ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دهانه کارالیوف
علمی

تصویری از دهانه کارالیوف مریخ با لایه های یخ منتشر شد

مدار گرد مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا موفق شده تصاویری از یک دهانه پر از یخ در سطح مریخ را ثبت کند. مارس اکسپرس در دوم ژوئن سال 2003 به فضا پرتاب شد و ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

مدار گرد مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا موفق شده تصاویری از یک دهانه پر از یخ در سطح مریخ را ثبت کند.

دهانه کارالیوف

مارس اکسپرس در دوم ژوئن سال 2003 به فضا پرتاب شد و 6 ماه بعد به نزدیکی مریخ رسید. در 25 دسامبر همان سال موتورهای ماهواره روشن شدند تا آن را در مدار سیاره سرخ قرار دهند. در طول این سال ها مدارگرد توسط دوربین با کیفیت، طیف سنج ها و رادارها، نقشه هایی از سطح مریخ را ثبت کرده است. اکنون که 15 سال از آغاز چرخش مارس اکسپرس به دور مدار مریخ می گذرد این ماهواره موفق شده تصاویری زیبا از دهانه کارالیوف (Korolev) را ثبت کند.

این دهانه در بخش های کم ارتفاعی از شمال مریخ قرار دارد. کارالیوف پهنای 82 کیلومتری دارد و با اینکه به نظر میرسد پوشیده از برف است اما در واقع از یخ آب تشکیل شده است. محققان تخمین زده اند که این یخ ها در مرکز دهانه ضخامتی 1.8 کیلومتری داشته و باور دارند که این بخش در تمامی طول سال با یخ پوشیده شده است.

دلیل این موضوع را به فرایندی به نام «Cold Trap» نسبت می دهند. بر این اساس عمیق ترین قسمت دهانه که حاوی یخ است هوایی که از بالای آن رد می شود را سرد می کند. سپس این هوای سرد به پایین منتقل می شود و لایه ای از هوای سرد را در بالای یخ تشکیل می دهد. همین لایه به شکل یک محافظ عمل کرده و موجب پایداری و ذوب نشدن یخ می شود.

دهانه کارالیوف
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید

تصویری که به دست آمده حاصل 5 تصویر مختلف است که با هم ترکیب شده اند. هر یک از این تصاویر با استفاده از ابزار مدارگرد به نام «دوربین دوگانه با رزولوشن بالای مارس اکسپرس» (HRSC) ثبت شده اند. اولین تصویر در اوایل سال جاری میلادی ثبت شده بود و هر بار که مدارگرد به دور مریخ می چرخید تصویر دیگری را ثبت می کرد. در نهایت این 5 تصویر ترکیب شدند.

نام دهانه به افتخار «سرگئی کارالیوف» که به عنوان پدر برنامه فضایی شوروی شناخته می شود انتخاب شده. کارالیوف در پروژه هایی از جمله اسپوتنیک و اولین برنامه فضایی ارسال به ماه توسط شوروی نقش داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۴ دی ۱۳۹۷

    واقعا اینقدر اینکه یک خبر این سبکی رو ۱۰ ساعت دیرتر بخونی مهمه! این سبک خبر ها حتی خونده نشه هم مشکلی ایجاد نمیکنه چه برسه با یه تاخیر چند ساعته که براش اومدی قیافه میگیری :) و با وحید موافقم ولی خب این مدارگرد رو برای همین اکتشافات که قبلا ممکن نبوده فرستادن. خب ممکن هست تازه کشف شده باشه ولی یکم عجیبه بازم که تاحالاش همش با شک و تردید حرف زدن حالا یهو اینقدر محکم میگن.

  • vahid kamali
    vahid kamali | ۴ دی ۱۳۹۷

    چطور اینجور دهانه ای رو قبلا ندیدن
    تا همین چند سال پیش کل بحث سر این بود که تو مریخ آب هست یا نه
    حالا کوه یخ پیدا می کنند؟؟؟

مطالب پیشنهادی