ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها آغاز به کار کرد

اولین سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، سازمان فرابورس و صندوق نوآوری و شکوفایی به مرحله اجرا رسید و امروز (۱۱ دی ماه) ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۹

اولین سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، سازمان فرابورس و صندوق نوآوری و شکوفایی به مرحله اجرا رسید و امروز (۱۱ دی ماه) رسماً افتتاح شد.

«علیرضا دلیری»، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد گفت که خلاء سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق این سامانه و نمونه‌های بعدی آن برطرف خواهد شد. به گفته او، سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در واقع پُلی است بین تیم‌های استارت‌آپی و سرمایه‌گذارانی که علاقه دارند در این تیم‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اولین نمونه از این سامانه، با همکاری «کارن کراد» که یکی از زیرمجموعه‌های شتاب‌دهنده‌ی دیموند است آغاز به کار کرد. 

دلیری در حاشیه این مراسم، در گفتگو با دیجیاتو نیز اشاره کرد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال بررسی سامانه‌های دیگری است تا در این حوزه، یک رقابت به وجود بیاید. دلیری در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شتابدهنده‌ها برای تاسیس سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری دیگری به معاونت علمی و فناوری داده شده است یا خیر، به دیجیاتو گفت: «درخواست‌های زیادی داشته‌ایم. احتمال دارد که تعداد این سامانه‌ها به چهار یا پنج عدد برسد و رقابت را با یکدیگر آغاز کنند. در حال حاضر دو الی سه عدد از این سامانه‌ها در مراحل نهایی هستند. ممکن است هم‌پوشانی‌هایی نیز با هم داشته باشند تا بتوانند از هم دیتا دریافت کنند.»

دلیری در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه نقش دقیق معاونت علمی و فناوری در سامانه‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری چیست، گفت: «نکته اول این است که ما بستر را آماده می‌کنیم. نکته دوم این است که ما حمایت می‌کنیم و لوگوی ما در این سامانه‌ها قرار می‌گیرد. نکته سوم این است که ما بر عملکرد آنها نظارت می‌کنیم. من شخصاً روی کامپیوتر خودم این سامانه را روزانه چک می‌کنم تا ببینم چه اتفاقی در حال افتادن است و برای برنامه‌ریزی‌های خود خروجی می‌گیریم. از طرفی هر هلدینگ یا مجموعه‌ای بخواهد سرمایه‌گذاری استارت‌آپی داشته باشد ما آنها را به این سامانه‌ها لینک می‌کنیم.»

«علی عمیدی»، مدیرعامل «کارن کراد»، اولین سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که فلسفه وجودی کارن کراد از ابتدا ایجاد بستر ارتباطی مناسب بین سرمایه‌گذار، سرمایه‌پذیر و مشاورین کسب‌وکار بوده است: «ما نزدیک ۲ سال و نیم است که چنین ارتباطی را فراهم می‌کنیم. اما به این نتیجه رسیدیم که در حوزه دانش‌بنیان باید پروموشن جدی وجود داشته باشد و ارتباط قوی‌تری هم با معاونت علمی و فناوری شکل بگیرد.»

عمیدی خبر می‌دهد که در این بازه زمانی، بخشی از فعالیت به تحقیق و توسعه و سپس تهیه قراردادها گذشته است: «مهم‌تر از اینکه یک سایت بالا بیاید، نوع برنامه‌ریزی‌هاست. در نتیجه بحث‌های تحقیق و توسعه طول کشید و برای مدتی با حالت پایلوت کار کردیم و نتیجه گرفتیم. سپس بابت بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری با معاونت علمی و فناوری ارتباط گرفتیم و در بحث فرابورس هم برای تامین مالی جمعی از آنها درخواست کردیم. به این شکل از عموم مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانیم سرمایه جذب کنیم.»

او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه خروجی کارن کراد در دو سال و نیم اخیر چه بوده است، گفت: «در این بازه زمانی حدود ۸۷۱ کارآفرین درخواست همکاری با ما داشته‌اند و بعد از ارزیابی‌هایی که انجام دادیم، ۱۸۰ مورد پیش‌نیازهای لازم را داشتند. این موارد را برای ۲۲۰ شرکت سرمایه‌گذاری فرستادیم و در مجموع ۳۰ کمپین موفق سرمایه‌گذاری داشته‌ایم. اصرار ما کار کردن با استارت‌آپ‌هایی بود که در مراحل اولیه هستند به همین دلیل مبالغ سرمایه‌گذاری خرد بود و جمع آن به ۱۰ میلیارد تومان رسید. برای این دوران فعالیت کارن کراد، این یک عدد قابل توجه است اما از الان به بعد امیدوارم افزایش داشته باشد.»

«احمدرضا مسرور»، مدیرعامل شتاب‌دهنده دیموند که کارن کراد یکی از زیرمجموعه‌های آن است، در گفتگو با دیجیاتو و پاسخ به این سوال که چرا این سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری علاقمند بوده است تا این همکاری را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دهد، گفت: «این نوع کار، کاری است که می‌طلبد تا همه بخش‌ها در آن حضور داشته باشند. شما نمی‌توانید نهادهای دولتی را در آن قرار ندهید. باید حمایت‌های آنها وجود داشته باشد و مردم هم این اعتبار را ببینند که خود دولت اعتبارسنجی کرده است. در این حالت است که دیگران می‌توانند با خیال راحت در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. به این دلیل که حمایت دولت را جذب کنیم و در بازار عمل و اجرا داشته باشیم، تصمیم گرفتیم با معاونت علمی و فناوری همکاری کنیم.»

او در پاسخ به این سوال دیجیاتو که شتابدهنده دیموند و کارن کراد دقیقاً انتظار چه نوع حمایتی از معاونت علمی و فناوری دارند نیز گفت: «صرفاً معرفی و اینکه مشخص باشد این سامانه از نظر معاونت علمی و فناوری معتبر است. تنها درخواست ما از معاونت این بود که اعتبار اینجا را بسنجد و آن را به عموم مردم معرفی کند.»

مدیرعامل دیموند در پاسخ به این سوال که چنین سامانه‌ای می‌تواند چه کمکی به استارت‌آپ‌های مستقر در سراسر ایران و نه فقط تهران داشته باشد نیز گفت: «من به عنوان شتاب‌دهنده، در شهرهای دیگر نیستم و حتی اگر باشم هم ظرفیت محدودی دارم. شاید اصلاً تخصص‌ام در رشته خاصی باشد. اما این پلتفرم باعث می‌شود تا به زمان و مکان وابسته نباشیم. همه آدم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند؛ سرمایه‌گذار می‌تواند در بوشهر سرمایه‌گذاری کند یا استارت‌آپ در سیستان و بلوچستان مستقر باشد و از این خدمات استفاده کند. واقعیت این است که این یک پلتفرم بسیار عادلانه برای اکوسیستم استارت‌آپی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی