دانش آموزان ژاپنی ظاهرا دچار ضعف بینایی شده اند و دولت این کشور تقصیر را بر گردن تلفن های هوشمند گذاشته. تحقیقی که به تازگی توسط وزارت آموزش، فرهنگ و علوم ژاپن انجام شده نشان می دهد تعداد دانش آموزانی که سطح بینایی شان از نمره استاندارد ۱.۰ (برابر با ۲۰ از ۲۰) پایین تر است به ۲۵.۳ درصد رسیده که بالاترین میزان در چندسال گذشته محسوب می شود. براین اساس ۳۴ درصد از دانش آموزان ابتدایی و ۶۷ درصد از دانش آموزان دبیرستانی ژاپن بینایی کمتر از ۱.۰ دارند و به ضعف بینایی دچارند. دولت نیز این روند را به افزایش مدت زمان استفاده دانش آموزان از تلفن های همراه و بازی های موبایلی نسبت داده.

ژاپن سومین بازار بزرگ گیم دنیا را در اختیار دارد

براساس اعلام شرکت Newzoo که در حوزه تحقیقات بازار فعالیت دارد بازی های موبایل در ژاپن طرفداران زیادی دارند و این کشور سومین بازار گیم دنیا را در اختیار دارد. از میان انبوه گیمرهای ژاپنی نیز تعداد زیادی بازی های موبایلی را ترجیح می دهند که مجموعا ۴۲ درصد از مردان و ۳۲ درصد از زنان این کشور را شامل می شود.

ضعف بینایی دانش آموزان

با این حال اما لازم است خاطرنشان کنیم که هنوز به صورت علمی ثابت نشده افزایش استفاده از تلفن های همراه می تواند باعث آسیب رسیدن به قوه بینایی شود هرچند کارشناسان هشدار داده اند که افزایش مدت زمان قرارگیری چشم ها در برابر نور آبی صفحه تلفن های همراه (اثرات مخرب استفاده از موبایل بر جسم و جان) می تواند باعث خستگی چشم ها شود.

البته ژاپن تنها کشوری نیست که در قبال بازی های موبایل موضع گیری کرده است. چندی پیش چین نیز که بزرگ ترین بازار گیمینگ دنیا را در اختیار دارد تهدید کرد که برای مراقبت از بینایی کودکان سرزمین خود دست به اقدام جدی می زد و در همین رابطه قوانینی را برای انتشار بازی های جدید و آنلاین وضع کرد و حتی محدودیت هایی را برای مدت زمان مجاز بازی اطفال (استفاده از موبایل قدرت تفکر کودکان را کم می کند) اعمال نمود.

بیانیه چین در این رابطه با استناد به دیتای سازمان بهداشت جهانی منتشر شد که براساس آن این کشور بالاترین نرخ نزدیک بینی کودکان در جهان را دارد.