ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پیام عجیب سایپا به مشتریان رنو ساندرو؛ تا ساخت قطعات تولید داخل منتظر باشید

این روزها جاده مخصوص به عنوان قلب صنعت خودروسازی در کشور شاهد ماجراهای بسیاری است. مشتریان منتظر تحویل خودروهای ثبت نامی خود به هر دری می زنند تا پیش از اعلام قیمت های جدید، خبری ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

این روزها جاده مخصوص به عنوان قلب صنعت خودروسازی در کشور شاهد ماجراهای بسیاری است. مشتریان منتظر تحویل خودروهای ثبت نامی خود به هر دری می زنند تا پیش از اعلام قیمت های جدید، خبری از شرایط تحویل خودرو مورد نظر خود بگیرند و بسیاری از افرادی که خود را ناتوان در تامین هزینه لازم برای پرداخت قیمت های جدید می بینند نیز به صف مشتریان انصرافی پیوسته اند و در حال دوندگی برای دریافت مبالغ پرداختی خود هستند که البته چندان نیز به سادگی انجام نمی شود، در این زمینه ماجرای تحویل رنو ساندرو سایپا پیچیده تر از سایر خودروها به نظر می رسد.

در این شرایط به دلیل برهم خوردن تبادلات تجاری بین ایران و چین، روند تامین قطعات و تولید خودروهای چینی در کشور نیز با اخلال مواجه شده است و ظاهرا بانک ایرانی چینی واسطه در این زمینه نیز در تازه ترین بیانیه خود از عدم امکان تبادلات مالی مربوط به خودروسازی تا اردیبهشت ماه سال آینده خبر داده است. مشکلات مشابهی نیز با طرفین اروپایی وجود دارد و ظاهرا علیرغم آمادگی رنو برای ارسال قطعات یدکی به ایران، مسئله تبادلات مالی و عدم همکاری شرکت های حمل و نقل برای حمل قطعات به ایران باعث بروز مشکلاتی شده است.

رنو ساندرو سایپا

در چنین شرایطی اما ماجرای تولید ساندرو و تندر 90 مونتاژی پارس خودرو به داستان های هزار و یکشب تبدیل شده است و سایپا که چندی پیش خبر از جایگزینی این محصولات با پراید و تیبا داده بود، حالا تصمیم گرفته تا برخی از مشتریان را تا زمان داخلی سازی قطعات مورد نیاز، معطل نگه دارد. در این رابطه پیامکی به ثبت نام کنندگان محصولات رنو ارسال شده است که متن آن به شرح تصویر ذیل است.

رنو ساندرو سایپا

بر این اساس به نظر می رسد که سایپا از تامین قطعات اصلی ساخت رنو نا امید شده است و قصد دارد تا کسری خودروهای موجود خود را به شیوه تولید داخل مرتفع کند، اما این پروسه زمان بر است و از سوی دیگر مشتریانی که این خودروها را به عنوان محصولاتی با کیفیت مد نظر داشته اند، حال ممکن است با خودروهایی ایرانیزه مواجه شوند.

از طرف دیگر وضعیت برای مشتریانی که این پیامک مایوس کننده را دریافت نکرده اند، به مراتب بدتر است. چرا که ایشان احتمالا در زمره ثبت نام کنندگان مازاد ظرفیت قرار می گیرند که خودرویی برای تحویل برایشان وجود ندارند و ناچار به انتخاب خودروهای دیگر از سبد محصولات سایپا یا انصراف خواهند بود. جالب تر آنکه مهندس سروش، مدیرعامل جدید سایپا چند هفته قبل در راستای ارائه توضیحات به مشتریان منتظر تحویل رنو ساندرو و تندر 90 این چنین گفته بودند:

"مدیر عامل جدید سایپا با اعلام اینکه برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم، افزود: هنوز این طرح به جمع بندی نرسیده البته اگر به نتیجه نرسیم خودروهای دیگر را جایگزین این محصول خواهیم کرد. مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت با توجه به تعهدات خود، پیش بینی لازم را برای تأمین قطعات انجام نداده است، گفت: ثبت نام‌ های این خودرو همه برای قبل از اردیبهشت 97 است. رنو در دوره قبل با وجود تحریم ها از کشور خارج نشد و به همین دلیل دوستان هم فکر می کردند که این بار هم به تعهدات خود پایبند بوده و از کشور خارج نمی‌ شود."

با این اوصاف مشخص نیست که باید تقصیر ایجاد وضعیت موجود و ضرر و زیان مشتریان را متوجه خوشبینی مدیران سایپا دانست یا آن را به حساب بدقولی فرانسوی ها گذاشت اما هرآنچه که باشد حالا مشتریان یا باید رنوهای مجهز به قطعات داخلی را با قیمت بیشتر خریداری نمایند و یا باید به سراغ پراید تیباهایی بروند که با قیمت بیشتری نسبت به سال گذشته در اختیارشان قرار خواهد گرفت و در هر دو صورت بعید است رضایت مشتریانی که ماه ها منتظر مانده اند، تامین شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۲ دی ۱۳۹۷

    مدیران فاسد خودرو ساز بایستی محاکمه بشن نه هزینه بیکفایتیشون رو ملت بدن.

  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۲ دی ۱۳۹۷

    از ماست که بر ماست ...اگه شما هنر تولید خودرو داشتین 40 سال وقت کمی نبود البته ملت بیسواد نگاه داشته ایران هم هست که هر بلایی سرشون میارن ساکت هستند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی