ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا
تکنولوژی

اینترنت اشیا چگونه کیفیت زندگی را در کشور افزایش می‌دهد؟

دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا با همکاری مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در تهران در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. مدیرکل دفتر هوشمند سازی ساتبا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا با همکاری مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در تهران در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. مدیرکل دفتر هوشمند سازی ساتبا در حاشیه این رویداد از علاقه دولت نسبت به رشد اینترنت اشیا گفت و تاکید کرد که شاید بتوان با قیمت‌گذاری درست روی مبحث انرژی، فرهنگ استفاده از انرژی و اینترنت اشیا را نیز وارد خانواده‌ها کرد.

«علی زیاری» مدیرکل دفتر هوشمند سازی ساتبا (انرژی‌های تجدید پذیر) در گفتگو با دیجیاتو تاکید می‌کند که توسعه IoT در کشور ضروری است و کنتورهای هوشمند طرح فهام را مقدمه‌ای برای ورود به این مساله هستند:

«در شرح وظایف سازمان جدید توسعه اینترنت اشیا قرار گرفته و این کنتورهای هوشمند می‌توانند انتقال اطلاعات انرژی‌های آب و گاز را هم پردازش کنند ولی فعلا در پایلوت اولیه آن تنها به رصد انرژی برق می‌پردازد. این کنتورها از مقدماتی‌ترین حالت اینترنت اشیا برخوردار هستند و سیصد هزار عدد از آنها در سراسر کشور راه‌اندازی شده است ولی قصد داریم تا تکنولوژی به کار رفته در آن را توسعه دهیم.»

زیاری فعالیت‌هایی چون اتصال به شبکه نیروگاه‌های تجدید پذیر و الزامات آن، بازرسی و پلمپ کنتورهای نیروگاه‌های تجدید پذیر و سنجش تولید آنها، ذخیره سازی انرژی و بازار بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف را اقدامات سازمان خود معرفی می‌کند که تمامی آنها به تدریج در بستر IoT به جریان خواهند افتاد:

«با مرکز تحقیقات اینترنت اشیا جلساتی داشتیم و مشترکا دوره‌های اینترنت اشیا را برگزار کردیم که با دوره امسال، چهارمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم. این آموزش‌ها را در کشور ضروری می‌دانیم چرا که این فناوری در ایران بسیار جدید بوده و در دانشگاه‌ها هم هنوز آنچنان به آن پرداخت نشده. قصد داریم تا این جلسات را به زودی در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی نماییم.»

او تاکید دارد که دولت بسیار مایل است که بخش خصوصی وارد حوزه اینترنت اشیا شود و در همین مبحث کنتورسازی هم از این شرکت‌ها دعوت شده است. زیاری تبادلات اطلاعات شرکت‌های دولتی و خصوصی را امری بسیار مثبت برای توسعه اینترنت اشیا می‌داند و باور دارد که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت می‌تواند به روند آن تسریع ببخشد:

«دولت در موارد قانون‌گذاری و دادن اطلاعات لازم می‌تواند همکاری‌های ویژه‌ای با بخش خصوصی داشته باشد و یا مسائلی چون خرید تضمینی برق و تشویقات دولت هم می‌تواند در این بین وجود داشته باشد.»

دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا

مدیرکل دفتر هوشمند سازی ساتبا با اشاره به قیمت ارزان انرژی‌ها در کشور نسبت به سایر کشورها هشدار می‌دهد که کم کم به سمتی می‌رویم که دیگر انرژی نمی‌ماند که بتوان آن را با پول خرید. زیاری معتقد است که فرهنگ زمانی شکل می‌گیرد که هزینه‌ها به قیمت اصلی خود برسد و برای اثبات این ادعا مثال جریمه گذاشتن برای نبستن کمربند ایمنی خودروها را به میان می‌آورد که توانست فرهنگ مثبت استفاده از این محصول را در بین مردم جا بیندازد:

«ما در مصرف همه‌چیز از خوراک گرفته تا انرژی در دنیا پیشتاز هستیم. البته که بالا رفتن هزینه‌های انرژی فشار زیادی به قشرهای گوناگونی از مردم خواهد زد و سیاست‌گذاران باید طوری پیش بروند که هم انرژی به قیمت واقعی خود برگردد و هم به این اقشار فشار مالی وارد نشود؛ مواردی چون تنبیه و تشویق که هم‌اکنون در سازمان هم وجود دارد و یا دادن سود به بهینه‌سازان انرژی می‌تواند مثمر ثمر باشد.»

به گفته زیاری قانونی وجود دارد که باید بیست درصد انرژی‌ مصرفی ساختمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرای و دستگاه‌های غیرعمومی دولت به انرژی تجدید پذیر اختصاص داده شود و همچنین ده درصد از مصرف انرژی خود بکاهند؛ همین قوانین باعث شده که این دستگاه‌ها روی خوش بیشتری نسبت به استفاده از اینترنت اشیا داشته باشند: «شاید در نگاه اول این هزینه‌ها زیاد باشد اما با گذشت چند دوره، سود دهی بیشتری برای این سازمان‌ها خواهند داشت و از جریمه شدن آنها نیز جلوگیری خواهد کرد.»

دوره چهارم آموزش جامع اینترنت اشیا

شرکت کنندگان این دوره از آموزش جامع اینترنت اشیا در 5 کلاس گوناگون شرکت کردند و درباره تاریخچه، معماری، درآمدزایی و مواردی از این قبیل پیرامون اینترنت اشیا را فراگرفته و به لزوم استفاده و ترویج فرهنگ از این تکنولوژی پی بردند.

در کارگاه عملی این رویداد نیز 5 سناریو هوشمند سازی با موضوعات سنجش دما، لرزش و تشخیص نور، سنجش دما، نور و رطوبت خاک، سنجش دود، نور و فاصله، سنجش دود، حرکت و لرزش، سنجش فاصله و لرزش اجرا گردید. اجرای سناریو ها به صورت گردشی بین هر 5 گروه انجام شد و همه گروه ها با 5 سناریوی عملی آشنا شدند. علاقه مندان میتوانند جهت ثبت نام دوره‌های بعدی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز تحقیقات اینترنت اشیا مراجعه کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی