ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اسپیس ایکس سال ۲۰۱۸ را با پرتاب ماهواره نیروی هوایی آمریکا به پایان رساند [تماشا کنید]

روز گذشته شرکت اسپیس ایکس نخستین محموله امنیتی خود را (مشخصا متعلق به نیروی هوایی این کشور) که حاوی یک ماهواره GPS به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بود و توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده بود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۵

روز گذشته شرکت اسپیس ایکس نخستین محموله امنیتی خود را (مشخصا متعلق به نیروی هوایی این کشور) که حاوی یک ماهواره GPS به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بود و توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده بود به همراه یک فروند راکت فالکون ۹ از پایگاه هوایی کیپ کاناورال راس ساعت ۸:۳۱ دقیقه صبح به وقت محلی به فضا پرتاب کرد.

این ماموریت در هفته های اخیر چندین بار به تعویق افتاده بود (از جمله یکبار که مرحله نخست راکت فالکون ۹ اطلاعات نادرستی را از یکی از سنسورها نمایش داده بود و دوبار هم به خاطر وضعیت نامناسب آب و هوایی). حالا آنطور که ورج گزارش کرده اسپیس ایکس تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از تاخیر دوباره در انجام این ماموریت جلوگیری نماید و تا پایان امسال این پرتاب را انجام دهد چراکه بودجه وزارت دفاع این کشور در سال ۲۰۱۹ پیشتر تخصیص یافته و امکان تغییر در آن وجود ندارد.

این راکت در اصل قرار بود سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شود

اما GPS III که روز گذشته پرتاب شد نسل جدیدی از ماهواره های نظامی آمریکاست که قرار شده اطلاعات جغرافیایی دقیق تری را در اختیار نیروهای این کشور قرار دهد هرچند طبق گزارش ورج نیروی هوایی آمریکا همچنان در تلاش است تا سیستم های زمینی لازم را برای کنترل این ماهواره توسعه دهد.

محموله اسپیس ایکس GPS III SV01 است؛ اولین ماهواره از مجموعه ۱۰ ماهواره ای که نیروی هوایی کشور در نظر دارد به فضا پرتاب کند. این ماهواره قرار است به جمع سیستم های GPS فعلی نیروی هوایی ملحق شود که هم اکنون در مدار قرار دارند و وقتی سیستم جدید کاملا عملیاتی شود می توان امیدوار بود که اطلاعاتی با دقت تا سه برابر بیشتر را نسبت به GPSهای امروزی در اختیارمان قرار می دهد. البته تا رسیدن به این مرحله چند سالی زمان باقیست و نیروی هوایی همچنان مشغول کار روی سیستم های مستقر در زمین است که کنترل این ماهواره ها را در دست بگیرد.

ماهواره GPS III همچنین دارای سیستم گیرنده و فرستنده قوی تری است تا در مواجه با اختلالات پارازیتی خللی در فعالیت آن ایجاد نشود.

شرکت لاکهید مارتین طی قراردادی به ارزش ۱۲.۶ میلیارد دلار قرار است ۳۲ ماهواره برای نیروی هوایی آمریکا بسازد

از آنجایی که این محموله خیلی سنگی بود و در ارتفاع بسیار بالایی از مدار آزاد شد، تلاشی برای فرود مجدد مرحله نخست آن روی زمین انجام نگرفت اما پیشبینی شده که در ماموریت های آینده برای انتقال این ماهواره ها و با استناد به نتایج به دست آمده از ماموریت روز گذشته، مرحله نخست راکت های حامل مجددا روی زمین فرود آورده شوند.

طبق گزارش گاردین شرکت لاکهید مارتین قرار است که ۳۲ عدد از این ماهواره ها را طی قراردادی به ارزش ۱۲.۶ میلیارد دلار برای نیروی هوایی بسازد و پرتاب روز گذشته نیز در اصل قرار بود که در سال ۲۰۱۴ اتفاق بیافتد. پرتاب بعدی اما در اواسط سال آینده میلادی اتفاق خواهد افتاد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rezamo
    rezamo | ۳ دی ۱۳۹۷

    اینا کجا اند مسولان ما ام به فکر واردات خودرو اند جیبشونو پر کنن برن کانادا یه سریام دنبال اینن اینستاگرام فیلتر کنن یه وقت ازشون انتقاد نشه چون همشون سالمن هرکی انتقاد کنه ام از سمت دشمنان اسلامو انقلابه شرم اوره ما مردمو کنار گذاشتن

مطالب پیشنهادی