ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات هسته ای
علمی

طرح ناسا برای کشف موجودات فضایی از طریق ربات هسته‌ای

سیاره مشتری احتمالا میزبان موجودات فضایی بسیاری است اما محل زندگی آنها زیر لایه ضخیمی از یخ مدفون شده و حالا محققان ناسا به دنبال توسعه یک ربات هسته ای برای گذر از این سد ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

سیاره مشتری احتمالا میزبان موجودات فضایی بسیاری است اما محل زندگی آنها زیر لایه ضخیمی از یخ مدفون شده و حالا محققان ناسا به دنبال توسعه یک ربات هسته ای برای گذر از این سد هستند.

این طرح که «تونل بات» نام گرفته فرصتی را برای حفاری در یکی از ۶۹ قمر سیاره مشتری  به نام اروپا و بررسی وجود ارگان های زنده در آنجا فراهم می کند. دانشمندان بر این باورند که اقیانوسی زیر لایه یخی این قمر پنهان شده که میزبان موجودات زنده بسیاری است.

ربات هسته ای
مقایسه قمرهای مشتری

 

محققان این طرح که در اجلاس ۲۰۱۸ «انجمن ژئوفیزیک آمریکا» ارائه شده از مزایای ارسال ربات هسته ای و دیگر ابزارهای تحقیقاتی به مشتری گفته اند:

ما مطالعات اولیه را درباره کاوشگر هسته ای حفر تونل انجام داده ایم که با عبور از سد یخ ها به اقیانوس وارد می شود. ابزارهای تحقیقاتی که همراه این کاوشگر پرتاب می شوند، به جستجوی موجودات زنده یا منقرض شده می پردازند. این ربات همچنین قابل سکونت بودن لایه یخ و اقیانوس را نیز بررسی می کند.

البته در این طرح به برخی مسائل نظیر چگونگی انتقال کاوشگر به سیاره مشتری و فرود آن بر سطح قمر اروپا پرداخته نشده است، هرچند در صورتی که پروژه نظر مسئولان فضایی را به خود جلب کند به نظر مشکل خاصی در این باره وجود نخواهد داشت.

محققان دو احتمال را برای پیاده سازی این طرح پیشنهاد کرده اند که شامل تامین سوخت از طریق انرژی هسته ای یا سازه‌های با منبع حرارتی هستند.

با این حال حفاری و کاوش در عمق اقیانوس اروپا چالش دیگری نظیر مشکلات در ارسال پیام را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این ربات مذکور باید از طریق ساز و کاری مثل کابل بیرون از سطح اقیانوس لنگر بیندازند تا از غرق شدن آن جلوگیری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی