ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر نیو هورایزنز با کمربند کویپر در انتهای منظومه شمسی ملاقات می کند

کاوشگر نیو هورایزنز (افق های نو) ناسا که در سال 2015 از کنار پلوتو عبور کرد و تصاویر خیره کننده ای را به زمین فرستاد، حالا به مرز کمربند سیارکی کویپر نزدیک شده و به ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

کاوشگر نیو هورایزنز (افق های نو) ناسا که در سال 2015 از کنار پلوتو عبور کرد و تصاویر خیره کننده ای را به زمین فرستاد، حالا به مرز کمربند سیارکی کویپر نزدیک شده و به زودی با یک جرم آسمانی کمتر شناخته شده و باستانی به نام «Ultima Thule» ملاقات خواهد کرد.

اولتیما تولی که با فاصله یک میلیارد و 600 میلیون کیلومتری از پلوتو به دور خورشید می چرخد، دورترین جرم آسمانی است که توسط یکی از ساخته های دست بشر ملاقات و اطلاعات آن ثبت می شود. بنا به اظهارات ناسا، Ultima Thule یک جرم یخی با دمای منفی 238 درجه سانتیگراد است که 4.5 میلیارد سال پیش و هنگام شکل گیری منظومه شمسی به وجود آمده و اطلاعات ارزشمندی از آن زمان را در خود دارد.

کویپر
بزرگ شدن Ultima Thule از دید کاوشگر افق های نو

به گفته دانشمندان ناسا، جرم آسمانی مورد بحث به عنوان یکی از اجرام موجود در کمربند سیارکی کویپر (کمربند سیارکی کویپر حلقه ای از اجرام یخی است که در لبه منظومه شمسی به دور خورشید می چرخند) به دلیل فاصله از خورشید تقریباً مانند روز اول حفظ شده و می تواند برای پژوهش درباره نحوه شکل گیری منظومه شمسی و سیارات آن مورد مطالعه قرار گیرد.

اولتیما تول دورترین جرم آسمانی است که توسط یکی از ساخته های دست بشر ملاقات و اطلاعات آن ثبت می شود

لازم به ذکر است که در حال حاضر اطلاعات اندکی از Ultima Thule در دسترس قرار دارد و تصاویر ارسالی از آن نیز موجب تعجب دانشمندان شده؛ چرا که نخستین عکس ها از این جرم آسمانی نشانگر ساختار کروی نامنظم آن بودند اما با نزدیک تر شدن کاوشگر ناسا به اولتیما، نور دریافتی از آن بی ثبات تر شده که به گفته محققان، دلیل آن ممکن است حضور ابر غبار یا اجرام کوچک تری که مانند قمر به دور اولتیما تولی می گردند باشد.

کویپر

گفتنی است طبق پیش بینی ها، نخستین تصاویر Ultima Thule نیم ساعت پس از آغاز سال نو میلادی به زمین خواهند رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی