ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

تفاوت کیفیت بنزین های موجود در کشور؛ بنزین سوپر بزنیم یا یورو 4؟

این روزها اخبار مختلف در خصوص قیمت سوخت و سهمیه بندی آن منتشر می شود اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته می شود کیفیت سوخت است که می تواند به شکل همزمان بر روی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

این روزها اخبار مختلف در خصوص قیمت سوخت و سهمیه بندی آن منتشر می شود اما موضوعی که کمتر به آن پرداخته می شود کیفیت سوخت است که می تواند به شکل همزمان بر روی آلودگی شهرها و سلامت موتور خودروها تاثیر گذار باشد.
از سوی دیگر در ماه های اخیر کاهش عرضه بنزین در جایگاه ها تبدیل به معضلی برای برخی از مراجعان به جایگاه ها شده است اما به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت هم اکنون مشکلی در توزیع بنزین سوپر در جایگاه ها وجود ندارد و هر جایگاهی که توان توزیع و درخواست مصرف داشته باشد این سوخت عرضه می شود، اما با مراجعه به پمپ بنزین ها می توان دریافت که روند توزیع بنزین سوپر از نظم سابق برخودار نیست.

بنزین سوپر
استانداردهای آلایندگی یورو (از یک تا 6) حداکثر مقدار مجاز برای انتشار گازهای آلاینده ناشی از سوخت بنزین و گازوئیل را تعریف می‌ کند. افزایش عدد یورو در استاندارد سوخت به معنی اعمال سختگیری‌ های بیشتر است. وقتی بنزین و گازوئیل در موتور خودرو می‌ سوزد گاز خروجی از لوله اگزوز خودرو می‌ تواند موجب آلودگی محیط شود. هر چه فرآیند تصفیه سوخت بهتر انجام شده باشد مواد ناخالص بیشتری از ترکیب سوخت حذف می‌ شود و بر این اساس استاندارد سوخت بالاتر خواهد بود.
وی در حالی موضوع رفع مشکل توزیع بنزین سوپر در جایگاه ها را مطرح می کند که معتقد است بنزین یورو 4 کنونی دارای کیفیتی بهتر از بنزین سوپر بدون سرب است اما عدم اطلاع رسانی درست در این خصوص موجب تمایل مراجعان به خصوص دارندگان خودروهای خارجی به بنزین سوپر شده است.

در کشور ما استاندارد یورو 4 به عنوان استاندارد مطلوب مطرح است. در بیشتر پالایشگاه ‌های کشور براساس استاندارد یورو 4 سوخت تولید می‌ شود در بعضی پالایشگاه‌ هایی که هنوز موفق به تولید سوخت با استاندارد یورو‌ 4 نشده‌ اند طرح‌ هایی برای تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو‌ 4 مطرح شده است.
در همین حال بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت می گوید:

بنزین سوپری که در جایگاه ها عرضه می شود بدون سرب و با اکتان 84 است در حالی که بنزین یورو 4 که در 8 کلان شهر کشور عرضه می شود دارای اکتان 95 بوده و از کیفیت بهتری برخوردار است.

وی با اشاره به مضررات و صدمات مصرف بنزین سوپر به خودروها، علت تمایل مصرف کنندگان را درج نام این سوخت در کاتالوگ برخی از خودروهای خارجی عنوان می کند و معتقد است:

متاسفانه در اذهان بسیاری از مردم بنزین سوپر، سوختی پاک و مناسب تر است در حالی که این موضوع صحت ندارد و بنزین یورو۴ بسیار پاک تر و مناسب تر است.

به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران در حال حاضر سوخت یورو4 در 8 کلان شهر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اراک و اهواز عرضه می شود و در سایر شهرهای کشور همچنان بنزین یورو 2 توزیع می شود. البته در تامین بنزین سوپر مشکلی وجود ندارد و با تامین این بنزین در پالایشگاه اصفهان، به بیشتر جایگاه ‌های کشور بنزین سوپر توزیع شده است.

بنزین ایران استاندارد نیست [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: تحلیل ما در سال ۹۹ نشان می‌دهد کیفیت بنزین در کشور بهبود پیدا کرده، اما هنوز در برخی شاخص‌ها فاصله دارد. عدد اکتان هم در کلان شهر‌ها و هم در سایر شهر‌ها با اعداد اعلامی منطقی نبود.
غلامرضا شریعتی در نشستی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران خود را موظف می‌دانست که در راستای کمک به تولید و تحقق شعار سال از بوروکراسی‌های زائد جلوگیری کند.

امروز شروع بسته حمایتی دوم ما به نام بهبود فضای کسب و کار برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری است که امروز فرمایند عملیاتی شدن آن آغاز خواهد شد.
او با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بومی سازی در فرآیند تدوین استانداردها، گفت: در موضوع تایید صلاحیت کارشناسان بازرسی، استفاده بهینه و تخصصی از نیرو‌های محدود و مواردی از این قبیل تلاش کردیم. در بحث برنامه‌های بلند مدت هم اقداماتی انجام شد که تا به امروز روند مناسبی در فرآیند اجرا نداشت. نقشه راه سازمان باید تدوین می‌شد که تا حدودی فاقد برنامه بود‌. پروژه تدوین نظام جامع کیفیت را با همکاری دانشگاه شریف و در قالب ۵ مرحله تدوین شد.
شریعتی بیان کرد: سند جامع استاندارد سازی که در دستور کار ما بود را شروع کردیم این سند تدوین شده در این مدت و در حال ارزیابی نهایی است. کار بسیار سنگینی در سازمان انجام شده است و در برگیرنده تمام کشور در حوزه استاندارد سازی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • ramin20i
    ramin20i | ۸ دی ۱۳۹۷

    چرا چرت نوشتین!!!!!! بنزین سوپر اکتانش 95 هست!
    بنزین يورو 4 در بهترین حالت اکتانش 90 هست.....
    این بنزین های اشغالی که دارن میدن تحت عنوان یورو 2 نهایتا اکتانش 87 باشه
    ....
    تو اصفهان هم اصلا یورو 4 نیست
    همین بنزین های اشغاله

    • ramin20i
      ramin20i | ۸ دی ۱۳۹۷

      سایت تکنولوژی. و بنزین....
      دلم برای نارنجی تنگ شده...
      فقط تکنولوژی بود و تکنولوژی و علمی
      نه سیاست بود نه بقیه چیز ها و نه حاشیه

  • yaser yusefpur
    yaser yusefpur | ۶ دی ۱۳۹۷

    به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران در حال حاضر سوخت یورو4 در 8 کلان شهر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اراک و اهواز عرضه می شود و در سایر شهرهای کشور همچنان بنزین یورو 2 توزیع می شود
    چندین بار شمردم اما این شهرهایی که اعلام شدن 8 تا نیست. 7 تا شهر شد.
    یا من تا 8 بلد نیستم بشمارم، یا مسئول محترم، یا نویسنده محترم مطلب.

  • pouya
    pouya | ۶ دی ۱۳۹۷

    اصفهان سه تا جایگاه رفتم هیچکدوم سوپر نداشتن
    بنزین یورو 4 که خدا میدونه چه آشغالیه
    فقط ادعا دارن آغایون :|

  • 19841363
    19841363 | ۶ دی ۱۳۹۷

    یعنی هیچی تو مملکت معلوم نیست فقط ادای خارجی ها رو در میاریم راه رفتن خودمونم یادمون رفته

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی