ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خودروهای برگزیده سال 2018 به انتخاب دیجیاتو

هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال میلادی به معرفی 10 خودرو برتر از دید دیجیاتو می پردازیم. برای سال 2018 نیز لیستی را فراهم کردیم که شامل طیف گسترده ای از محصولات باشد. ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال میلادی به معرفی 10 خودرو برتر از دید دیجیاتو می پردازیم. برای سال 2018 نیز لیستی را فراهم کردیم که شامل طیف گسترده ای از محصولات باشد. این بار نیز فارغ از کلاس بندی های متعدد خودروهای شاخص در سال گذشته را انتخاب کردیم که حرف تازه و جدیدی در مقابل دیگر رقبای خود داشته باشند و همچنین در این سال به فروش رسیده باشند. خودروسال 2018 می تواند ترکیبی از سرعت، هیجان و توجه به ویژگی های سبز در راستای حفاظ از محیط زیست کره زمین باشد.

شیوه انتخاب خودروها در شرایط ایران

امسال سومین سالی است که تیم خودرو دیجیاتو اقدام به انتخاب برترین خودروهای سال می کند. برای بسیاری از مخاطبان همواره این سوال مطرح می شود که با توجه به عدم عرضه این خودروها در کشور، معیار از انتخاب خودروهای سال چیست و کارشناسان ما بر چه اساسی خودروهای برتر را معرفی می کنند؟

باید ضمن وارد دانستن این پرسش و انتقاد گفت که کارشناسان ما با مطالعه و بررسی خودروهای مختلفی که توسط نشریات بین المللی مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند، نسبت به انتخاب لیست مذکور اقدام می نمایند. بنابراین فهرست خودروهای انتخابی دیجیاتو در واقع تلفیقی از فهرست نشریات معتبر اروپایی، آمریکایی و استرالیایی محسوب می شود و ما نهایت تلاش خود را به کار می گیریم که برای انتخاب یا رد هر خودرو دلایل کافی و مستدلی وجود داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین خودروهای سال 2018 از نگاه دیجیاتو آشنا شویم.

بهترین خودروی سبز سال و خودروی سال از نگاه دیجیاتو: جگوار I-Pace

جگوار با معرفی I-Pace در دو زمینه از دیگر رقبای سنتی خود سبقت گرفته است. حتی با معرفی SUV های الکتریکی مرسدس بنز و آئودی، I-Pace با اختلاف زیباترین خودروی الکتریکی حال حاضر به شمار می رود. همچنین جگوار توانسته زودتر این SUV را عرضه کند که مسئله کلیدی برای موفقیت آن به شمار می رود.

خودرو سال 2018

شاهکار طراحی "ایان کالوم" سر طراح جگوار، هندلینگ عالی و عملکرد خیره کننده ای دارد. به این موارد می توان سیستم کمک رانندگی خودکار را نیز افزود. I-Pace همانند یک موشک در جاده های شهری حرکت می کند و به لطف سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر عملکرد خارج جاده ای قدرتمندی را از خود نشان می دهد.

خودرو سال 2018

دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت 394 اسب بخار و 694 نیوتن متر گشتاور نیرو را به هر چهار چرخ ارسال می کنند. در تست انجام شده توسط مجله تاپ گیر، I-Pace به مدد باتری 90 کیلووات ساعتی خود می تواند برای سفری بهینه (بدون استفاده از امکانات رفاهی خودرو) 468 کیلومتر مسافت را طی کند. مجله آمریکایی موتورترند اما در سیکل ترکیبی با استفاده از تمامی امکانات خودرو رقم 288 کیلومتر را اعلام کرده است.

خودرو سال 2018

شاید تنها نقطه ضعف جدی جگوار این باشد که امکان استفاده از سیستم سوپرشارژر تسلا را در حال حاضر ندارد و با توجه به گسترده گی این شبکه شارژ در صورت پشتیبانی I-Pace می توانست قدم بزرگ دیگری بردارد. با تمامی این تفاسیر جگوار  نه تنها بهترین خودروی الکتریکی سال 2018 میلادی را در ظاهر یک کراس اور واقعی عرضه کرده است بلکه شایسته لقب بهترین خودروی سال از نگاه دیجیاتو است.

بهترین شاسی بلند سایز کوچک سال: ولوو XC40

خودروی سال اروپا در سال 2018 میلادی در صورت غیبت، لیست امسال مان را ناقص می کرد. با این که XC40 بهترین انتخاب در زمینه عملکرد فنی به شمار نمی رود و همچنان خودروسازانی همچون بی ام و دست بالا را در این بخش دارند.

اما ولوو به لطف طراحی ظاهری مثال زدنی و کیفیت خیره کننده در کابین خود و همینطور فضای سخاوتمندانه ای که این کراس اور سایز کوچک برای شما فراهم می آورد. در جایگاه بهتری از مهم ترین رقبای خود همچون بی ام و X2 و جگوار E-Pace قرار دارد.

همانند دیگر محصولات ولوو در بخش ایمنی ولوو سنگ تمام گذاشته و به مدد سیستم های کمک رانندگی همچون رانندگی خودکار با قابلیت کنترل فرمان، پدال گاز و ترمز برای جلوگیری از برخورد احتمالی در تصادفات یکی از کامل ترین انتخاب ها به شمار می رود. فضای مناسب صندلی های عقب نیز یکی از دیگر نقاط قوت مهم XC40 به شمار می رود. XC40 ترکیبی از طراحی به روز و مدرن چه در بخش بیرونی و چه در بخش داخلی است و در دیگر بخش ها همان چیزی است که از یک ولوو انتظار می رود.

بهترین شاسی بلند سال: مرسدس بنز G-Class

مرسدس بنز G-Class پس از معرفی در سال 1979 پیوسته بر روی خط تولید مرسدس بنز در سایت تولیدی این شرکت در اتریش بوده است. در نهایت مرسدس بنز نسل دوم این خودرو را با همان طراحی بدنه کلاسیک اما مدرن معرفی کرده است و برای اولین بار در تاریخ تولید این محصول، به عنوان نسل دوم آن عرضه خواهد شد. مهم ترین تغییرات را باید در داخل اتاق جست و جو کرد. اجزای اتاق پوشیده شده از چرم، چوب و آلومینیوم هستند و از نظر طراحی باید آن را همانند یک S-class دانست.

مرسدس در حال حاضر این شاسی بلند دست ساز را در دو مدل با موتور V-8 دو توربو و جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک عرضه می کند. مرسدس کار بسیار سختی برای باز تولید این محصول داشته است. به طور مثال تنها کاپوت آن بیش از پنج برابر آن چه که برنامه ریزی شده بود بر روی دست مرسدس بنز هزینه گذاشته است. حالت های رانندگی اختصاصی مرسدس بنز توانایی های خارج جاده ای G-Class را حتی بیش از پیش کرده است.

سیستم تعلیق کاملا مستقل در جلو که از نوع دوبل جناغی هستند و همینطور سه قفل دیفرانسیل کاملا مستقل از هم برای محور جلو و عقب و همینطور بخش مرکزی در نظر گرفته شده است. بنز G را باید دوست داشتنی ترین شاسی بلند فعلی بازار خودرو دانست.

خاص بودن بنز G در تمامی زمینه ها باعث می شود تا ما آن را به عنوان بهترین شاسی بلند عرضه شده در سال 2018 میلادی انتخاب کنیم. با این که مرسدس به مقدار بسیار زیادی مدرنیته را به این خودرو تزریق کرده است اما همچنان حس و حال خاص بودن و روح G-Class را حفظ کرده است که شاید تنها شرکت های بزرگی همچون مرسدس بنز توانایی انجام چنین کاری را داشته باشند. به همین دلیل مرسدس بنز G-Class شایسته این عنوان است.

بهترین خودروی اسپرت/راننده محور سال: آلپاین A110

آلپاین A110 را باید مورد انتظار ترین خودروی سال لقب داد. رنو پس از 40 سال بار دیگر این نام تاریخی را زنده کرد تا یادآور قهرمان رقابت های WRC سال 1974 میلادی باشد. آلپاین به عنوان شاخه موتور اسپرت رنو برای تولید مجدد A110 راه بسیار طولانی را طی کرده است زیرا این پروژه از یک صفحه کاغذ سفید شروع شده و آن ها باید صفرتاصد این مسیر را دوباره طی می کردند.

مهم ترین هدف آلپاین ساخت سبک ترین خودروی اسپرت بازار بوده است. به طور مثال آن ها برای کاهش 2.5 کیلوگرم از وزن کلیپر دوم ترمز چرخ عقب را حذف کرده اند. تا جای ممکن در سیم کشی ها وسواس به خرج داده شده و به جای استفاده از یک سیستم نرم افزاری جدا برای ترمزهای برمبو آن ها را در ECU ساخت بوش جای داده اند. وزن مجموعه کامل صندلی ها تنها 13.1 کیلوگرم وزن دارد. تمامی بخش های شاسی، تعلیق و بدنه از آلومینیوم ساخته شده اند به همین دلیل وزن A110 با تمامی مایعات مورد نیاز برای به حرکت در آوردن خودرو در حدود 1080 کیلوگرم است.

در نسخه Premiere Edition به عنوان مجهز ترین مدل وزنی معادل 1103 کیلوگرم دارد. اگر بخواهیم به نزدیک ترین رقبای فعلی آن نگاه کنیم. به طور مثال بیش از 300 کیلوگرم از پورشه 718 کیمن سبک تر است. نکته قابل توجه این است آلپاین بدون استفاده از هرگونه شاسی فیبرکربنی توانسته چنین خودروی سبک وزنی بسازد.

موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ، حداکثر قدرت 249 اسب بخار و 320 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه ساخت شرکت گترگ نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقب را بازی می کند.

اما آیا آلپاین ارزش این انتظار طولانی را داشته است؟ آلپاین در تمامی لیست های برترین خودروهای اسپرت سال در صدر نشسته است. در واقع برای سالیان سال است که خودرویی همانند آلپاین دیده نشده است. آلفارومئو و لوتوس تلاش هایی را در این زمینه کرده بوند اما این آلپاین است که حرف آخر یک خودروی سبک وزن مدرن را می زند.

آلپاین در مسیرهای پر پیچ و خم همانند یک زنبور سبک بال است و پس از آن نیش زهردار خود را نشان می دهد. در حال حاضر هیچ خودرویی درجهان وجود ندارد که همانند آلپاین جاده ها را در نوردد. بهترین تجربه و لذت خالص رانندگی در چندسال اخیر بدون هیچ شکی متعلق به آلپاین A110 است. شاید جعبه دنده آن به رقبای آلمانی خود نرسد و سریع ترین پاسخگویی دریچه گاز را بین موتورهای توربوشارژ شده نداشته باشد. اما به واقع پس از تجربه لذت رانندگی با آلپاین این موارد اهمیتی نخواهد داشت.

آلپاین شایسته این عنوان است. در واقع شاید دیگر چنین ستاره درخشانی را در آینده صنعت خودروسازی مشاهده نکنیم. تمامی 1،955 مدل اولیه موسوم به Premiere Edition به فروش رسیده است و در حال حاضر تنها دو مدل Pure و LEGENDE توسط آلپاین به فروش می رسد.

بهترین هاچ بک سال: فورد فوکوس

فورد بیش از 20 سال است که فوکوس را به بازار خودرو عرضه می کند و تا به حال بیش از 16 میلیون دستگاه از آن را به فروش رسانده است. نسل چهارم فورد فوکوس در حالی معرفی شد که رقبای سر سخت و سنتی همچون تویوتا کرولا، مزدا 3، فولکس واگن گلف و رقبای کره ای جدید همچون هیوندای i30 و کیا CEED را در برابر خود می بیند. به همین دلیل فورد نسل چهارم فوکوس را در غالب یک خودروی کاملا جدید عرضه کرده است.

پلت فرم جدید، قوای محرکه جدید، ایمنی بیشتر و حتی طراحی کاملا به روز باعث شده تا ضریب درگ این هاچ بک معادل 0.27 باشد. اما دلیلی که فوکوس را به این میزان دوست داشتنی می کند. مهندسی سحر انگیز فورد است. شاهکار مهندسی فورد را باید در بخش قوای محرکه و شاسی این خودرو جست و جو کرد.

موتور 3 سیلندر یک لیتری توربوشارژ شده موسوم به فاکس که با نام تجاری اکوبوست تولید می شوند در دو نسخه 100 و 123 اسبی عرضه می شوند و دیگر موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ شده موسوم به دراگون در دو نسخه 150 و 180 اسبی عرضه می شوند. موتورهای فورد در حالت رانندگی بهینه تنها با دو سیلندر کار می کنند. دو جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی نیز قابل انتخاب است. در بخش شاسی فورد فوکوس در دو مدل عرضه می شود. مدل پایه تعلیق عقب یک تکه خواهد داشت. اما تعلیق عقب جدید موسوم به IRS با بازوهای پایه کوتاه/بلند با قابلیت تطبیق پذیری برای مدل های بالاتر عرضه می شود.

فورد با افزایش فاصله محوری فضای سرنشینان عقب را افزایش داده است و ظرفیت صندوق آن نیز به 375 لیتر می رسد که برای یک هاچ بک 5 درب بسیار مطلوب است. فورد فوکوس در حال حاضر بهترین تجربه رانندگی را در کلاس خود عرضه می کند و حتی در جایگاه بهتری به نسبت کراس اور ها قرار می گیرد.

حتی تعلیق مدل پایه آن نیز عملکرد بهتری به نسبت باقی رقبا دارد. ترکیب یکی از بهترین موتورهای جهان با این شاسی معرکه، فورد فوکوس را شایسته عنوان بهترین هاچ بک سال می کند. موفقیت فورد تنها در زمینه رانندگی اتفاق نمی افتد و فوکوس در باقی زمینه ها همچون سیستم های هوشمند رانندگی خودکار و کمکی راننده نیز جز بهترین ها است و همینطور با سطح تجهیزات و امکانات کامل فورد توانسته در این کلاس پر رقابت دست بالا را داشته باشد.

بهترین خودروی اقتصادی سال: داچیا داستر

داچیا داستر که نسل قبلی آن به صورت وارداتی و با نام رنو در ایران عرضه می شد. قرار بود با توجه به سرمایه گذاری شرکت رنو در کشور ما، نسل جدید آن در ایران نیز تولید شود.

در هر صورت نسل دوم داچیا داستر با حفظ تمامی مشخصه های اقتصادی بودن این نام، ظاهر بسیار بهتری به نسبت نسل قبل خود دارد. در مدل چهارچرخ متحرک این خودرو از تعلیق مولتی لینک در محور عقب استفاده می کند. فرمان برقی نیز اولین بار است که بر روی این محصول قرار داده شده است. موتور 1.2 لیتری توربو و 1.6 لیتری بنزین سوز در کنار جعبه دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک نیز بخش قوای محرکه را شامل می شود.

داچیا توانسته نسل دوم داستر را با بهبودهای فراوانی همراه کند. در تمامی بخش ها همچون طراحی ظاهری، کیفیت اجزای اتاق و کاربردی بودن پیشرفت کرده است و تمامی این ها در حالی است که قیمت مدل پایه آن همچنان در حدود 10 هزار دلار قیمت خورده است. در واقع در این بازه قیمتی شما SUV بهتری از داستر پیدا نمی کنید. مدل دو دیفرانسیل داستر نیز می تواند شما را در مسیرهای خارج جاده ای شگفت زده کند.

گرچه همچنان انتقادهایی به قوای فنی این خودرو، کیفیت کلی تریم اتاق و طراحی صندلی آن می شود و با توجه به این که قیمت آن اندکی نسبت به نسل گذشته افزایش پیدا کرده است، انتظار می رفت تا در این بخش ها نیز داستر افزایش کیفیت را تجربه کند. اما در هر صورت با در نظر گرفتن تمامی بخش ها داچیا داستر یک SUV خانوادگی با بهای بسیار رقابتی است و عنوان بهترین خودروی اقتصادی سال شایسته آن خواهد بود.

بهترین سدان سال: پژو 508

اگر پژو نسل جدید 508 را عرضه نمی کرد، دیگر خبری از سدان های درخشان شیر پیر فرانسوی نبود. پژو استاد تولید سدان های سایز متوسط است برای درک این مسئله کافی است نگاهی به 405 و 406  بکنید. نسل اول 508 در تلاش بود تا هم زمان نقش یک سدان سایز متوسط اسپرت و لوکس را برای پژو بازی کند و به همین دلیل نتوانست موفقیت گذشتگانش را تکرار کند. پژو با توجه به درس هایی که از تولید نسل اول 508 گرفت و با نگاهی به گذشته خود نسل دوم پژو 508 را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد.

پژو برای این که بیش از پیش سدان خود را خاص جلوه دهد، خط طراحی لیفت بک ها را دنبال کرده است. درب های بدون قاب  باعث می شود تا سقف خودرو ارتفاع پایین تری داشته باشد بدون این که در فضای اتاق تاثیری بگذارد. طول کلی خودرو در حدود 8 سانتی متر از مدل قدیمی کوتاه تر است، حتی ارتفاع آن به میزان 51 میلی متر کاهش پیدا کرده است.

پژو در محور عقب از تعلیق تطبیق پذیر مولتی لینک بهره می برد. در داخل اتاق با یکی از خاص ترین زبان های طراحی رو به رو خواهید شد. از نظر کیفیت شاید توانایی رقابت با رقبای آلمانی خود را نداشته باشد اما همانند ظاهر خودرو هوشمندانه طراحی شده است. فضای اتاق به قدری خاص است که امکان ندارد برای دقایقی محو آن نشوید. صندلی با ارتفاع پایین نشان از مرکز ثقل پایین تر خودرو برای تجربه بهتر رانندگی دارد.

508 نقاط ضعفی همچون فضای صندوق عقب نه چندان بزرگ و فضای کم سر در صندلی های عقبی را به نسبت برخی از رقبا دارد. اما پژو با وجود تعلیق مولتی لینک و طرح لیفت بک، چنین فضایی را در اختیار شما قرار دهد. جعبه دنده جدید 8 سرعته ساخت آیسین در کنار موتورهای 1.6 لیتری توربوشارژ شده 180 یا 225 اسب بخاری در مدل بنزین سوز قابل انتخاب است. پژو 508 تجربه رانندگی همانند یک خودروی اسپرت در پوشش یک بدنه 5 درب را به شما عرضه می کند.

508 به لطف طراحی ظاهری و داخلی کاملا متفاوت، کیفیت بالای تجربه رانندگی و هندلینگ عالی از آن به عنوان بهترین سدان محور جلوی فعلی بازار ساخته است و همان چیزی است که از یک پژو انتظار می رود.

همانند سال گذشته که پژو با شاسی بلند خود یعنی 3008 ما را شگفت زده کرد. امسال نیز 508 را در حالی عرضه کرده است که یادآور دوران طلایی این نام است. پژو با وجود رقبای قدرتمندی همچون فولکس واگن آرتئون، جنسیس G70، مزدا 6 و حتی تویوتا کمری به این عنوان دست پیدا کرده است که نشان از کار بزرگ پژو در این کلاس بسیار پر رقابت دارد.

بهترین کوپه سال: بی ام و M2 COMPETITION

تقریبا امکان ندارد که لیستی از بهترین های سال را پیدا کنید که نام M2 Competition در آن حضور نداشته باشد این دومین بار است که پای سری 2 بی ام و به لیست ما باز می شود و این بار قدرتمندترین مدل آن وارد میدان شده است. M2 به خودی خود توانست توجه های بسیار زیادی را جلب کند اما این برای بی ام و کافی نبود. راه حل بی ام و ساده بود. قرار دادن قوای محرکه M3 در کالبد M2.

ظاهر خودرو چندان تغییر بزرگی پیدا نکرده و شاخص ترین تغییر در جلو پنجره کلیوی شکل جدید است. آینه های جانبی مشابه با M3 و همینطور یک اسپویلر کوچک بر روی درب صندوق خودرو و رینگ های جدید تمامی تغییرات ظاهری را شامل می شود. با این تغییرات وزن آن در حدود 55 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است اما بی ام و متناسب با افزایش وزن تنظیمات اکثر بخش ها همچون تعلیق، فرمان، ESP، کنترل کننده الکترونیکی دیفرانسیل ضد لغزش و...راتغییر داده است.

به همین دلیل تجربه رانندگی با M2 Competition در سطح جدیدی قرار گرفته است. به گونه ای که انگار پشت نسل جدید این خودرو قرار گرفته اید. بی ام و این مدل را با هر دو جعبه دنده 6 سرعته دستی و 7 سرعته دو کلاچه DCT عرضه می کند. قدرت موتور به 404 اسب بخار و حداکثر گشتاور به 550 نیوتن متر می رسد.

بی ام و در زمینه تعادل، دقت فرمان، عکس العمل دریچه گاز در بالاترین سطح خودروهای کوپه حداقل در این بازه قیمتی قرار دارد. با بهای پایه 59 هزار دلار شما نه تنها یک خودروی کوپه 4 نفره به همراه صندوق بسیار جادار خواهید داشت که برای تجربه لذت رانندگی خالص در پیست های اتومبیل رانی عملکرد عالی از خود نشان می دهد. بلکه تمامی نیازهای شما را برای رانندگی روزمره برآورده می کند. بی ام و M2 Competition  را باید شایسته عنوان بهترین کوپه سال دانست، یک کوپه سایز کوچک محور متحرک عقب که امکان استفاده از تمام قدرت آن برای شما فراهم است.

بهترین سوپرسدان سال: بی ام و  M5 COMPETITION

ما در بزنگاه تاریخی قرار گرفته ایم. سدان پر صلابت بی ام و یعنی M5 برای سالیان سال در زمره بهترین سدان ها با عملکرد بسیار بالا قرار دارد. ششمین نسل بی ام و M5 در حالی معرفی شد که به دلیل انتقال قدرت به هر چهارچرخ با انتقاد از سوی دوست داران این خودرو مواجه شده بود. اما این مسئله باعث شده تا قابلیت های بسیاری به این خودرو افزوده شود.

به مدد ارسال قدرت به هر چهارچرخ حال خودرو تعادل بسیار بهتری پیدا کرده است و برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب تر از پیشینیانش است. گرچه بی ام و این امکان را برای شما فراهم کرده است تا موتور تمامی قدرت و گشتاور را تنها به چرخ های عقب ارسال کند. اما تغییرات مدل Competition نسبت به مدل عادی چیست؟ تعلیق خودرو سفت تر شده و حال در جایگاه پایین ترین قرار دارد.

بخش هایی از این سیستم به کلی با قطعات جدید تعویض شده است. چرخ های جلو به صورت استاندارد 20 اینچی هستند و قدرت موتور از 591 به 616 اسب بخار رسیده است. در بخش حداکثر گشتاور تغییری را شاهد نیستیم و همان گشتاور 750 نیوتن متری در اختیار شما است با این تفاوت که بازه حداکثر گشتاور موتور بیشتر شده است. با این تغییرات M5 که به خودی خود عملکرد خیره کننده ای را برجای گذاشته بود. مدل Competition یک گام دیگر رو به جلو می گذارد و با این که تنظیمات آن به گونه ای است که سواری خشک تری پیدا کرده است اما هندلینگ خودرو در پیچ های تنگ به لطف پاسخگویی سریع تر فرمان و همینطور موتور قدرتمندتر بهتر شده است.

تعادل و ترکشن خودرو عالی است و عملا عملکردی مشابه با یک سوپرخودرو چهارچرخ متحرک خواهید داشت. بی ام و برای تجربه چنین عملکردی 7300 دلار بیشتر به نسبت مدل پایه یعنی M5 طلب می کند.

اگر روزگاری به ما می گفتند که عملکرد سدان ها به قدری بالا خواهد بود که در حد و اندازه های یک سوپرخودروی چهارچرخ متحرک ظاهر خواهد شد. باور این مسئله بسیار سخت بود. اما فقط نگاهی به زمان های ثبت شده این ابر سدان در پیست های مختلف اتومبیل رانی توسط مجلات مختلف بکنید تا متوجه شگفت ساز بودن این خودرو شوید. M5 نه تنها از پس رقبای سر سخت خود همچون مرسدس بنز AMG E63 S بر می آید. بلکه به سوپرخودروهایی همچون آئودی R8 و پورشه 911 توربو تنه می زند. تمامی این ها در حالی است که شما امکان استفاده از بالاترین سطح امکانات یک بی ام و مدرن را برخوردار هستید. به همین دلیل M5 Competiton شایسته حضور در لیست ما کسب عنوان عنوان بهترین سوپرسدان سال است.

بهترین سوپرخودرو سال: فراری 488 Pista

سنت فراری در عرضه مدل ویژه از محصولات V-8 موتور وسط، برای دو دهه ادامه پیدا کرده است. این مسئله شامل آخرین مدل یعنی 488 GTB نیز می شود و فراری Pista را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد.

جدا از نام این سوپرخودرو، در وهله اول طراحی ظاهری آن بیش از هر چیز دیگری نظر بیننده را جلب می کند. در واقع دو محصول اخیر موتور وسط فراری یعنی 488 GTB و 458 Speciale جز انتخاب های اول زیباترین محصولات فراری در دهه اخیر نبودند. اما Pista از این قاعده مستثنا است.

در داخل اتاق، همان طراحی تکراری که تقریبا یک دهه پیش با معرفی 458 به نمایش گذاشته شده بود، طرف هستیم. تمامی اجزا از چرم آلکانتارا، فیبرکربن و فلزهای سبک وزن ساخته شده است. فراری همچنان به سنت خود در استفاده از شاسی تمام آلومینیومی پایبند بوده است اما این بار استفاده گسترده تری از فیبرکربن کرده است. به طور مثال کاپوت، سپرها، ورودی هوای اینترکولر، اسپویلر از فیبرکربن ساخته شده است. برای اولین بار فراری امکان انتخاب چرخ های تمام فیبرکربنی گران قیمت را ممکن کرده است.

موتور 3.9 لیتری V-8، میل لنگ تخت دو توربو دو پره ای(دو بخشی) 710 اسب بخار قدرت تا مرز 8000 rpm و 770 نیوتن متر گشتاور در دور 3000 rpm تولید می کند. شاتون های این موتور همانند موتورهای فرمول یک فراری از تیتانیوم ساخته شده است و جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه ساخت گترگ نیز وظیفه انتقال قدرت تنها به چرخ های عقب را دارد. قفل به قفل فرمان(میزان چرخش فرمان تا قفل شدن کامل) تنها 2 دور است.

Pista سوپرخودرو بدون نقصی نیست. فرمان خودرو بیش از اندازه سریع و بزرگ است و به دلیل حذف زیرپایی و پنل های که مانع نفوذ صدا به داخل اتاق می شوند، صدای برخورد سنگ ریزه ها به بدنه را خواهید شنید. دلیل انتخاب Pista به عنوان بهترین سوپرخودرو سال همین نکات کوچک و خاص است.

همانطور که از نام آن پیداست انتظار می رود که تنها با یک سوپرخودرو با قبلیت رانندگی در پیست های اتومبیل رانی طرف باشیم تا این که بتوان با آن تجربه سواری راحتی در جاده و خیابان های شهری داشت. اما Pista چنین سوپرخودرویی نیست. عملکرد آن چه در پیست های اتومبیل رانی و چه در جاده های پر پیچ و خم در بهترین حالت خود قرار دارد.

اوج هارمونی و موازنه، ترکیبی از هنر و مهندسی ایتالیایی در یک سوپرخودرو ساخت فراری بهترین توصیف برای Pista 488 است. بهترین موتور توربوشارژر در بین تمامی خودروها در زمینه پاسخ گویی و عکس العمل توربوشارژرها چیزی نیست که یک شبه بدست آمده باشد. فراری توانسته بدون استفاده از شاسی فیبرکربنی، ترمز هوایی، اسپویلرهای عظیم الجثه و...به چنین دست آوردی دست پیدا کند. در نهایت اگر در این بخش pista را انتخاب نمی کردیم، کم لطفی بزرگی را نه تنها در حق فراری که در حق دوست داران خودرو کرده بودیم. پس این شما و این فراری 488 Pista، بهترین سوپرخودرو سال از نگاه دیجیاتو..

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • opda511
    opda511 | ۶ دی ۱۳۹۷

    با احترام به ب ام و M5 competition نظر شخصی من بنز E63 S AMG را بیشتر می پسندم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی