ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دوربین فیلمبرداری DJI Osmo Pocket : آینده در جیب شما

نام DJI با نوآوری و محصولات با کیفیت گره خورده. بازار پهپادها، از خانگی گرفته تا حرفه ای، تحت سلطه این شرکت است و گیمبال های پیشرفته این کمپانی چینی هم همه جا دیده می ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

نام DJI با نوآوری و محصولات با کیفیت گره خورده. بازار پهپادها، از خانگی گرفته تا حرفه ای، تحت سلطه این شرکت است و گیمبال های پیشرفته این کمپانی چینی هم همه جا دیده می شود. حالا با یک گجت انقلابی دیگر از DJI روبرو هستیم؛ محصولی که Osmo Pocket (ازمو / اسمو پاکت) نام دارد و پیش از این نمونه اش را -حداقل در این ابعاد- به چشم ندیده ایم.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

Osmo Pocket یک دوربین فیلمبرداری دیجیتالی است که روی یک گیمبال مکانیکی (لرزشگیر سه محوره) سوار شده. پیش از این DJI محصولات مشابهی به نام Osmo و +Osmo را معرفی کرده بود اما هردو ابعاد بسیار بزرگی داشتند. اسمو پاکت اما یک محصول جیبی به شمار می رود و به راحتی می توانید آن را همه جا همراه داشته باشید.

DJI با معرفی ازمو پاکت فصل جدیدی را در حوزه فیلمبرداری عمومی و خانگی آغاز کرده. در این مطلب می خواهیم ببینیم که این گجت دوست داشتنی در دنیای واقعی چه کاربردی دارد و آیا نوآوری DJI در این حوزه موفق بوده است یا خیر. با دیجیاتو همراه باشید.

Osmo Pocket اکشن کم نیست

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

اول از همه باید اشاره کنیم که Osmo Pocket اکشن کم نیست. دوربین های اکشن برای استفاده در شرایط سخت طراحی و ساخته می شوند، یعنی حداقل باید بدنه ای مقاوم در برابر ضربه و آب داشته باشند، اما Osmo Pocket ضد آب نیست و به نظر نمی رسد که در برابر ضربات مکانیکی هم خیلی دوام بیاورد (ما این موضوع را تست نکردیم، شما هم نکنید). اکشن کم ها را معمولاً باید به خودتان یا تجهیزاتتان وصل کنید تا بتوانید با دست های آزاد به فعالیت ورزشی بپردازید، ولی گجت جدید DJI را باید در دست بگیرید. میدان دید عریض هم یکی دیگر از ویژگی های مهم دوربین های ورزشی است که در اسمو پاکت دیده نمی شود.

Osmo Pocket
لوازم جانبی اصلی اسمو پاکت که البته هنوز به طور کامل وارد بازار نشده اند

البته شاید بتوانید با ترکیبی از لوازم جانبی و خلاقیت خودتان، اسمو پاکت را به تجهیزات ورزشی یا حتی به یک کوادکوپتر فاقد دوربین متصل نموده و از آن به عنوان یک دوربین فیلمبرداری هوایی استفاده کنید. حالا اگر اسمو پاکت اکشن کم نیست، پس چیست؟ همان طور که گفتیم، این گجت را باید در خانواده جدیدی قرار داد که احتمالاً به مرور، اعضای بیشتری به آن اضافه خواهند شد. اسمو پاکت یک دوربین فیلمبرداری است، ولی نه آنقدر پیشرفته که برای فیلمسازی حرفه ای استفاده شود، و نه آنقدر ساده که دوربین موبایلتان را به آن ترجیح بدهید.

مروری بر مشخصات Osmo Pocket

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

اسمو پاکت از چهار بخش اصلی تشکیل شده؛ دوربین، گیمبال مکانیکی سه محوره، نمایشگر 1 اینچی و بدنه اصلی. دوربین Osmo Pocket را در بعضی پهپادهای این شرکت مانند Mavic Air یا Mavic 2 Zoom هم می بینیم. این دوربین به یک حسگر 1/2.3 اینچی 12 مگاپیکسلی و لنز 80 درجه با اپرچر f/2.0 مجهز شده و می تواند ویدیوهای 4K را با نرخ 24 تا 60 فریم بر ثانیه، و ویدیوهای فول اچ دی را با نرخ 24 تا 120 فریم بر ثانیه ضبط کند.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

گیمبال این دستگاه قابلیت چرخش در سه محور را دارد؛ از 230- تا 50+ درجه در محور افقی، از 95- تا 50+ درجه در محور عمودی، و تا 45 درجه به طرفین. این گیمبال علاوه بر حذف لرزش های ناگهانی و یکنواخت کردن حرکات دوربین، می تواند قابلیت های منحصر به فردی نظیر دنبال کردن خودکار سوژه ها، ردیابی چهره و موشن لپس (ویدیوی زمان گریز همراه با حرکت) را در اختیار شما قرار دهد.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

نمایشگر 1 اینچی و لمسی اسمو پاکت فقط برای انجام تنظیمات، نمایش اطلاعات ضروری و کادربندی به درد می خورد، چون جزئیات زیادی را داخلش نمی بینید. سوایپ از لبه های نمایشگر شما را به منوهای مختلف دستگاه می برد و همان طور که حدس می زنید، برای یاد گرفتن آنها کار آسانی پیش رو ندارید. احتمالاً شما هم مثل من تا مدتی ترکیبات مختلف سوایپ را امتحان می کنید تا به منوهای جدیدی برسید، اما به تدریج موارد اصلی در ذهنتان خواهد ماند.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

نهایتاً روی بدنه اصلی دستگاه شاهد دو دکمه، یکی برای روشن و خاموش کردن دستگاه و دیگری برای شروع عملیات ضبط هستیم. یک درگاه همه کاره برای اتصال لوازم جانبی یا موبایل هم وجود دارد. درگاه کارت حافظه و پورت شارژ/اتصال به کامپیوتر هم اجزای دیگر بدنه اسمو پاکت هستند. با نگاهی ساده به ساختار این گجت و وضعیت پورت ها به راحتی می توان دریافت که ابداً ضد آب و ضد ضربه نیست و باید نهایت محافظت از آن را به عمل آورید.

تجربه استفاده از اسمو پاکت

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

از همان ابتدا که با اسمو پاکت آشنا شدم، این سؤال برایم مطرح بود که چرا باید از این گجت استفاده کنم. راستش را بخواهید پس از حدود ده روز استفاده هنوز هم این سؤال وجود دارد، اگرچه کمی از شدت آن کاسته شده است. البته قضاوت در مورد این دستگاه را باید به حرفه ای ها سپرد، افرادی که کارشان تولید محتوای ویدیویی اختصاصی و اشتراک گذاری در پلتفرم های مختلف است، مثل یوتوبرها یا آپاراتچی (؟!) ها. به هر حال شما برای این کار یا باید دوربین حرفه ای بخرید یا با موبایلتان فیلم بگیرید، که اولی چندان قابل حمل نیست و دومی هم در برابر لرزش ها کار زیادی انجام نمی دهد.

یکی از نقاط قوت اصلی اسمو پاکت، کارکرد ساده آن است؛ کافیست این گجت را از جیب درآورده و در کمتر از 5 ثانیه شروع به فیلمبرداری کنید. در زمان ضبط ویدیو هم می توانید با خیال راحت حرکت کنید، بدوید یا از پله ها بالا و پایین بروید؛ نتیجه کار همیشه روان و بدون لرزش است. جالب اینکه فیلمبرداری با اسمو پاکت حتی به اندازه گوشی موبایل هم جلب توجه نمی کند و به راحتی می توانید در محیط های عمومی از آن استفاده کنید (البته به جز پل طبیعت که ظاهراً نگهبان هایش به هر مدل دوربینی آلرژی دارند). بیایید ابتدا منتخبی از ویدیوهای ضبط شده با اسمو پاکت را ببینیم.

همان طور که می بینید اسمو پاکت در نور کافی ویدیوهای بسیار خوبی ضبط می کند، چیزی در حد بهترین موبایل های پرچمدار [ویدیوها از آنچه در آپارات می بینید با کیفیت تر هستند]. میکروفون تعبیه شده روی بدنه هم برای ضبط صدای محیط کافیست ولی برای ضبط صدای خودتان در محیط شلوغ باید با صدای بلند صحبت کنید (کاری که از عهده من بر نمی آید). درست است که ویدیوی 4K/60 بالاترین نرخ بیت و بهترین کیفیت را دارند (حدود 100 مگابیت بر ثانیه)، ولی این موضوع چیزی از ارزش های ویدیوی فول اچ دی کم نمی کند، به خصوص اینکه با انتخاب ویدیوی FHD/30 می توانید حالت Super Fine را فعال کنید و کیفیت تصویر را تا حد قابل توجهی ارتقاء دهید (به اخطار دستگاه در مورد داغ شدن بدنه در حالت Super Fine توجه نکنید، چون مشکلی ایجاد نمی شود).

همانند تمام دوربین هایی که سنسور کوچک دارند، اسمو پاکت هم در نور کم با مشکل نویز روبرو می شود، ولی باز هم ویدیوهای قابل قبولی را شاهد هستیم. قابلیت هایی نظیر ردیابی سوژه یا تشخیص چهره در نور کم به خوبی کار نمی کنند و در بسیاری مواقع، دستگاه سوژه یا چهره شما را گم می کند. همین وضعیت در مورد عکس ها هم برقرار است، یعنی در نور کافی با عکس های واضح و شفاف و در نور کم با خروجی معمولی همراه با نویز روبرو هستیم. دو نمونه عکس را در ادامه می بینید.

یکی از ویژگی های جالب اسمو پاکت ثبت خودکار تصاویر پانوراماست. کافیست این گزینه را از منوی سمت راست انتخاب کرده و مابقی کار را به گیمبال بسپارید. نمونه پانوراماهای ثبت شده توسط این دستگاه در حالت عادی (چهار عکس در راستای افق) یا حالت مربعی (نُه عکس با چیدمان 3×3) را در ادامه می بینید.

اسمو پاکت می تواند ویدیوهای فوق آهسته را با رزولوشن فول اچ دی و نرخ 120 فریم بر ثانیه ضبط کند ولی به دو دلیل خیلی روی این قابلیت حساب نکنید؛ اول اینکه در این حالت کادر بیش از حد بسته می شود و باید فاصله نسبتاً زیادی از سوژه داشته باشید، و دوم اینکه حتی در شرایط نوری بسیار خوب هم شاهد نویز روی ویدیو هستیم، چه برسد به محیط تاریک و کم نور.

نهایتاً باید به حالت تایم لپس و موشن لپس اشاره کنیم قابلیت های ویژه این گیمبال به شمار می روند. در حالت تایم لپس یا ویدیوهای زمان گریز، اسمو پاکت در فواصل 2 تا 60 ثانیه ای به مدت 5 دقیقه الی بینهایت عکس گرفته و آنها را به ویدیویی کوتاه و جذاب تبدیل می کند. هنگام تنظیم فواصل زمانی، دستگاه به شما مدت زمان ویدیوی نهایی را هم اعلام می کند تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. مثلاً یک ساعت عکس گرفتن با فواصل 5 ثانیه ای، ویدیویی 24 ثانیه ای را تحویل شما می دهد.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

حالت موشن لپس یا ویدیوهای زمان گزیر حرکتی هم چنین وضعیتی را دارند، با این تفاوت که حداکثر زمان ثبت ویدیو به 5 ساعت محدود شده است. دستگاه در این حالت به هرگونه لرزشی حساسیت نشان می دهد و باید آن را ثابت نگه دارید، که کار سختیست چون Osmo Pocket به سه پایه متصل نمی شود. بهترین راه این است که دستگاه را به گوشی متصل کرده و مجموعه را روی سه پایه قرار دهید. چون ضبط این ویدیوها به زمان زیادی نیاز دارد، بهتر است پاوربانک هم به همراه داشته باشید.

نکاتی در مورد اسمو پاکت

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

همان طور که دیدید اسمو پاکت دستگاه جالبی برای فیلمبرداری آماتور و نیمه حرفه ای به شمار می رود، ولی محدودیت هایی هم دارد که شاید در نسل های بعدی شاهد برطرف شدن آنها باشیم. در ادامه برخی از این موارد را مرور می کنیم.

اول از همه به خاطر نرخ بیت و حجم بالای ویدیوهای اسمو پاکت پیشنهاد می کنم کارت حافظه حداقل 64 گیگابایتی کلاس 10 از نوع UHS-1 یا بالاتر را برای این دستگاه انتخاب کنید تا حین ضبط ویدیوها به مشکل نخورید (بله، از قیمت کارت های حافظه مطلع هستم). 1 دقیقه ویدیوی 4K/60 و 1080/60 به ترتیب به 750 و 600 مگابایت فضا نیاز دارند و یک دقیقه اسلوموشن (که 4 دقیقه خروجی می دهد) هم 700 مگابایت فضا را اشغال می کند.

وابستگی اسمو پاکت به موبایل هم نکته دیگریست که با کاربرد اصلی این دستگاه تناقض دارد. از همان ابتدا برای فعالسازی و آپدیت فرمور باید از طریق اپلیکیشن DJI MIMO اقدام کنید اما داستان به همینجا ختم نمی شود. برای عکاسی با تنظیمات دستی یا انتخاب فرمت خام و همچنین فیلمبرداری با تنظیمات دلخواه باید حتماً از اپلیکیشن استفاده کنید. برای عکاسی پانوراما چاره ای جز اتصال به موبایل ندارید چون پردازش این عکس ها توسط اپلیکیشن انجام می شود. موشن لپس هم روی اسمو پاکت به تنظیمات خودکار عکس و انتخاب دو نقطه ابتدایی و انتهایی حرکت دوربین محدود است، اما با اپلیکیشن MIMO می توانید چهار نقطه حرکت را برای دوربین تعیین کنید. در نهایت اتصال دائم اسمو پاکت به گوشی موبایل، مفهوم جیبی بودن آن را به طور کامل زیر سؤال می برد.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

میدان دید محدود اسمو پاکت هم گاهی اوقات آزاردهنده است، به خصوص در حالت سلفی. برخلاف اکثر اکشن کم ها که لنزهای عریضی دارند، اسمو پاکت با میدان دید 80 درجه آزادی عمل زیادی را برای کادربندی در اختیار شما نمی گذارد. این موضوع برای حالت سلفی کمی حادتر می شود و باید حتماً دستان بلندی داشته باشید تا بتوانید علاوه بر چهره خودتان، مقداری از منظره پشت سر را درون کار جای دهید.

باتری هم که پاشنه آشیل تمام گجت های الکترونیکی است و Osmo Pocket هم در میان انبوه تجهیزات شما قوز بالای قوز می شود. اگر DJI باتری قابل تعویض را در این دستگاه به کار می برد، می توانستید به راحتی در شرایط ضروری باتری را به سرعت عوض کنید ولی حالا باید همیشه پاوربانک به همراه داشته باشید. جالب اینکه اسمو پاکت در زمان اتصال به گوشی شبیه پاوربانک عمل کرده و گوشی را شارژ می کند و سریع تر از حالت معمول تخلیه می شود (البته شاید این مشکل به گوشی گلکسی اس 9 بر می گردد).

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

ثابت نگه داشتن Osmo Pocket برای ثبت ویدیوهای تایم لپس یا موشن لپس هم مشکل دیگریست که با آن دست به گریبان هستیم. دستگاه روی سطح صاف به اندازه کافی تعادل ندارد و با کوچک ترین ضربه ای می افتد. بهتر بود DJI محل نصب سه پایه را مستقیماً زیر بدنه اسمو پاکت تعبیه می کرد و بار خرید لوازم جانبی برای این گجت را از روی دوش ما بر می داشت.

جمع بندی

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

ویدیوهای زیادی را در یوتوب می بینیم که Osmo Pocket را با اکشن کم های مطرح بازار، به ویژه محصولات گوپرو مقایسه می کنند، اما به نظر من این مقایسه درست نیست. اسمو پاکت (حداقل بدون مجموعه لوازم جانبی) در خانواده اکشن کم ها قرار نمی گیرد و فقط یک دوربین فیلمبرداری جیبی است که به خاطر بهره مندی از گیمبال حرفه ای، چند قابلیت اضافه را هم در اختیار شما قرار می دهد.

قطعاً اسمو پاکت به درد تولیدکننده های محتوای حرفه ای با کلکسیونی از دوربین های Arri و Red نمی خورد، ولی اگر یک کاربر معمولی هستید و می خواهید از جشن تولد، کنسرت، زندگی روزمره و سفرهای تفریحی خود فیلم بگیرید (یعنی همان کارهایی که قبلاً با هندی کم انجام می شد) اسمو پاکت برای شما ساخته شده است.

بررسی دوربین DJI Osmo Pocket

البته محدودیت هایی که در مطلب اشاره کردیم، مثل عریض نبودن لنز، نویز بالای تصاویر در نور کم، نیاز به اپلیکیشن موبایل برای تنظیمات کامل و شارژدهی باتری همچنان وجود دارند و انتظار می رود که DJI در نسل بعدی بتواند این موارد را برطرف کند. مقاوم تر کردن بدنه هم جزو مواردیست که امیدواریم در نسل بعد شاهدش باشیم.

نهایتاً باید به قیمت نسبتاً بالای این محصول اشاره کنیم. پرداخت 350 دلار یا به عبارتی حدود 5 میلیون تومان برای Osmo Pocket کمی زیاد به نظر می رسد، به خصوص اینکه برای استفاده کامل از تمام قابلیت های این دستگاه باید مقداری هم برای خرید لوازم جانبی هزینه کنید. برای خرید این دستگاه می توانید از فروشگاه تخصصی آی پهباد و این لینک استفاده کنید. در ادامه نقاط قوت و ضعف این دستگاه را مرور می کنیم.

نقاط قوت Osmo Pocket
  • کیفیت ساخت مطلوب، ابعاد کوچک و وزن کم
  • استفاده آسان و بی دردسر
  • کیفیت فوق العاده ویدیوها در نور کافی
  • لرزشگیر حرفه ای
  • قابلیت های پیشرفته گیمبال
نقاط ضعف Osmo Pocket
  • مقاوم نبودن بدنه در برابر آب و ضربه
  • عملکرد ضعیف در نور کم و حالت اسلوموشن
  • شارژدهی نه چندان خوب
  • وابستگی به موبایل برای قابلیت های پیشرفته
  • قیمت بالا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • min
    min | ۱۰ دی ۱۳۹۷

    مدیر سایت “آی پهباد” چقدر بیسواده که بجای پهپاد نوشته پهباد!!!
    پ پرنده
    ه هوایی
    پ پرواز
    ا ازراه
    د دور

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱۰ دی ۱۳۹۷

      البته که واژه پهپاد برگرفته از عبارت «پرنده هدایت پذیر از دور» درست تره، ولی توی ایران تمایل شدیدی به استفاده از واژه پهباد دیده میشه و خیلی رایج تره.

مطالب پیشنهادی