ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

جمع‎بندی 2018؛ نگاهی به کارنامه ایکس باکس وان در سالی که گذشت

امسال سالی بود که ایکس باکس وان ماهیت خودش را از نو تعریف کرد. البته این روندی است که برای مدتی نسبتاً طولانی در پیش گرفته شده، اما سال 2018 به صورت خاص نویدبخش آینده‎ای ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۲ دی ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

امسال سالی بود که ایکس باکس وان ماهیت خودش را از نو تعریف کرد. البته این روندی است که برای مدتی نسبتاً طولانی در پیش گرفته شده، اما سال 2018 به صورت خاص نویدبخش آینده‎ای بسیار بهتر برای پلتفرم گیمینگ مایکروسافت بود. 2018 سالی نبود که شاهد یک سخت‎افزار جدید یا یک بازی انحصاری بلاک باستر باشیم. هیجان‎انگیزترین اخبار ایکس باکس، به خرید استودیوهای بازی‎سازی جدید از سوی مایکروسافت و آماده شدن برای مجموعه‎ای از انحصاری‎های تازه در سال‎های پیش رو محدود شد.

فیل اسپنسر در جریان مراسم گیم آواردز 2018 گفت: «ما سال نسبتاً خوبی داشتیم، می‎توانستیم بهتر باشیم، اما سال نسبتاً خوبی داشتیم». این جمله را احتمالاً طرفداران و خریداران ایکس باکس وان هم تایید کنند؛ طرفدارانی که امسال شاهد بهبودهای جالب، تجربیات قابل قبول و مجموعه‎ای از بازی‎های چندنفره که به صورت مداوم از راه می‎رسیدند بودند.

سخت‎افزار

ایکس باکس وان ایکس

سخت‎افزار ایکس باکس وان در اواخر سال 2017 در وضعیت گیج‎کننده‎ای بود. به‎جای یک کنسول، ما سه کنسول داشتیم: نخستین ایکس باکس وان، ایکس باکس وان اس اندک قدرتمندتر و ایکس باکس وان ایکس کاملاً جدید که قادر به اجرای بازی‎ها با رزولوشن 4K بود. هم‎اکنون موجودی نخستین ایکس باکس تقریباً به پایان رسیده و تنها گزینه‎های پیش روی خریداران، ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس است.

ایکس باکس وان اس تمام بازی‎های خانواده اکس باکس را در ازای قیمتی معقول اجرا می‎کند. ایکس باکس وان ایکس هم بازی‎های این خانواده را در بهترین حالت ممکن اجرا می‎کند (که در اکثر مواقع از پلی استیشن 4 پرو هم بهتر است). اما برای خریدش باید نزدیک به دو برابر نسبت به وان اس هزینه کنید. از سال 2017 قیمت‎گذاری دو کنسول مایکروسافت اندکی تغییر کرده و ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس که در ابتدا به ترتیب 299 و 499 دلار قیمت داشتند، حالا در ازای 249 و 449 دلار به فروش می‎رسند.

تنها سخت‎افزاری که امسال به جمع سخت‎افزارهای گیمینگ مایکروسافت اضافه شد، کنترلر Xbox Adaptive است که به صورت خاص برای گیمرهای معلول طراحی شده است. این دستگاه یک گیم پد سفید رنگ با دو دکمه و یک D-Pad را شامل می‏‎شود و اینپوت‎های آن را می‎توان به کمک مجموعه‎ای از لوازم جانبی، شخصی‎سازی کرد. Xbox Adaptive به تنهایی 99 دلار قیمت دارد و برای لوازم جانبی آن باید بین 20 الی 85 دلار هزینه کرد.

شبکه و سرویس‎ها

حالا که هر سه شرکت فعال در حوزه کنسول‎های بازی، سرویسی پولی برای تجربه آنلاین بازی‎ها در نظر گرفته‎اند، ایکس باکس لایو کمتر از هر زمان دیگر مورد هجوم انتقادات قرار می‎گیرد. حالا در زمانه‎ای به سر می‎بریم که تجربه آنلاین بازی‎ها بدون پرداخت پولی اضافه بسیار دور از ذهن به نظر می‎رسد؛ انگار که استانداردی همیشگی بوده است.

مهم‎ترین اتفاق برای سرویس‎های مایکروسافت، تکاملی بود که Xbox Game Pass به آن دست یافت. مایکروسافت روز به روز بازی‎های جدید و قدیمی بیشتری به این سرویس که اشتراک ماهانه‎اش 10 دلار قیمت دارد اضافه می‏‎کند. ایکس باکس گیم پس هم‎اکنون میزبان بیش از 200 بازی است که هرکدام از آن‎ها را بدون محدودیت (البته به جز محدودیت زمانی اشتراک خریداری شده) می‎توانید تجربه کنید. ضمناً با خرید اشتراک گیم پس، این گزینه را نیز خواهید داشت که تمام بازی‎های موجود در کاتالوگ آن را با تخفیف همیشگی 20 درصدی خریداری کنید.

نقطه عطفی بزرگ در تاریخچه گیم پس طی ماه ژانویه رقم خورد؛ زمانی که مایکروسافت اعلام کرد تمام بازی‎های انحصاری ایکس باکس وان از این پس از نخستین روز عرضه در اختیار مشترکین گیم پس قرار می‎گیرند. به همین ترتیب بازی‎هایی مانند Sea of Thieves، فورتزا هورایزن 4 و State of Decay از همان روز نخست و بدون هیچ هزینه اضافه در دسترس مشترکین گیم پس بودند. بازی‎های مورد انتظاری مانند کرک داون 3 (اگر برای هزارمین بار تاخیر نخورد) و Halo Infinite هم همین مسیر را دنبال می‎کنند.

مایکروسافت هم‎چنان قهرمان کراس پلی تلقی می‎شود و اولین شرکتی بود که برای تحقق رویای دیرباز گیمرها گام برداشت. برنامه Xbox Play Anywhere هم کماکان به قوت خود باقیست و تمام انحصاری‎های اخیر مایکروسافت، هم روی ایکس باکس و هم پی سی قابل بازی بوده‎اند. سونی هم اخیراً با تحقق کراس-پلی موافقت کرد و بزودی صنعت گیم متحدتر از هر زمان دیگر خواهد بود.

از نظر رابط کاربری، داشبورد ایکس باکس وان به اندازه سال 2017 تغییراتی چشمگیر به خود ندید. در جولای قابلیت گروه‎بندی بازی‎ها به ایکس باکس وان اضافه شد که اجازه می‎دهد لیست بلندبالای عناوین دیجیتالی، براساس ژانر یا معیارهای شخصی دسته‎بندی شوند. مایکروسافت همچنین بالاخره قابلیت گیفت کردن بازی‎ها را هم به ایکس باکس وان استور آورد؛ قابلیتی که پلی استیشن 4 یا نینتندو سوییچ هنوز از آن بی‎بهره هستند.

با نزدیک شدن به اواخر سال 2018، پشتیبانی از ماوس و کیبورد (برای برخی بازی‎ها) هم به ایکس باکس وان آمد. این قابلیت عمدتاً برای بازی‎هایی در نظر گرفته شده که از پی سی به ایکس باکس وان پورت شده اند؛ مثل فورت‎نایت و وارفریم. از طرفی به خاطر محدودیت‎های بنیادین کراس-پلی، گیمرهایی که از کنترلر استفاده می‎کنند لازم نیست نگران مقابله با حریفان مجهز به ماوس و کیبورد باشند.

در سال 2018 برنامه Xbox Insider اندکی دچار تکامل شد. مشترکین این برنامه در طول یک سال توانستند از تغییرات تازه باخبر شوند و برخی بازی‎ها را پیش از عرضه رسمی تجربه کنند. مایکروسافت امسال قابلیتی به نام Skip Ahead به برنامه خود اضافه کرد که به ایسنایدرها اجازه می‎دهد بازی‎ها و قابلیت‎های جدید را در مراحل پایانی‎تر توسعه تست کند.

بازی‎ها

سال 2018 زمانی بود که دارندگان ایکس بالاخره توانستند ببینند استودیوی Rare، سازنده‎ بازی‎های بانجو-کازویی و ویوا پیناتا، از زمانی که آخرین عنوان اوریجینال خود را در سال 2014 توسعه داد مشغول چه کاری بوده است.

پاسخ سوال، بازی Sea of Thieves بود؛ یک بازی آنلاین چندنفره با محوریت دزدان دریایی که از نظر گرافیکی یکی از خوش منظرترین عناوین این نسل به حساب می‎آید. بعد از عرضه بازی در شرایطی ناقص، Sea of Thieves از چندین به‎روزرسانی رایگان و بزرگ بهره‎مند شد که خدمه‎های خصوصی و دشمنان بیشتر را به بازی آوردند. با این وجود، Sea of Thieves هنوز مثل یکی از آن انحصاری‎های پلی استیشن 4 یا نینتندو نیست که در حسرت تجربه‎اش باقی بمانید. عرضه همزمان روی گیم پس اما مشوقی خوب برای تجربه Sea of Thieves بود.

State of Decay 2 هم داستانی مشابه داشت. این عنوان سندباکس و زامبی-محور به هنگام عرضه کاملاً آماده نبود و از باگ‎های فراوان رنج می‎برد که البته با چند به‎روزرسانی برطرف شدند. اما در هر صورت State of Decay 2 به هیچ وجه مثل God of War یا Spider-Man جزو مدعیان دریافت جایزه بهترین بازی سال نیست که با گذشت این همه سال از زمان عرضه ایکس باکس وان، ناخوشایند به نظر می‎رسد.

ایکس باکس وان امسال میزبان بازی‎هایی بود که پیشتر در انحصار پلی استیشن 4 قرار داشتند؛ عناوینی مانند Hellblade: Senua's Sacrifice ،NieR Automata و No Man's Sky. علاوه بر این شاهد عرضه چندین بازی انحصاری کنسولی مستقل مانند Pit People و Below هم بودیم.

یکی از بزرگ‎ترین نقاط عطف امسال برای ایکس باکس وان را اما فورتزا هورایزن 4 رقم زد. درست است که مایکروسافت هرطور شده یک فورتزا در لاین آپ هر سال خود جای می‌دهد، اما فورتزا هورایزن 4 با پیشینیان خود متمایز است. هورایزن 4 یکی از بهترین عناوین رانندگی در چند سال اخیر به شمار می‎رود و جهانی چشم‎نواز را در کنار تغییر فصول و مجموعه‎ای حیرت‎انگیز از اتومبیل ها ارائه می‎دهد که همگی به بالانسی بی‎نظیر از سرگرم‎کنندگی آرکید و رئالیسم اندک رسیده‎اند.

فورتزا هورایزن 4 ضمناً با بهره‎گیری از قدرت سخت‎افزاری ایکس باکس وان ایکس، با رزولوشن 4K و 60 یا 30 فریم بر ثانیه قابل بازیست و همراه با قابلیت HDR این کنسول، یکی از زیباترین بازی‎هاییست که می‎توان روی هر پلتفرمی یافت.

سایر بازی‎های قدیمی‎تر ایکس باکس وان هم هنوز به‎روزرسانی می‎شوند؛ به عنوان مثال مشکلات بخش چندنفره Halo: Master Chief Collection بالاخره در ماه آگوست حل شد و به‎رزورسانی گرافیکی آن برای ایکس باکس وان ایکس هم در همان ماه از راه رسید. لیست عناوین Backward Compatible هم در حال رشد است و بسیاری از آن‎ها از قدرت پردازشی ایکس باکس وان ایکس برای نمایش گرافیکی چشم‎نوازتر بهره می‎گیرند.

سایر مسائل به‌صورت خلاصه:

  • ایکس باکس وان ایکس هم‎چنان بهترین پلتفرم برای تجربه بازی‎های قدیمی است. لیست عناوین ایکس باکس 360 سازگار با ایکس باکس وان در حال افزایش است و بسیاری از آن‎ها به صورت رایگان از طریق سرویس‎های Games with Gold، گیم پس و EA Access در دسترس قرار می‎گیرند.
  • مایکروسافت در سال 2018 ظاهراً حافظه داخلی 500 گیگابایتی را رها کرد و به فروش دو کنسول ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس با حافظه داخلی 1 ترابایتی روی آورد. با حجیم‎تر شدن بازی‎ها -و تکسچرهای باکیفیت‎تر عناوین ایکس باکس وان ایکس که دانلودشان اجباری‎ است- چنین تغییری بدون تردید جای تحسین دارد.

جمع‎بندی

از کمبود بازی‎های انحصاری درخور توجه که بگذریم، ایکس باکس وان در سال 2018 عملکرد قابل قبول داشت و در وضعیت مناسبی وارد سال ششم می‎شود. سرویس گیم پس، بکوارد کامپتیبیلیتی و به‎روزرسانی‎های دائمی برای تعداد زیادی‎ از بازی‎های قدیمی و جدید باعث می‎شوند که ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس اکوسیستم بسیار سلامتی داشته باشند.

احتمالاً یکی از ناامیدی‎های بزرگ امسال تاخیر مجدد کرک داون 3 بود که حالا قرار است بعد از سال‎ها توسعه طی ماه فوریه 2019 عرضه شود. علاوه بر این مایکروسافت Gears 5 و هیلو اینفینیت را در دستور کار دارد که امید می‎رود هر دو طی سال آتی میلادی روانه بازار شوند.

این دنباله‎ها قطعاً با استقبال طرفداران مواجه می‏‎شوند، اما نبود انحصاری‎های معنادار روی این پلتفرم طی سال‎های اخیر دردسرساز بوده است؛ مشکلی که البته مایکروسافت از آن آگاه بوده و درصدد برطرف‎سازی‎اش برآمده. در ماه ژوئن و در نمایشگاه E3، فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس خبر از خرید استودیوهای Undead Labs (سازنده State of Decay)، پلی‎گراند گیمز (سازنده فورتزا هورایزن)، نینجا تئوری (سازنده Hellblade) و کامپلاژشن (سازنده We Happy Few) داد.

علاوه بر این مایکروسافت خبر از تاسیس استودیوی تازه‎ای به نام The Initiative داد که قرار است توسط درل گالاگر، مدیر پیشین کریستال داینامیکس هدایت شود. بعد از این در ماه نوامبر هم اعلام شد که مایکروسافت دو استودیوی آبسیدین و Inxile (که هر دو در ساخت بازی‎های نقش‎آفرینی مهارت دارند) را تحت تملک خود درآورده. ضمناً در مراسم اهدای جوایز The Game Awards هم شاهد نمایش تریلری از بازی جدید آبسیدین بودیم که The Outer World نام دارد و عملاً فال‎آوت: نیو وگاس در محیطی فضایی است. البته این بازی در انحصار ایکس باکس نخواهد بود اما باعث می‎شود ذهنیت روشن‎تری درباره آنچه برای پلتفرم مایکروسافت در راه است داشته باشیم.

در مجموع سال 2018 سالی بود که مایکروسافت فونداسیون لازم برای دستاوردهای خود در سال‎های آتی را بنا کرد و نمودهای این مسئله به روشنی در حوزه‎های گوناگون -از سرویس‎ها گرفته تا بازی‎های در حال ساخت- دیده می‎شود. ایکس باکس امسال رقابت بر سر انحصاری‎ها را به کنسول‎های رقیب و خصوصاً پلی استیشن 4 باخت، اما این مسئله لزوماً درباره سال‎های بعد مصداق نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sadoogh
    sadoogh | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

    سلام
    ایکس باکس لایو الان تو ایران ساپورت میشه یا تحریم هست
    در این مورد چیزی ننوشتین

مطالب پیشنهادی