش انسان هم بکاهد. پژوهشی که به تازگی انجام شده نشان می دهد عملکرد شناختی (منظور اموری مانند توانایی در توجه کردن، یادآوری دانش قدیمی و تولید اطلاعات) افراد مسن ساکن چین که برای مدتی طولانی در معرض آلودگی هوا قرار گرفته اند در آزمون های شفاهی و ریاضیات رو به ضعف گذاشته است.

در واقع بر پایه این پژوهش با افزایش سن، رابطه میان آلودگی هوا و ضعف حافظه نیز قوی تر می شود. همچنین مشخص شده که مردان و افراد کم سوادتر بیشتر از سایرین در معرض این خطرات هستند  هرچند چرایی این مساله هنوز مشخص نشده.

البته بشر از قبل به شواهد جالبی دست یافته که نشان می دهند آلودگی هوا خصوصا ریزترین ذرات موجود در آلودگی باعث آسیب رسیدن به مغز هم در انسان و هم حیوانات می شود. آلودگی ناشی از حمل و نقل پیامدهایی نظیر زوال عقل، رفتار مجرمانه در بزرگسالان و عقب ماندگی ذهنی در کودکانی را به دنبال دارد که مدارسشان در مناطق آلوده شهری قرار دارد.

آلودگی هوا

در حیوانات هم موش هایی که برای مدت چهارماه در معرض آلودگی هوا قرار گرفته بودند دچار ضعف کارکردهای مغزی و تورم در بخشهای مهم مغزی خود شدند. این یعنی بافت های مغزی در پاسخ به محرک های مضر ناشی از آلودگی هوا دستخوش تغییرات می شوند.

البته اشاره کنیم هنوز مشخص نیست که دقیقا کدام ذرات موجود در هوای آلوده بیشترین نقش را در ایجاد آسیب های مغزی دارد. با این حال اما شواهدی در دست است که نشان می دهد ذرات آلودگی در مقیاس نانو می توانند از جمله علل اصلی باشند. این ذرات حدودا ۲۰۰۰ برابر کوچک تر از قطر موی انسان هستند و می توانند از طریق جریان خون به بخش های مختلف بدن راه پیدا کنند. آنها حتی ممکن است مستقیما و از طریق اعصاب بویایی مستقیما خود را به مغز برسانند.

نمونه مغز دریافتی از مردگانی که پیشتر در برخی شهرهای آلوده جهان نظیر مکزیکو سیتی زندگی کرده بودند نیز نشانه های آلزایمر را داشت. نانوذرات حاوی فلزات که در این نمونه ها یافت شد بسیار شبیه به ذراتی است که دانشمندان در هوای آلوده شهرها پیدا کردند و معمولا از سوختن بنزین و سوخت های فسیلی ایجاد می شوند.

دانشمندان در انتهای این تحقیق اعلام کردند که استنشاق مداوم نانو ذرات موجود در هوای آلوده ممکن است اثرات منفی متعددی از جمله تورم مزمن سلول های عصبی را در افراد به دنبال داشته باشد. وقتی ما آلودگی هوا را تنفس میکنیم ممکن است سلول های ایمنی مغز را با این کار فعال نماییم و در صورتی که این کار تکرار شود سلول های ایمنی بدن نیز به صورت مستمر وارد فرایند واکنش دهی می شوند و در نهایت مولکول های خطرناکی در بدن ایجاد می شوند که گونه های فعال اکسیژن نام دارند. سطح بالا از این مولکول ها میتواند باعث آسیب مغزی و مرگ سلول های بدن شود و در نهایت کاهش هوش می شود (۶ توصیه برای تقویت حافظه).

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی