ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مروری بر زندگی لری الیسون ؛ موسس پرحاشیه اوراکل که حالا در هیئت مدیره تسلا عضویت دارد

روز جمعه همین هفته لری الیسون ۷۴ ساله، هم-موسس اوراکل رسما به دوست صمیمی‌اش ایلان ماسک در هیئت مدیره تسلا ملحق شد تا برگ دیگری به دفتر موفقیت‌های یکی از بزرگان دنیای تکنولوژی اضافه شود. ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۸ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

روز جمعه همین هفته لری الیسون ۷۴ ساله، هم-موسس اوراکل رسما به دوست صمیمی‌اش ایلان ماسک در هیئت مدیره تسلا ملحق شد تا برگ دیگری به دفتر موفقیت‌های یکی از بزرگان دنیای تکنولوژی اضافه شود.

الیسون فردی است که با قایق های تفریحی اش، خرید جزایری در هاوایی و صحبت های تندش شناخته می شود و پیش بینی می شود درمدت زمان حضورش در هیئت مدیره تسلا شاهد انتشار اخبار عجیب و غریب و البته جالب دیگری از وی باشیم. صرفا محض اطلاع تان باید بگوییم ثروت خالص این کارآفرین موفق در زمان نوشته شدن این مقاله طبق اعلام نشریه فوربس برابر با ۵۶ میلیارد دلار تخمین زده شده.

در ادامه این مطلب نگاهی خواهیم داشت به مسیر پر فراز و نشیب لری الیسون از انصرافش از دانشگاه تا تبدیل شدن به یکی از بزرگان صنعت تکنولوژی دنیا؛

لری الیسون
هفدهم آگست سال ۱۹۴۴، لارنس جوزف الیسون در محله‌ی فقیرنشین برانکس نیویورک به دنیا آمد و تنها نام مادرش فلورنس اسپلمن (Florence Spellman) در شناسنامه‌اش ثبت شد.
لری الیسون
زمانی که تنها ۹ ماه داشت، به ذات الریه مبتلا شد و مادرش او را نزد عمو و زن عمویش لیلیان و لوییس الیسون فرستاد تا از لری کوچک مراقبت کنند.
لری الیسون
لوییس (ناپدری‌اش) در واقع مهاجری روس بود که از جزیره‌ی الیس وارد ایالات متحده آمریکا شده بود و به همین دلیل نام الیسون را برای خود برگزیده بود.
لری الیسون
الیسون در ابتدا در محله‌ای متوسط به تحصیل در دبیرستان پرداخت و پس از آن راهی دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین شد.
لری الیسون
وقتی نامادری‌اش فوت کرد، تحصیلات دانشگاهی خود را در سال دوم نیمه کاره رها کرد. او سال بعد سعی کرد بار دیگر در دانشگاه شیکاگو ثبت نام کند اما تلاشش تنها پس از یک ترم بی نتیجه ماند و بار دیگر تحصیلات را رها نمود.
لری الیسون
در سال ۱۹۶۶ میلادی، الیسون ۲۲ ساله بالاخره به برکلی کالیفرنیا مهاجرت کرد تا نزدیک سیلیکون ولی باشد. جایی که بعد‌ها به مهد کمپانی‌های تکنولوژی محور بدل شد.
لری الیسون
او با یک فورد تاندربرد فیروزه‌ای رنگ، مسافت شیکاگو تا کالیفرنیا را طی نمود تا به نوعی تجربه‌ی خاطر انگیزی برای خود ثبت کند.
لری الیسون
الیسون بارها شغل عوض کرد و در این میان برای کمپانی‌هایی نظیر Wells Fargo و Amdahl مشغول بکار شد. این مسئله موجب شد که به تدریج توانایی‌هایی در زمینه‌ برنامه نویسی و کامپیوتر کسب کند.
لری الیسون
نقطه عطف زندگی وی زمانی رخ داد که هنگام کار در یک شرکت الکترونیکی بنام Ampex، از وی خواسته شد تا دیتابیسی برای سازمان سیا با نام رمزی اوراکل بسازد.
لری الیسون
سال ۱۹۷۷، الیسون و اد اوتس، کمپانی جدیدی به نام لابراتوار توسعه نرم افزار به راه انداختند. این کمپانی با ۲ هزار دلار سرمایه آغاز بکار کرد که ۱۲۰۰ دلار آن را لری پرداخته بود.
لری الیسون
کمپانی الیسون تحت تاثیر تئوری‌های انقلابی دانشمند کامپیوتر شرکت IBM قرار گرفت. او در آن زمان باور داشت که باید دیتابیس بر اساس مدل رابطه‌ای ایجاد شود. بدین ترتیب کامپیوتر می‌تواند به سرعت اطلاعات موردنیاز را ذخیره یا برداشت کند.
لری الیسون
اولین نسخه دیتابیس اوراکل در واقع نسخه‌ی دوم آن بود چرا که شماره گذاری آن از ۲ آغاز شد. سال ۱۹۷۹، این کمپانی نامش را به Relational Software Inc تغییر داد و پس از آن در سال ۱۹۸۲، بر اساس محصول پرچمدارش رسماً Oracle Systems Corp خوانده شد.
لری الیسون
اوراکل به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت کامپیوتر سریعاً پیشرفت کرد و سال ۱۹۸۶ با عرضه اولیه عمومی سهامش، ۵۵ میلیون درآمد کسب نمود.
لری الیسون
با این حال سال ۱۹۹۰، اوراکل به علت یک اشتباه کاری باور نکردنی، مجبور شد ۱۰ درصد نیروی کار خود (حدود ۴۰۰ نفر) را کنار بگذارد. داستان از این قرار بود که اوراکل به مدیران فروشش اجازه داده بود، فروش آینده‌یشان را در سه ماهه‌ جاری ثبت کنند. این مسئله موجب شد که مشکلاتی با قانون گذاران پیدا کنند و علیه این شرکت شکایاتی ثبت شود.
لری الیسون
پس از این اتفاق اوراکل تا مرز ورشکستگی پیش رفت اما رقیبش Sybase موفق شد از اشتباه این شرکت سو استفاده کرده و سهم زیادی از بازار را بدست آورد.
لری الیسون
سال ۱۹۹۲ میلادی، الیسون و اوراکل موفق شدند با استخدام نیرو‌های جدید و دیتابیس محبوب اوراکل ۷ بار دیگر مسیر موفقیت را پیش بگیرند.
لری الیسون
الیسون اصولاً به تخریب رقبای خود می‌پردازد و از چنین صحبت‌هایی استقبال می‌کند. به همین دلیل وی و اوراکل تمامی دهه ۹۰ میلادی را به جنگ لفظی با رقبایشان پرداختند. کار تا آنجا پیش رفت که رقیبشان اینفورمیکس بیلبوردی با عنوان «خطر دایناسور در حال عبور است.» جلوی دفترشان نصب کرد.
لری الیسون
با این وجود اوراکل به روند پیشرفت ادامه داد و روزانه به ثروت الیسون اضافه شد. به همین دلیل لری سراغ سرگرمی‌های گران قیمتی نظیر مسابقه کشتی سواری رفت.
لری الیسون
مارک بنیوف شاگرد الیسون، سال ۱۹۹۹ میلادی اوراکل را ترک گفت تا در استارتاپ جدیدش با نام Salesforce مشغول به کار شود. الیسون از این موقعیت استفاده کرد و دو میلیون دلار روی استارتاپ شاگردش سرمایه گذاری کرد.
لری الیسون
وقتی بنیوف فهمید الیسون سعی دارد در اوراکل، محصول Salesforce را کپی کند، از استادش خواست تا از سمت خود کناره گیری نماید. با این وجود الیسون از بنیوف درخواست کرد تا وی را اخراج کند تا بدین شکل مجبور نشود سهامش در Salesforce را بفروشد.
لری الیسون
اکنون Salesforce یک کمپانی ۴۰ میلیارد دلاری است و الیسون جز معدود افرادی است که با موفق شدن رقبایش، درآمد کسب می‌کند. البته این مسئله رابطه‌ی میان الیسون و بنیوف را تخریب کرد و هنوز این دو نفر در کنفرانس‌های مطبوعاتی علیه هم حرف می‌زنند.
لری الیسون
محبوبیت اینترنت و دامین دات کام، در اواسط دهه‌ ۹۰ سود سرشاری نصیب اوراکل کرد چرا که تمامی این وب سایت‌ها نیاز به دیتابیس داشتند و اوراکل نیاز آنها را پاسخ می‌گفت.
لری الیسون
زمانی که استیو جابز سال ۱۹۹۷ دوباره مدیر عامل اپل شد از الیسون درخواست کرد که عضو هیئت مدیره‌ی اپل شود. لری مدتی در این سمت مشغول بکار شد اما حس کرد که نمی تواند وقت لازم برای این شغل را فراهم کند.
لری الیسون
الیسون توانست از درآمد سرشار بدست آمده، کمال استفاده را ببرد و سال ۲۰۰۴ میلادی با صرف هزینه‌ی ۱۰.۳ میلیارد دلاری، شرکت توسعه دهنده نرم افزار PeopleSoft را خریداری کرد.
لری الیسون
اوراکل سال ۲۰۰۹ میلادی، کمپانی سرور Sun Microsystems را خریداری نمود. جالب اینجاست که کمپانی یاد شده همزمان با اوراکل یعنی سال ۱۹۸۲ شروع بکار نموده بود. این مسئله موجب شد که اوراکل به تکنولوژی های بسیاری نظیر دیتابیس محبوب MySQL دسترسی پیدا کند.
لری الیسون
الیسون از سال ۲۰۱۰ سعی کرد که نقش کاری خود را کمرنگتر کند و وظایف بیشتری را به معاونینش مارک هارد (Mark Hurd) و سفرا کتز (Safra Catz) بسپارد.
لری الیسون
البته لری به ولخرجی‌هایش ادامه داد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، جزیره‌ی لانای واقع در هاوایی را با پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.
لری الیسون
لری الیسون چهار بار ازدواج کرده و طلاق گرفته است. با این وجود اکنون گفته می شود که نامزدی ۲۷ ساله به نام نیکیتا خان (Nikita Kahn) را برگزیده است.
لری الیسون
الیسون سال ۲۰۱۴ از سمتش کناره گیری کرد و مدیرعاملی را به معاونینش سپرد. در آن زمان، الیسون پنجمین فرد ثروتمند دنیا محسوب می‌شد.
لری الیسون
الیسون سال ۲۰۱۶ میلادی با اینکه بازنشست شده بود، بازهم موفقیت دیگری کسب کرد چرا که سال ۱۹۹۸ میلادی روی استارتاپ یکی از مدیران ارشد قبلی اوراکل یعنی ایوان گلدبرگ، ۱۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده بود. گلدبرگ همان سال شرکتی به نام NetSuite برای توسعه نرم افزار مدیریت کسب و کار راه اندازی کرده بود.
لری الیسون
مدیر عامل NetSuite در آخر مجبور شد شرکت خود را به قیمت ۹.۳ میلیون دلار بفروشد. این مسئله موجب شد که الیسون دوباره ۳.۵ میلیون دلار درآمد کسب کند.
لری الیسون
اوراکل قصد دارد در آینده سراغ سرویس‌های ابری برود و ممکن است که شرکت الیسون بتواند خدماتی نظیر سرویس‌های تحت وب آمازون ارائه کند. بدین ترتیب سهمی از این بازار در اختیار کمپانی الیسون قرار خواهد گرفت.
لری الیسون
الیسون در این سالها، به غیر از اوراکل مسئولیت‌های دیگری را هم پذیرفته است. برای مثال اخیراً وی به هیئت مدیره‌ی کمپانی تسلا اضافه شده و جزو سرمایه‌گذاران بزرگ این کمپانی محسوب می‌شود. او مدعی شده که ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا جزو دوستان نزدیکش محسوب می‌شود.
لری الیسون
البته تمامی پروژه‌های الیسون به بار ننشست. برای مثال، وی جزو سرمایه گذاران استارتاپ آزمایش خون Theranos بود که پس از ثابت شدن کلاه برداری مدیر عامل آن الیزابت هولمز، تعطیل شد.
لری الیسون
با این وجود الیسون هنوز در اوراکل فعالیت دارد و با اینکه دیگر مدیر عامل آن نیست اما به نوعی چهره‌ی معرف این برند محسوب می‌شود. بدین ترتیب او وظیفه حمایت و راهنمایی جانشینان خود را بر عهده دارد تا از میراثش محافظت کنند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی