ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان: ذرات پلاستیک به عمیق ترین بخش های اقیانوس هم نفوذ کرده اند

انسان مدرن همواره نگران پایان یافتن دنیا بوده و سناریو‌های مختلفی برای این اتفاق در نظر گرفته؛ از سلطه گرفتن ربات‌ها بر بشریت گرفته تا انقلاب میمون‌ها علیه انسان اما بر خلاف تصور نویسندگان بخش ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

انسان مدرن همواره نگران پایان یافتن دنیا بوده و سناریو‌های مختلفی برای این اتفاق در نظر گرفته؛ از سلطه گرفتن ربات‌ها بر بشریت گرفته تا انقلاب میمون‌ها علیه انسان اما بر خلاف تصور نویسندگان بخش علمی-تخیلی یا متخصصین بخش تکنولوژی، ممکن است اتفاق دیگری پایان دنیا را رقم زند؛ آخرالزمان میکروپلاستیک.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد میکروپلاستیک راه خود را به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس یعنی درازگودال ماریانا نیز پیدا کرده است. این درازگودال هلالی شکل ۱۱ کیلومتر زیر سطح چین و فیلیپین قرار دارد و حتی نور نیز نمی‌تواند راهی به آن پیدا کند. دما در این منطقه چیزی در حدود ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد است و فشاری معادل ۱۱۰ مگاپاسکال در این منطقه حکمفرماست که فشاری در حدود ۱۱۰۰ برابر فشار موحود در سطح را نتیجه می‌دهد.

این قسمت از عمق ۶ کیلومتری سطح دریا آغاز می‌شود و به عمق ۱۱ کیلومتری آن می‌رسد. با این وجود و حتی علیرغم این شرایط سخت، حیات راه خود را به این عمق می‌رساند. حال گزارش شده که ذرات میکروپلاستیک نیز توانسته‌اند ضررهای خود را ادامه دهند و ذرات آسیب رسانشان را حتی در این عمق نیز پخش کنند.

به گزارش محققان در هر لیتر از آب این منطقه چیزی در حدود ۱۳.۵۱ ریزپلاستیک پیدا شده که این رقم چهار برابر بیش از آخرین اندازه‌گیری‌ها شده و در عمیقترین آبهای جهان نیز ذرات خطرناکی دیده می‌شود که می‌تواند پایان دنیا را رقم زند. البته باید مدنظر داشت که این ذرات میکروپلاستیک در یک منطقه جمع نشده‌اند اما در عمق ۷ تا ۱۱ کیلومتری زمین غوطه ورند.

کارشناسان تخمین می‌زنند فعالیت‌های صعنتی شمال شرقی اقیانوس آرام و حجم زباله‌ی زیاد موجود در این اقیانوس، منشا ذرات میکروپلاستیک باشند.  پلاستیک در آب تخریب نمی‌شود و تنها دو راه پیش رو دارد؛ یا اینکه به نزدیکی ساحل فرو رود یا اینکه به عمق اقیانوس سفر کند. به نظر می‌رسد اکنون روش دوم را در پیش گرفته و می‌تواند در آینده بسیار خطرآفرین باشد.

 

تماشا کنید: به بهانه روز جهانی اقیانوس‌ ها، مروری بر تلخ ترین حقایق در مورد زمین

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی