ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

قانون ۵ ساعت در هفته ؛ اصل محبوب بیل گیتس برای موفقیت

اگر برنامه‌ی روزانه و فعالیت‌های مدیران موفق را با دقت بررسی کنیم، تعجب می‌کنیم که این شخصیت‌ها چگونه موفق می‌شوند حین فعالیت‌های کاری مشقت‌بار خود وقتی برای یادگیری بیشتر یا حتی ایده پردازی پیدا کنند. ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

اگر برنامه‌ی روزانه و فعالیت‌های مدیران موفق را با دقت بررسی کنیم، تعجب می‌کنیم که این شخصیت‌ها چگونه موفق می‌شوند حین فعالیت‌های کاری مشقت‌بار خود وقتی برای یادگیری بیشتر یا حتی ایده پردازی پیدا کنند. شاید یکی از پاسخ‌ها، قانون پنج ساعت در هفته باشد که اصل محبوب بیل گیتس نیز به شمار می‌رود.

تنها یک ساعت از روزهای کاری برای آموختن کافیست

قانون ۵ ساعت در هفته آنچنان پیچیده نیست و حتی جز اصول آسان به شمار می‌رود؛ تنها کافیست با برنامه ریزی صحیح، یک ساعت از هر روز کاری خود را به فعالیت دیگری نظیر تمرین یا آموختن مهارتی جدید اختصاص دهید.

بدین شکل شما ۵ ساعت از کل هفته را صرف آموختن مهارتی تازه خواهید کرد و پس از چند سال، گزینه‌های جدیدی به لیست توانمندی خود اضافه می‌کنید.

علاوه بر این، تغییری یک ساعته در روند کاری همیشگی و روزانه می‌تواند حتی شبیه به زنگ تفریح عمل کند تا شما را سرحال آورد. بدین ترتیب ضمن تغییر حالتان، قدمی در راستای دسترسی به اهداف خود بر می‌دارید.

قانون ۵ ساعت در هفته

چرا این اصل می‌تواند مفید و کارآمد باشد؟

دو دلیل وجود دارد که قانون ۵ ساعت در هفته را به اصل محبوب بسیاری از شخصیت‌های موفق دنیای صنعت و تکنولوژی بدل کرده است؛

۱- سخت کار کردن با هوشمندانه کار کردن تفاوت دارد. بسیاری از کارمندان تمام روزشان به فعالیت طاقت فرسا اختصاص می‌دهند و تصور می‌کنند به همین روش می‌توانند روزی پله‌های موفقیت را طی نمایند.

شاید این قانون درست باشد اما تمرکز روی بالا بردن توانایی‌های شخصی به مراتب روش مناسبتری برای موفقیت به شمار می‌رود. برای مثال بیل گیتس به همین شکل موفق شده سالانه ۵۰ کتاب بخواند.

۲- از سوی دیگر، مهارت و تخصص، یک شبه فراهم نمی‌شود. زمان و مطالعات زیادی لازم است که فرد بتواند مهارت جدیدی را بیاموزد. یک مدیر جوان با اختصاص دادن یک ساعت از روز‌های هفته‌ی خود بعد از چندین سال، اطلاعات کاملی از مباحث موردنیازش خواهد داشت و می‌تواند به خوبی تیمش را رهبری کند.

سه روش پیشنهادی برای اجرای قانون ۵ ساعت در هفته

حال سوال اساسی اینجاست که قانون ۵ ساعت در هفته را باید برای چه فعالیت‌هایی بکار برد تا موفقیت تضمین شود.

با بررسی صحبت‌های مدیران موفق و مشهور صنعت تکنولوژی متوجه می‌شویم که روش‌های زیادی برای اجرای این اصل وجود دارد اما می‌توان آنها را در سه گزینه خلاصه کرد:

قانون ۵ ساعت در هفته

۱.خواندن:

کتابخوانی یکی از تفریحاتی است که مهارت‌های زیادی به مدیران می‌آموزد و به همین دلیل است که شخصیت‌های موفق زیادی از قانون ۵ ساعت در هفته برای خواندن کتاب بهره می‌برند. از میان آنها می‌توان به نام‌هایی همچون بیل گیتس، اپرا، باراک اوباما و دیوید روبنستین میلیاردر کارآفرین اشاره کرد.

۲.تفکر:

شاید تصور کنید، اختصاص دادن یک ساعت به تفکر، بسیار بیهوده است اما گاهی اوقات لازم است لحظه‌ای از کاری که انجام می‌دهید فاصله بگیرید تا بتوانید روشی جدید برای رسیدن به اهدافتان برگزینید یا عملکرد شغلی خود را بهبود بخشید. تیم آرم استرانگ مدیرعامل AOL یکی از اشخاصی است که چنین روشی را برای ۵ ساعت در هفته برگزیده.

۳.آزمایش و تمرین:

شما حتی اگر بهترین ایده را داشته باشید و پتانسیل بسیار بالایی در آن بیابید، باز هم مجبورید بارها آن را آزمایش و امتحان کنید تا بتوانید بهترین روش را برایش پیدا نمایید.

توماس ادیسون و بنجامین فرانکلین، نمونه بارز این مثال هستند که تقریباً زمان زیادی از زندگی خود را به آزمایش و خطا کردن می‌گذراندند. گوگل و مایکروسافت جز شرکت‌هایی به شمار می‌روند که به کارکنانشان اجازه می‌دهند، ساعتی از روز را به آزمایش ایده‌های جدیدشان اختصاص دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • reza duty
    reza duty | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    خیلی عالی بود
    تشکر

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۱۲ دی ۱۳۹۷

      این چیزا تو جمهوری اسلامی جواب نمیده...فقط ژن خوب و داماد ویژه?

      • امین قیاسی
        امین قیاسی | ۱۲ دی ۱۳۹۷

        من از پاسختون اما من باور دارم که اصول یا رفتار درست بالاخره نتیجه صحیحی خواهد داشت. شاید طول بکشه اما درست میشه!

    • امین قیاسی
      امین قیاسی | ۱۲ دی ۱۳۹۷

      ممنون از لطفتون. اگه پیشنهادات یا انتقاداتی رو هم مطرح کنین ممنون میشم

مطالب پیشنهادی