ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای سیستم تاکتیک‌های پویا در FIFA 19

اگر به عنوان طرفدار سری بازی‌های FIFA همیشه می‌خواستید که تسلط بیشتری روی تاکتیک‌های تیم خود داشته باشید، احتمالاً از تغییراتی که الکترونیک آرتز در فیفا 19 اعمال کرده خوشحال خواهید شد. یکی از قابلیت‌های ...

سورنا رضایی
نوشته شده توسط سورنا رضایی | ۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

اگر به عنوان طرفدار سری بازی‌های FIFA همیشه می‌خواستید که تسلط بیشتری روی تاکتیک‌های تیم خود داشته باشید، احتمالاً از تغییراتی که الکترونیک آرتز در فیفا 19 اعمال کرده خوشحال خواهید شد. یکی از قابلیت‌های جدید که تاکتیک‌های پویا (Dynamic Tactics) نام دارد، کنترل پیشرفته تر و عمیق تری روی تاکتیک‌ تیم، پیش از آغاز مسابقه و در هنگام برگزاری آن در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین تغییراتی که به واسطه این سیستم می‌توانید اعمال می‌کنید، حتی کوچک ترین آن‌ها، تاثیر قابل توجهی روی عملکرد تیم شما دارند، بنابراین چشم پوشی از این سیستم به هیچ وجه نمی‌تواند تصمیم درستی باشد.

با استفاده از سیستم تاکتیک‌های پویا در فیفا 19 می‌توانید لیست 11 نفره‌ی اصلی و نحوه چینش را انتخاب کنید، به بازیکنان نقش‌ها و دستور العمل‌های متفاوت بدهید و در نهایت تاکتیک‌ کلی تیم تان را مشخص کنید. مهم تر از همه، به واسطه این سیستم می‌توانید پیش از آغاز مسابقه 4 گیم پلن (Game Plan) متفات آماده کنید تا با توجه به شرایط، در حین بازی بین تاکتیک‌های مختلف سوییچ کنید.

سوالی که ممکن است در ذهن شما به وجود آمده باشد، این است که استفاده از سیستم تاکتیک‌های پویا در فیفا 19 چه فایده‌ای دارد؟ جواب آن بسیار ساده است. برای بسیاری از ما پیش آمده که جریان یک مسابقه مطابق انتظار ما پیش نرفته و به همین دلیل در میانه‌ی کار مجبور به تغییر در چینش بازیکنان، دستور العمل‌ها و تاکتیک تیمی شده‌ایم. اعمال چنین تغییراتی در نسخه‌های پیشین، باعث می‌شد تا وقفه‌ای نسبتاً طولانی در جریان بازی به وجود بیاید که به هیچ وجه خوشایند نبود. به لطف این سیستم اکنون می‌توانید به راحتی و تنها با استفاده از یک دکمه از کنترلر، تیم خود را در کسری از ثانیه از این رو به آن رو کنید.

دیگر فایده‌ی سیستم تاکتیک‌های پویا، گزینه‌های بیشتری است که نسبت به نسخه‌های پیشین برای شخصی سازی تاکتیک تیم در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از گزینه‌های موجود به راحتی می‌توانید تمامی جنبه‌های دفاعی و تهاجمی تیم را دستخوش تغییرات کنید.

فیفا 19

چگونه به سیستم تاکتیک‌های پویا دسترسی پیدا کنیم؟

منوی تاکتیک‌های بازی فیفا 19 نسبت به نسخه‌های پیشین به طور کامل تغییر یافته است، به همین ممکن است در برای یافتن بخش تاکتیک‌های پویا دچار سردرگمی شوید. برای تنظیم گیم پلن تیم خود، به صفحه‌ی مربوط به Squad رفته، سپس وارد منوی Squad Actions شده و در نهایت نیز Custom Tactics را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید همانند نسخه‌های پیشین، تغییرات دلخواه را روی چینش، دستور العمل‌ها و باقی موارد ایجاد کنید.

پس از اینکه واردی منوی Custom Tactics شدید، دکمه‌ی L2/LT را بسته به کنسول خود فشار دهید تا وارد منوی تاکتیک‌های پویا شوید. در اینجا با چهار گیم پلن متفاوت روبرو خواهید شد که که می‌توانید برای شرایط مختلف آماده شان کنید. نکته‌ای که اشاره به آن خالی از لطف نیست، این است که اسم‌های انتخاب شده هیچ کاربردی ندارند و تنها برای جدا کردن گیم‌ پلن‌ها از یکدیگر بوده است. در واقع، می‌توانید روی گیم‌ پلن Defensive یک ترکیب کاملاً تهاجمی بچینید اما چنین کاری توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است به اشتباه بیافتید.

پس از انتخاب گیم پلنی که می‌خواهید تغییرات را روی آن اعمال کنید، دکمه‌ی X/Z را فشار دهید. در منوی نمایش داده شده، می‌توانید تغییرات مورد نظر را روی بخش‌های مختلف تاکتیک تیم تان از جمله Offensive Style و Defensive Style ایجاد کنید. پس از اینکه تمامی تغییرات را روی تاکتیک تیم‌ تان اعمال کردید، می‌توانید با فشردن دکمه‌ی L1/LT به ترتیب به منوهای Instructions ،Formations و Roles رفته و تنظیمات این منوها را نیز مطابق میل تان تغییر دهید. در نهایت، برای ذخیره کردن تغییرات نیز دایره یا B را بزنید. همین رویه را می‌توانید برای ویرایش دیگر گیم‌ پلن‌ها نیز به کار ببرید.

فیفا 19

سیستم تاکتیک‌های پویا چگونه عمل می‌کند؟

زمانی که رقابت در فیفا 19 آغاز می‌شود، همه چیز روی متعادل (Balanced) قرار دارد و به محض اینکه از چپ و راست D-Pad کنترلر استفاده کنید، این تعادل از بین می‌رود. در چنین شرایطی، چهار گزینه‌ پیش روی شما قرار دارد: Ultra Defensive Defensive، Attacking و Ultra Attacking. یکی از مشکلات سیستم این است که پس از استفاده از D-Pad دیگر هیچ راه برگشتی وجود ندارد و مجبور هستید با یکی از دستور العمل‌ها بازی را ادامه دهید.

فیفا 19

چگونه با سیستم تاکتیک‌های پویا برتری خود را حفظ کنیم؟

بسیاری از مواقع ممکن است به خاطر بازیکنانی که در اختیار دارید، استفاده از دستور العمل Ultra Defensive که به صورت پیش فرض آماده شده، کار چندان عقلانی نباشد؛ اینجاست که پای شخصی سازی دستور العمل‌ و گزینه‌ها به ماجرا باز می‌شود. کاربر می‌تواند با اعمال تغییرات درست در موارد مختلف از جمله ترکیب تیم، روش دفاع، فاصله‌‌ی عرضی و طولی میان بازیکنان، از نقاط قوت تیم خود استفاده کند.

پس از ورود به بخش تاکتیک‌ها، گزینه‌های مربوط به روش‌های دفاع را مشاهده می‌کنید. برای دفاع از برتری در یک مسابقه فوتبال، به ترکیبی سفت و سخت نیاز است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا گزینه‌ی Drop Back را برای روش دفاعی خود انتخاب کنید. ترکیب این روش با خط دفاع عمیق می‌تواند حریف را شما برای ساختن فرصت‌های گلزنی به دردسر بسیاری بیندازد. همچنین توصیه می‌کنیم در صورت استفاده از این تنظیمات برای دفاع، حتما از توپ‌های بلند برای دور کردن توپ از یک سوم زمین خود استفاده کنید.

نکته‌ی حیاتی و مهم دیگری که در هنگام اعمال تغییر در  دستور العمل‌های دفاعی تیم خود باید به آن توجه کنید، تنظیم درست Width است؛ گزینه‌ای که فاصله‌ی عرضی میان بازیکنان خط دفاعی را تعیین می‌کند. به بیان دیگر، هر چه مقدار این گزینه‌ را افزایش دهید، بازیکنان کناری شما به خط‌ اوت نزدیک‌ تر شده و در نتیجه، بازیکنان کناری تیم حریف دردسر بیشتری برای نفود خواهند داشت.

اگر هم مقدار Width را در تنظیمات تاکتیک‌های پویای فیفا 19 کاهش دهید بازیکنان، به خصوص مدافعان تان، از لحاظ عرضی به شکل فشرده و عمیق تری دفاع کرده و به تیم حریف اجازه نمی‌دهند تا از فضای موجود در وسط زمین استفاده کنند. البته فراموش نکنید که با وجود بسته شدن فضای میانی، بازیکنان تیم حریف فرصت‌های فوق العاده‌ای برای نفوذ و سانتر از کنارین خواهند داشت.

گزینه‌ی دیگری که نباید از آن غافل شد، Depth است. هر چه مقدار این گزینه کمتر باشد، بازیکنان از لحاظ طولی به شکل فشرده تری بازی کرده و این اجازه را به بازیکنان تیم حریف می‌دهند که به آن‌ها فشار بیاورند. بنابراین بهتر است این گزینه را روی پایین‌ ترین مقدار تنظیم نکنید. اگر هم قصد اعمال فشار روی حریف دارید، آن را بین 5 الی 8 تنظیم کنید. همچنین فراموش نکنید که در هنگام اعمال فشار، ممکن است فضای خالی بسیاری پشت سر بازیکنان تان به وجود بیاید.

موضوع دیگری که در هنگام استفاده از دستور العمل‌های تدافعی باید به آن توجه کرد، این است که حالت‌های Defensive و Ultra Defensive همیشه برای حفظ نتیجه یا دفاع نیستند. برخی اوقات که تیم‌ تان بازیکنان دفاعی ضعیفی دارد، می‌توانید از این حالت‌ها استفاده کنید تا بدین ترتیب ریسک دریافت گل را کاهش دهید. از آن طرف هم برای گل زدن می‌توانید روی ضد حملات تمرکز کنید. آرسنال، یکی از تیم‌هایی است که چنین استراتژی با آن تناسب دارد.

