ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شعبه آفریقایی ب ام و اولین خودروی مزین به نشان M را بازسازی می کند؛ باز آفرینی یک افسانه

بسیاری افراد تولید M3 E30 را به عنوان آغاز کننده راه پرشکوه خودروهای سری M POWER مطرح می کنند، اما واقعیت این است که ب ام و 530 MLE چند سال پیش از این خودرو، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

بسیاری افراد تولید M3 E30 را به عنوان آغاز کننده راه پرشکوه خودروهای سری M POWER مطرح می کنند، اما واقعیت این است که ب ام و 530 MLE چند سال پیش از این خودرو، مسیر تولید خودروهای اسپرت را برای کمپانی صاحب نام آلمانی هموار کرده بود. ب ام و در میانه های دهه 70 میلادی، شاخه آفریقای جنوبی ب ام و نسخه ای ویژه از 530 را با پسوند MLE در کارخانه Rosslyn تولید می کرد. پسوند این نسخه از حروف آغازین سه واژه Motorsport Limited Edition برگرفته شده بود و ب ام و با توسعه آن قصد داشت در سری مسابقاتی مخصوص مدل های تولید انبوه، شرکت کند. برای کسب مجوز حضور در این مسابقات ب ام و مجبور بود که به تعداد معین، نسخه خیابانی مدل مسابقه ای را نیز عرضه کند.

ب ام و 530 MLE

طبق اطلاعات موجود ب ام و 110 دستگاه از 530 MLE را در سال 1976 با مشخصات تیپ 1 و 117 دستگاه از آن را با مشخصات تیپ 2 در سال 1977 تولید کرده است. با این حساب می توان نتیجه گرفت که 530 MLE نخستین مدل باواریایی هاست که روح M اسپرت به صورت غیر رسمی در آن دمیده شده است.

BMW 530 MLE 2

ظاهرا در آن دوران تقاضا برای این نسخه از سری 5 آنقدر بالا بوده که ب ام و مدل های بیشتری را برای مشتریان خود تولید کرده است. حال پس از گذشت چندین دهه، شاخه آفریقای جنوبی این خودروساز آلمانی با خرید نمونه ای قدیمی، قصد احیای 530 MLE را دارد.

مدلی که ب ام و موفق به خریداری شده، با شماره شاسی 770100 صدمین مدلی است که خط تولید را ترک کرده؛ این خودرو گویا به پیتر کایه ادی (Peter Kaye-Eddie) که مدیر تیم 530 MLE بود، تعلق داشته است.

d83ff90a-bmw-530mle-07

نکته جالب توجه اینکه از افراد مونتاژ کننده این نسخه از سری 5 که اکنون در دوران بازنشستگی به سر می برند، دعوت به عمل آمده تا در بازسازی خودرو شرکت نموده و خاطرات خوش جوانی را زنده کنند.

c262b095-bmw-530mle-30

بد نیست اشاره کنیم نیروی 530 MLE توسط یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر تامین می شد. این موتور با نسخه استاندارد تفاوت هایی داشت و به لطف بهینه سازی ها می توانست 197 اسب بخار قدرت و 277 نیوتن متر گشتاور کند. ب ام و شتاب سدان تقویت شده خود را 9.3 ثانیه و حداکثر سرعت آن را 208 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود.

5d44f887-bmw-530mle-01

به غیر از موتور، 530 MLE از لحاظ جنس اجزای بدنه نیز با مدل استاندارد متفاوت بود. برای نمونه بخش هایی از بدنه از پنل های آلومینیومی و نوع خاصی از فولاد ساخته شده بودند، همچنین در لولای صندوق عقب، پنل های برخی قسمت ها و حتی پدال های راننده حفره هایی ایجاد شده بود تا به حداکثر میزان ممکن از وزن خودرو کاسته شود.

19dfb306-bmw-530mle-10

تمامی مدل های متعلق به این سری بدنه ای سفید رنگ داشته و با نوارهای سه گانه مشهور بخش موتور اسپرت در چند قسمت تزئین شده بودند. اسپویلر کم ارتفاع جلویی، باله عقب و گلگیرهای متورم و عریض از دیگر وجوه تمایز 530 MLE به شمار می رفتند.

BMW-530-MLE

گفتنی است کمپانی ب ام و مراحل این پروژه جالب را با هشتگ  BMW530MLE در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارد.

در مقام مقایسه جالب است بدانید که نسل فعلی ب ام و M5 به عنوان نواده 530 MLE از توان 600 اسب بخار بهره می برد و شتاب صفر تا صدی در حدود 3.5 ثانیه را ارائه می دهد. بنابراین می توان گفت که با گذشت زمانی در حدود 42 سال، این خودرو حدودا سه برابر در زمینه شتاب گیری سریعتر شده است. حداکثر سرعت نیز از حدود 200 کیلومتر در ساعت به حدود 320 کیلومتر در ساعت افزایش یافته و از همه مهمتر اینکه ب ام و M5 حالا به عنوان خودرویی تولید انبوه با قابلیت استفاده روزمره تولید می شود اما 530 MLE در زمان خود یک خودرو تیراژ محدود و ورژن خیابانی از یک مدل مسابقه ای بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی