ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حسن منهاج

نتفلیکس تسلیم سعودی‌ها شد؛ حذف کمدی انتقاد از بن‌سلمان

حذف یک برنامه کمدی در مورد بن سلمان، جنگ یمن و قتل خاشقچی، نتفلیکس را آماج انتقاد قرار داده است. «حسن منهاج» کمدینی آمریکایی است که برنامه ای به نام «Patriot Act» را برای نتفلیکس ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

حذف یک برنامه کمدی در مورد بن سلمان، جنگ یمن و قتل خاشقچی، نتفلیکس را آماج انتقاد قرار داده است.

«حسن منهاج» کمدینی آمریکایی است که برنامه ای به نام «Patriot Act» را برای نتفلیکس اجرا می کند اما این کمپانی یکی از اپیزودهای Patriot Act را به درخواست دولت عربستان حذف کرده است.

منهاج در این برنامه چشم اندازهای سیاسی و بعضا فرهنگی روز را دنبال کرده و با زبان طنز آنها را به باد انتقاد می گیرد اما اپیزود دوم آن که در مورد «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، جنگ یمن و واکنش این کشور به قتل فجیع «جمال خاشقچی»، بود توسط نتفلیکس حذف شده اند. حسن منهاج در بخشی از استند اپ خود می گوید:

سعودی ها بهانه های زیادی را برای ناپدید شدن خاشقچی آوردند و فقط مانده بود بگویند او حین صخره نوردی مرده است.

ظاهرا این اقدام در پی اعتراض سعودی مبنی بر مغایرت برنامه مذکور با قوانین جرایم سایبری این کشور صورت گرفته است. قانون مد نظر سعودی ها صریحا هرگونه انتقاد از حکومت این کشور از طریق هر مدیوم رسانه ای را جرم می داند. نتفلیکس برای کاهش انتقادها این اپیزود را تنها برای مشترکان ساکن عربستان حذف کرده و کاربران دیگر هنوز به آن دسترسی دارند.حسن منهاجنتفلیکس مدعی است که اینکار برای احترام به قوانین داخلی کشورها صورت گرفته اما «دیدبان حقوق بشر» و برخی کارشناسان رسانه آنرا ضربه ای به آزادی بیان می دانند.

تاکنون سابقه نداشته که نتفلکس برنامه‌هایش را به خاطر اعتراض حکومت های خارجی حذف کند و حتی برای تحت فشار قرار نگرفتن از سوی دولت ها دیگر قید بازار دیجیتالی پر رونق چین را زده است.

حسن منهاج از کمدین های موفق به شمار می رود و قبلا جایزه جایزه Peabody را بدست آورده بود اما تا کنون به این اقدام واکنشی نشان نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مجید
    مجید | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    پول داده پول

  • yohan
    yohan | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    در مورد محتوای متفاوت نمایش داده شده بر اساس کشورها که سالهاست این موضوع وجود داره حتی درباره نقشه گوگل هم میشه به اختلاف مرزها دقت کرد و با یه سرچ میتونید ببینید که مرزها توی نقشه گوگل برای کشورها مختلف به شکل متفاوتی نمایش داده میشه.نمونه اش چین و تایوان هست.
    به نظرم به نوعی حق قانونی هر کشوری هست که روی محتوا دیجیتال کنترل داشته باشه ولی اینکه این کنترل تبدیل بشه به استبداد باید بگم نه !

  • آریا
    آریا | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    اشتباه کردن حذف کردن .آزادی بیان بر همه چیز مقدمه به خصوص در مورد قوانین چرند داخلی کشورهای شیت هول خاورمیانه خرابشده.

  • vahid kamali
    vahid kamali | ۱۲ دی ۱۳۹۷

    فعلا که پول و قدرت حرف اولو می زنه ...

مطالب پیشنهادی