ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علوم اعصاب
علمی

گزیده ای از برترین تصاویر علوم اعصاب در سال ۲۰۱۸

به جرات می توان مغز را پیچیده ترین عضو بدن دانست که ساختاری در هم تنیده از عصب ها آن را در احاطه خود در آورده اند و به لطفشان تک تک رفتارهای انسان و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ دی ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

به جرات می توان مغز را پیچیده ترین عضو بدن دانست که ساختاری در هم تنیده از عصب ها آن را در احاطه خود در آورده اند و به لطفشان تک تک رفتارهای انسان و هر جاندار دیگری تحت کنترل در می آیند. البته تصاویر ثبت شده از مغز انسان بی شمارند و قطعا با دیدنشان از این همه پیچیدگی در یک بافت زنده حیرت زده شده اید اما شاید تا به حال ساختار مغز مگس را با جزئیاتش ندیده باشید. در ادامه گزیده ای از جالب ترین تصاویر مربوط به علوم اعصاب را که در سال ۲۰۱۸ از مغز موجودات زنده گرفته شده با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

Tetbow

علم عصب شناسی برای آنکه درک بهتری از سازوکار مغز فراهم نماید باید نمایی نزدیک از چگونگی در هم تنیده شدن اعصاب در اختیارمان قرار دهد. با این حال اما این کار چندان هم ساده نیست. صرفا جهت اطلاع تان باید بگوییم که تنها یک میلی متر مکعب از فضای کورتکس مغزی در برگیرنده حدودا ۵۰ هزار نورون است که هرکدامشان نیز بیش از ۶ هزار اتصال با دیگر اعصاب دارند.

بنابراین دنبال کردن مسیر یک عصب در این شبکه پیچیده کاری بس دشوار است. به همین خاطر در سال های اخیر دانشمندان Brainbow را توسعه داده اند؛ تکنیکی که امکان برچسب گذاری تک تک عصب ها با رنگ های مختلف فلورسنت را ممکن می کند. متاسفانه حتی با این روش هم چندین ماه طول می کشد تا مسیر یک نورون در مغز مشخص گردد. برای حل این مساله در سال ۲۰۱۸ میلادی محققی به نام تاکشی ایما و همکارانش در دانشگاه Kyushu واقع در کیوتو با همکاری مرکز بیولوژی رشد RIKEN در ژاپن این تکنیک را به سطح جدیدی رساندند. آنها روشی به نام Tetbow را ابداع کردد که رنگ هایی به شدت زنده را ایجاد می کند و به دانشمندان امکان می دهد که مسیر حرکت اعصاب را در سرتاسر مغز ظرف تنها چند روز مشخص نمایند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر می توانید نگاهی به این ویدیوی کوتاه بیاندازید.

همه ساله موسسه مغز کوئینزلند در دانشگاه کوئینزلند استرالیا میزبان رقابتی به نام NeuroArt است تا زیبایی ها و ساختار پیچیده مغز را به تصویر بکشد. برنده امسال این رقابت نیز تصویری با عنوان ستاره متمایز مغز بود که یک دانشمند علم اعصاب به نام Jong Huat Tee از همین موسسه آن را ثبت کرده بود.

تصویر برگزیده با عنوان «ستاره متمایز مغز»

عکسی که در ادامه می بینید هم از چشم مگس میوه گرفته شده و زندگی هوشمند نام دارد. این تصویر که دانشمندی به نام لئونی کرزنبلات از کویینزلند آن را ارائه کرده برنده جایزه انتخاب مردم شده است.

هنر علوم اعصاب

از آنجا که به مبحث هنر در علم اعصاب رسیدیم شاید خالی از لطف نباشد که از رقابت «هنر علم اعصاب» به میزبانی موسسه علوم اعصاب هلند یاد کنیم. این رقابت از دانشمندان علم اعصاب و هنرمندان دعوت می کند تا راه های تازه ای را برای تصویربرداری از مغز ابداع و ارائه نمایند.

فهرست آثار ارائه شده به رقابت سال ۲۰۱۸ و گالری آثار برگزیده در فضای مجازی در اختیار عموم قرار دارند.

در ذهن یک مگس چه می گذرد؟

شاید عجیب به نظرتان بیاید اما مغز مگس میوه از ۱۰۰ هزار عصب تشکیل شده. در سال ۲۰۱۸ میلادی داوی براک و همکارانش در موسسه پزشکی Howard Hughs نخستین نقشه پرجزئیات از مغز مگس میوه را با استفاده از دیتای به دست آمده از ۲۱ میلیون عکس تهیه کردند. این نقشه جزئیات کاملی در رابطه اتصالات میان تمامی نورون های مغز مگس میوه در خود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • min
    min | ۱۱ دی ۱۳۹۷

    کلیپ اول واقعا زیباست?

مطالب پیشنهادی