فیفا 19

چگونه با سیستم تاکتیک‌های پویا گل بزنیم؟

در مقابل Ultra Defensive، دستور العمل Ultra Attacking قرار می‌گیرد که برای گل زدن و بدست آوردن برتری توصیه می‌شود. ترکیب‌های مختلفی برای بازی تهاجمی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارید انتخاب کنید. اگر 2 وینگر سرعتی در کناره‌ها و یک هافبک خلاق در میانه‌ی زمین دارید، توصیه می‌کنیم از ترکیب 3-3-4 استفاده کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید که در عین داشتن 2 مهاجم دونده، مدافعان کناری‌ تان روی حفظ خط‌های کناری و مقابله با وینگرهای حریف تمرکز کنند، بهترین ترکیب برای شما 2-1-2-1-4 در حالت Narrow است.

آزادی عمل شما در هنگام انتخاب یک ترکیب تهاجمی بیشتر از زمانی است که می‌خواهید یک ترکیب تدافعی بچینید، زیرا وقتی می‌خواهید یک ترکیب تهاجمی انتخاب کنید، علاوه بر استراتژی مشخص در زمان حمله، باید یک استراتژی تدافعی نیز انتخاب کنید. برای مثال، اگر بازیکنان تیم شما از استقامت بالایی برخوردار باشند، می‌توانید از گزینه High Pressure استفاده کنید که باعث می‌شود بازیکنان تیم تان حریف را برای گرفتن توپ تحت فشار قرار دهند. تیم منچستر سیتی، نمونه‌ی بارز استفاده از این استراتژی در دنیای واقعی است که بازیکنان آن تا پس گرفتن توپ از حریف، دست از تلاش بر نمی‌دارند.

در هنگام انتخاب استراتژی‌های تهاجمی، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد که توصیه می‌کنیم که حالت‌های مختلف را انتخاب کنید تا بهترین مورد برای تیم تان پیدا شود. برای مثال، استراتژی Possession این امکان را می‌دهد تا شما تعیین کننده‌ی سرعت بازی باشید. در مقابل، استراتژی Fast Build Up قرار می‌گیرد که برای پاس کاری‌های سریع و ارسال پاس‌های در عمق مناسب است.

در تنظیمات استراتژی تهاجمی، گزینه‌های دیگری وجود دارد که تنظیم کردن آن‌ها به خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید تعداد بازیکنان تیم‌تان در هنگام ضربه آزاد، کرنر و حمله را مشخص کنید. نکته‌ای که باید توجه کرد این است که دیاگرام نشان دهنده‌ی تعداد بازیکنان، دقیق نیست و تعداد حدودی‌ را نشان می‌دهد. برای مثال، ما انتخاب کرده بودیم که 3 بازیکن از تیم در محوطه‌‌ی جریمه‌ی حریف حضور داشته باشند اما در کمال ناباوری 5 بازیکن حضور داشتند.

مورد دیگری که در هنگام انتخاب استراتژی حمله اهمیت زیادی دارد، گزینه‌ Width است که کاربرد آن با زمان دفاع تفاوت دارد. وقتی Width را افزایش می‌دهید، بازیکنان شما در زمان حمله به استفاده‌ از کناره‌ها تمایل بیشتری خواهند داشت. این روش برای پایه ریزی حمله زمانی سودمند است که بازیکنان سرزن داشته باشید. اگر هم بازیکنان کناری شما سرعتی نیستند و در مقابل، از هافبک‌های خلاق بهره مند هستید، توصیه می‌کنیم تا حملات خود را از فضای موجود در میانه‌ی زمین آغاز کنید.

فیفا 19

قبل از آغاز بازی، حالت‌های مختلف تاکتیک‌های پویا را تنظیم کنید

به صورت پیش فرض، چهار حالت مربوط به تاکتیک‌های پویا برای تمامی تیم‌ها تنظیم شده‌اند اما توصیه می‌کنیم تا قبل از بازی آن‌‌ها را تغییر دهید. اگر مطمئن هستید که بازی را واگذار می‌کنید و می‌خواهید آن را تدافعی شروع کنید، تنظیمات مربوط به حالت‌های دفاعی را با توجه به بازیکنان تیم‌ تان تغییر دهید. با وجود این، فراموش نکنید که خط دفاعی‌ تان در نزدیک ترین فاصله نسبت به دروازه قرار داشته باشد.

در پایان، باید گفت هیچ نکته‌ی طلایی وجود دارد که با دانستن آن بتوانید بیشترین استفاده را از سیستم‌های پویای فیفا 19 ببرید. همه چیز به آزمون و تجربه بستگی دارد و باید با تغییر تنظیمات و شخصی سازی آن‌ها، به مرور زمان به تنظیماتی برسید که متناسب با تیم و سبک بازی شما باشد. این نکته را حتما در آلتیمیت تیم به یاد داشته باشید، زیرا هر چند وقت یکبار لیست بازیکنان شما دچار تغییر می‌شود، در نتیجه استفاده از استراتژی‌های درست بر اساس پتانسیل‌های آنان، یک موضوع بسیار حیاتی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی