ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دانشمندان: جت لگ مهم ترین مانع پیش روی بشر برای سفر به سیارات دیگر است

کارشناسان باور دارند که مهمترین مانع پیش روی بشر برای رسیدن به مریخ، دشواری‌های بخش تکنولوژی نیستند بلکه مشکلات روانشناختی و جت لگ بین سیاره‌ای، اصلی‌ترین عامل بازدارنده برای دستیابی به این دستاورد شگرف به ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

کارشناسان باور دارند که مهمترین مانع پیش روی بشر برای رسیدن به مریخ، دشواری‌های بخش تکنولوژی نیستند بلکه مشکلات روانشناختی و جت لگ بین سیاره‌ای، اصلی‌ترین عامل بازدارنده برای دستیابی به این دستاورد شگرف به شمار می‌روند.

محققان از این موانع به طراحی داخلی نامناسب فضاپیما‌ها یا سکونتگاه‌ های موقت، جت لگ میان سیاره‌ای و سوتفاهمات رفتاری یا همان ناهماهنگی کاراکتر فضانوردان با یکدیگر اشاره کرده‌اند.

پژوهشگران با اینکه می‌دانند مشکلات تکنیکی فرستادن بشر به کره مریخ و بازگرداندن آنها هم کم نیست اما باور دارند با پیشرفت تکنولوژی، موانع تکنیکی پیش روی این ماموریت کمتر خواهد شد اما ناهماهنگی‌های رفتاری، اخلاقی، اجتماعی فضانوردان و همچنین جت لگ یا خواب زدگی شدید پیش آمده برای آنها ممکن است موفقیت ماموریت یاد شده را در معرض خطر قرار دهد.

در رویدادی که توسط بنیاد جهانی فضایی محمد بن رشید برای بررسی مشکلات رفتاری و روانی فضانوردان در مامویت سفر به مریخ برگزار شد، تمامی موانع انسانی پیش روی این هدف، به تفکیک مورد بحث قرار گرفت تا میزان ریسک احتمالی این ماموریت کمتر شود. نتیجه‌گیری این رویداد رسماً ثبت شده و قرار است برای ارگانهایی که قصد انجام چنین ماموریتی را دارند فرستاده شود.

دکتر فدریکو کاپروتی از دانشگاه استر درباره‌ی نتیجه‌گیری این رویداد خاطرنشان کرد:

«بزرگترین مشکلات برای استقرار روی مریخ، بیشتر از آنکه تکنیکی باشند، به علم روانشناسی و رفتار شناسی اختصاص دارند. ماموریت‌های فضایی طولانی مدت ممکن است تغییرات زیادی در روحیه و روان فضانوردان بگذارند. به همین دلیل تا چنین ماموریت‌هایی انجام نشود، نمی‌توان به طور قطع راجع به آنها نظر داد. برای مثال فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی خیلی زود به زمین باز می‌گردند و از لحاظ روانی، با خبرند که زمان زیادی با قدم زدن روی کره‌ خاکی ندارند. این مسئله موجب می‌شود فشار زیادی به فضانورد وارد آید.»

وی در ادامه، جت لگ بین سیاره‌ای را هم مشکلی اساسی خواند چرا که هم اکنون ساعت بیولوژیکی مسافرین پروازهای طولانی مدت، مدتی به هم می‌ریزد و چند روز طول می‌کشد تا مسافر به منطقه زمانی جدید عادت کند. حال تصور کنید که چه جت لگی، ممکن است برای مسافر زمین به مریخ پیش بیاید و او به چه مدت برای تطبیق با شرایط جدید نیاز خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ostad fariborz
    Ostad fariborz | ۱۱ دی ۱۳۹۷

    بزارید مریخ برای ساکنانش بکر باقی بمونه،پای موجودات مریخی رو به زمین باز نکنید اونها بسیار خطرناکن

    • molavy
      molavy | ۱۱ دی ۱۳۹۷

      آقا مریخ رو سیاسی نکنید بزارید مریخ برای مردم بمونه

مطالب پیشنهادی