ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

وزیر صنعت: اعلام قیمت خودرو های پر فروش تا هفته آینده؛ آشوب و رکود در بازار خودرو

با توجه به اظهارات جدید رضا رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با پایان قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، از هفته آینده قیمت جدید خودرو های پرفروش اعلام خواهد شد. به این ترتیب انتظار ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

با توجه به اظهارات جدید رضا رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با پایان قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، از هفته آینده قیمت جدید خودرو های پرفروش اعلام خواهد شد. به این ترتیب انتظار می رود با مصوبه مذکور قیمت خودرو در بازار آزاد پایین آمده و افزایش تولید و عرضه صورت پذیرد.
البته لازم به ذکر است که رحمانی در خصوص واگذاری خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی نیز توضیح داده است که خودروسازان موظف اند این خودروها را با همان قیمت قبلی واگذار کنند. به عبارت دیگر افزایش قیمت خودرو برای خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی مطرح نیست.

قیمت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیح داد که ایران خودرو و سایپا تنها مجوز پیش فروش 30 درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده اند که البته در واگذاری این پیش فروش ها نیز دچار مشکل شده اند. در واقع علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات مربوط به ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو است.
به هر حال به نظر می رسد که صنعت خودرو به همراه تمام 500 هزار نیروی شاغل در 2 هزار واحد صنعتی آن در سراسر کشور از بحران به وجود آمده عبور کرده است و گواه این ادعا نیز کاهش روند نزولی تولید خودرو، یا به عبارت دیگر افزایش خروجی خط تولید خودروها می باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتها توضیح داد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه قضایی در حدود 13 هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور به زودی ترخیص شده و راهی جاده ها خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که در صورت ترخیص خودروهای وارداتی و ورود این تعداد خودرو به بازار، شاهد کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم، اما در خصوص بازار خودروهای داخلی شرایط بسیار پیچیده به نظر می رسد.

در پی اعلام قیمت های افزایش یافته توسط ایران خودرو و مدیران خودرو در طی دو روز گذشته، استارت افزایش شدید و آزادسازی قیمت گذاری خودرو زده شده است اما به نظر می رسد که عدم تامین قطعات وارداتی، زمینه ساز کاهش تیراژ خط تولید خواهد شد.

گرچه بازار نسبت به این افزایش قیمت ها به طور طبیعی واکنش نشان خواهد داد، اما در عمل آنچه اتفاق میافتد این است که سگمنت بندی بازار تغییر خواهد کرد و مشتریان خودروهای وارداتی در صورت نیاز به سمت خودروهای چینی و مشتریان چینی ها به سمت خودروهای داخلی و برخی چینی های ارزان تر خواهند رفت.

بنابراین به نظر می رسد که بتوان سرنوشتی سه بخشی را برای بازار خودرو کشور متصور بود. کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، ادامه رکود و حفظ قیمت های فعلی خودروهای مونتاژی که دیگر قابلیت تولید در کشور را ندارند و کاهش نسبی قیمت خودروهای تولید داخل.

برای توضیح بیشتر می توان گفت که خودروهایی مانند، رنو ساندرو، مزدا 3، کیا سراتو، محصولات هیوندای مونتاژی کرمان موتور و برقی چینی های محبوب مانند هاوال بعید است که از سایر بخش های بازار تاثیر پذیرند و احتمالا به عنوان خودروهای خوبی که دیگر امکان تولید ندارند، سطح قیمت های فعلی را حفظ خواهند کرد.

خودروهای تولید داخل مانند خانواده پراید، تیبا، ساینا، پژو 206، سمند، پرشیا و 405 و ... در صورت افزایش تحویل ممکن است دچار افت قیمت در سطح بازار شوند، در واقع افزایش قیمت این خودروها نباید به شکل مستقیم از افزایش قیمت دلار نشات پذیرد، چرا که میزان ارز بری این خودروها نسبت به خودروهای چینی یا مونتاژی کمتر است.

در نهایت سرنوشت خودروسازان چینی و قیمت محصولاتشان، ارتباط زیادی شرایط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین دارد و می تواند دامنه گسترده ای از قطع کامل تولید تا کاهش نسبی قیمت را شامل شود. در شرایط فعلی مبادلات مالی بین دو کشور مختل شده و همین مسئله افزایش قیمت و کاهش تیراژ را در پی داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۳ دی ۱۳۹۷

    هنگام دادگاه از هویدا پرسیدند چه کار مفیدی کردی در 13 سال و گفت خودکار بیک اول وزارت 5 ریال و بعد 13 سال همان 5 ریال خودش پیکان سوار میشد و الان این مدعیان ..فرزندانشان همه در امریکا و هیچکدام سوار این فرغونهای تولید خودشان نمیشوند وهر روز ملت بدبخت رو سر میبرند ...از ماست که بر ماست..

  • mohammad2000a
    mohammad2000a | ۳ دی ۱۳۹۷

    از مردم اهواز باید یاد بگیریم .اگه ساکت باشیم خودروسازا و وزارت صنعت هر بلایی سرمون میارن بریزین خیابون بدونن ملت بیسواد نیستن...

  • robatim2
    robatim2 | ۳ دی ۱۳۹۷

    یعنی واقعا وزیر مسایل زیر رانمیدانند 1.قیمت بازار رو خود خودروسازان تعیین کردند برای اینکه بعد از افزایش قیمت صدای مردم در نیاد 2.شرکت ها الان چند ماهه ماشینهایی که تولید داخله مثل 206 اس دی رو ندادن و هیچ جایی حتی وزارت صنعت هم پاسخگو نیست .40.3 سال است که خودرو سازان مشغولن <آیا به غیر رانت و دلال بازی و تولید ماشینهایی که حتی از کمترین استاندارد هم برخوردار نیستند و ملت رو به کام مرگ یا معلولیت میکشونند ایا دست اورد دیگه ای داشتن 4.آیا فکر میکنید اعتماد ملت مهم هست یانه همان بلاد کفر اگر کسی حقوق شخص دیگه ای رو ضایع بکنه باید جوابگو باشه حتی اگه رییس جمهور باشه و لی در ایران ما ملت مگه دلار رو گرون کردیم که الان باید خسارت بدیم که وقت دلار 3800 تومنی ماشین ثبت نام کردیم حالا باید ماشینو با دلار امروز به ما بدن و در واقع مدعی العموم مجرم شناخته میشه. 5.فک نمیکنید دارید از نا اگاهی مردم سوء استفاده میکنید در فرانسه تنها 2 درصد مالیات سوخت افزایش پیدا کرد ولی مردم روشنفکر اونجا صداشون بلند شد ولی اینجا ...

  • 1234567890
    1234567890 | ۳ دی ۱۳۹۷

    تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد نامردای دروغگو

  • 1234567890
    1234567890 | ۳ دی ۱۳۹۷

    بابا جان من برج یک مبلغ 16 میلیون دادم ایران خودرو تحویل خودرو برج شش بوده نه زمانی که پول بهشون دادم نه زمانی که تحویل خودرو بوده ایران خودرو تحریم نبوده و دلار هم 4200 تومان بوده پس چرا الان که برج 10 هست خودرو رو به من تحویل نمیدهد و اعلام میکنه که هفته دیگه با نرخ جدید برای شما دعوتنامه میاد این دزدی تو روز روشن نیست اینکه ماشین رو تحویل نمی دهم تا نرخ جدید اعلام بشه بعد به شما میفروشم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی