ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جمع آوری عوارضی های آزادراهی در کشور؛ احیای پروژه وزارت راه توسط بخش خصوصی

احتمالا تا به حال بارها با مشکل تشکیل ترافیک در صف عوارضی های آزادراهی مواجه شده اید. پروسه پرداخت عوارض به شکل سنتی فقط منجر به بروز ترافیک نمی شود. این روند از نظر محیط ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

احتمالا تا به حال بارها با مشکل تشکیل ترافیک در صف عوارضی های آزادراهی مواجه شده اید. پروسه پرداخت عوارض به شکل سنتی فقط منجر به بروز ترافیک نمی شود. این روند از نظر محیط زیستی نیز مطلوب نیست و به سبب ترمزگیری و شتاب گیری مجدد باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شده و حتی خطراتی را ایجاد می کند که ممکن است منجر به بروز حوادث شوند.

اما طی سال های اخیر این مشکل در سطح جهانی تقریبا حل و فصل شده است. به لطف بکارگیری روشها و ابزارهای جدید مبتنی بر فناوریهای بروز و پیشرفته در حال افزایش است. این روند در کشور ما نیز کمابیش آغاز شده است و استفاده از سامانه‏ های هوشمند حمل و نقل یا  ‪ITS‬ در کشور درحال رشد است.
یکی از این سامانه‏ ها، ‪ETC‬ یا اخذ الکترونیکی عوارض است که نقش بسزایی در رفع مشکلات روشهای سنتی اخذ عوارض (توقف-پرداخت-دریافت رسید) ایفا می ‏نماید. در سالهای اخیر اقدامات گسترده ‏ای در راستای توسعه آن در کشور صورت گرفته و با توجه به گستردگی امور و وجود عوامل و نهادهای مختلف درگیر  همچنان این اقدامات ادامه دارد. در این طرح  صاحب وسیله نقلیه با خرید یک برچسب (‪Tag‬) و شارژ آن و چسباندن آن بر شیشه جلوی خودرو بدون توقف از  دروازه ‪ETC‬ عبور می‏ نماید و بصورت خودکار مبلغ عوارض از حساب آن کسر مى گردد.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از جمع آوری گیت های اخذ عوارض در آزادراه ها خبر داد. بیش از ۸ سال است که وزارت راه به دنبال پیاده سازی ETC بود. این کار زمانی با بانک مسکن آغاز شد اما به دلیل چند مشکل که یکی از آنها فرار پرداخت بود ادامه نیافت. با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی شرکتی بی ال تی ایجاد شد. این سیستم تمام گیت ‌های آزاد راهی را جمع‌ آوری می‌ کند. به گفته ایشان، حل مشکل تامین منابع این بخش خواهد بود، اظهار کرد: این صندوق تامین ناوگان، بیمه و تضمین سرمایه‌ گذاری و احداث زیرساخت‌ های حمل و نقلی طراحی شد و اجازات خاصی در اساسنامه گرفته شده تا بتواند به تامین زیرساخت‌ ها و توسعه راه‌ ها و نگهداری آنها کمک کند.

اخذ عوارض

.معاون برنامه ‌ریزی و مدیریت منابع با بیان این‌که امروز تکلیف سرمایه ‌گذاران بخش حمل و نقل کاملا مشخص است، افزود: الکترونیکی کردن و جمع‌ آوری گیت های اخذ عوارض یکی از برنامه‌ هایی است که امسال عملیاتی می ‌شود. بیش از ۸ سال است که وزارت راه به دنبال پیاده سازی ETC بود. این کار زمانی با بانک مسکن آغاز شد اما به دلیل چند مشکل که یکی از آنها فرار پرداخت بود ادامه نیافت.

با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی شرکتی بی ال تی ایجاد شد، این سیستم تمام گیت‌ های آزادراهی را جمع ‌آوری می‌ کند. هفته گذشته در آزادراه تهران - ساوه نمونه آزمایشی این گیت ‌ها اجرا شد و در مرحله آزماش نرم ‌افزار قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی