ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

یازده وبسایت جالب که داده‌ها را برایتان مجسم می‌کنند

اینترنت پر است از داده‌های مختلف و متنوع. تقریبا بخشی از همه‌ی اطلاعاتی که در دنیا جریان دارد را می‌توان در فضای آنلاین و اینترنت پیدا کرد. البته همه‌ی این داده‌ها در فایل‌های اکسل جمع ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اینترنت پر است از داده‌های مختلف و متنوع. تقریبا بخشی از همه‌ی اطلاعاتی که در دنیا جریان دارد را می‌توان در فضای آنلاین و اینترنت پیدا کرد. البته همه‌ی این داده‌ها در فایل‌های اکسل جمع آوری نشده‌اند. جالب است بدانید که تجسم داده ها می‌تواند آن‌ها را زیبا و فوق العاده نمایش دهد. به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از تجسم کردن این داده‌ها تراکم یک شهر را بهتر درک کنید.

در این مطلب قصد داریم ۱۱ وبسایت مختلف را معرفی کنیم که در زمینه‌ی ارائه‌ی داده‌ها به صورت مصور کار می‌کنند. این وبسایت‌ها می‌توانند داده‌ها و آمار مختلف را با ایجاد اشکال متنوع برایتان به تصویر بکشند. در واقع اطلاعاتی که ممکن است برای یادگیری‌شان ساعت‌ها مطالعه نیاز باشد را می‌توانید در چند ثانیه با تماشای تحلیل داده‌های مختلف یاد بگیرید. این مطلب را از دست ندهید.

۱. The Pudding

تجسم داده

وبسایت پودینگ به انتشار مقاله‌های آماری و تحلیل داده‌ها می‌پردازد، البته به گونه‌ای که احتمالا در هیچ وبسایت دیگری آن را مشاهده نمی‌کنید. در این وبسایت می‌توانید داده‌هایی مربوط به شباهت متن آهنگ‌های پاپ و میزان تکرار ابیات خوانده شده در آهنگ‌های مختلف، تحلیل دیالوگ‌های فیلم‌ها در ژانر‌های گوناگون و بسیاری دیگر را مشاهده نمایید. همه‌ی این داده‌ها طوری تصویر شده‌اند که از تماشای مقایسه‌ی آن‌ها نه تنها خسته نخواهید شد، بلکه دوست دارید تا آخرین قطره از جزئیات آن را متوجه شوید.

۲. Virus Explorer

تجسم داده

این وبسایت همانطور که از نامش پیداست به شما اجازه می‌دهد تا ویروس‌های مختلف را به صورت تصویری و در مدل‌های سه بعدی بررسی کنید. وبسایت یاد شده نگاهی نزدیک از خواص خاص ویروس‌های مختلف را برایتان به تصویر می‌کشد. مثلا به شما می‌گوید که آیا واکسنی برای آن‌ها در دسترس هست یا نه. همچنین می‌توانید نوع ژنوم، ساختار و بسیاری دیگر از خاصیت‌های ویروس‌های مختلف را مشاهده کنید. دقت Virus Explorer به حدی است که حتی اندازه‌ی طراحی این ویروس‌ها را هم رعایت کرده تا شباهت‌ها و تفاوت‌های آن را بهتر متوجه شوید.

۳. Flag Stories

تجسم داده

وبسایت Flag Stories یا داستان پرچم‌ها، می‌تواند مقصد رویایی افرادی باشد که علاقمند به مطالعه‌ی پرچم‌های گوناگون هستند. این وبسایت با ده‌ها طراحی مختلف و منحصر به فرد به ارزیابی پرچم کشور‌های مختلف پرداخته و استفاده از رنگ‌ها، نماد‌ها و بسیاری دیگر از مسائل مربوط به پرچم‌ها را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است. اگر علاقمند به یادگیری اطلاعات مربوط به پرچم‌ها هستید به هیچ عنوان وبسایت Flag Stories را از دست ندهید.

۴. Skyscraper Page

تجسم داده

این وبسایت همانطور که از نامش پیداست به مقایسه‌ی اطلاعات ساختمان‌های بلند در دنیا می‌پردازد. تفاوت‌ها طوری بیان شده‌اند که درکشان بسیار ساده خواهد بود. دیتابیس وبسایت یاد شده پر شده از اطلاعات مربوط به ده‌ها هزار ساختمان بلند در دنیا که هرکدام دارای جداول مربوط به خودشان هستند. در Skyscraper Page می‌توانید به دسته بندی برج‌ها بر اساس منطقه و کشورشان نیز بپردازید.

۵. PBDB Navigator

تجسم داده

یک وبسایت فوق العاده که شکل قاره‌ها را در زمان‌های مختلف روی کره‌ی زمین به تصویر می‌کشد. این وبسایت همه‌ی ابزار‌های لازم برای به تصویر کشیدن کره‌ی زمین در زمان‌های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد تا جنس زمین و بافت آن را در دوره‌های مختلف مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهید. PBDP Navigator گزینه‌ای مناسب برای زمین شناسان و متخصصین این امر خواهد بود.

۶. MAPfrappe

تجسم داده

تا به حال برایتان جالب بوده که بدانید ایران از نظر مساحت با چه مقدار مساحت از اروپا برابر است؟ شاید کمی تصور کردنش دشوار باشد. اما با استفاده از این وبسایت می‌توانید به راحتی این کار را به انجام برسانید. کافیست بخش خاصی را روی نقشه انتخاب کنید و آن را در بخش دیگری از کره‌ی زمین قرار دهید تا تفاوت اندزه‌شان را به طور کامل درک نمایید.

۷. Information is Beautiful

تجسم داده

این وبسایت شباهت‌های زیادی به اولین وبسایت پیشنهادی مطلب یعنی پودینگ دارد. البته با این تفاوت که دارای رنگ‌ها و موضوعات بسیار بیشتری است. Information is Beautiful همانطور که انتظار دارید داده‌های مختلفی را از موضوعات جذاب جدا می‌کند و تحلیل آن‌ها را به بهترین شکل ممکن برایتان به تصویر می‌کشد.

۸. The Colors of Motion

تجسم داده

یکی دیگر از وبسایت‌های جالب در زمینه‌ی ارائه‌ی داده‌های جذاب، The colors of Motion است. این وبسایت به تحلیل رنگ‌های مختلف مورد استفاده در هر فریم از فیلم‌ها می‌پردازد. وبسایت یاد شده هر فریم از فیلم‌های مختلف را به یک رنگ تبدیل می‌کند و آن‌ها را به تصویر می‌کشد. در The Colors of Motion می‌توانید رنگ هر فریم از فیلم‌هایی مثلا Blade Runner 2049، ذهن زیبا و بسیاری دیگر را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با قیمت ۲۰ دلار پوستر رنگ‌های استفاده شده در هر فریم از فیلم‌ها را خریداری کنید.

۹. Bird Sounds

تجسم داده

یک وبسایت جالب دیگر در این زمینه Bird Sounds نام دارد. این وبسایت بخشی از آزمایش‌های گوگل محسوب می‌شود و به ارائه‌ی صداهای ده‌ها هزار پرنده‌ی مختلف می‌پردازد. در اولین صفحه‌ی آن می‌توانید همه صدهای موجود را به تفکیک فرکانسی که دارند مشاهده کنید. همچنین امکان جستجو نیز امکان پذیر است.

۱۰. Pixel Chart

تجسم داده

پیکسل چارت وبسایتی به شمار می‌رود که عکس‌های مختلف را دریافت کرده و آن‌ها را به هزاران هزار تصویر کوچکتر تجزیه می‌کند و شدت رنگ هرکدام از آن‌ها در هیستوگرام به تصویر کشیده می‌شود. این وبسایت برای عکاسانی که می‌خواهند اطلاعاتشان را افزایش دهند می‌تواند وبسایتی فوق العاده باشد. علاوه بر انیمیشن‌های عجیب و غریب، پیکسل چارت حداکثر تعداد پیکسل‌های یک عکس را نمایش می‌دهد و آن‌ها را بر اساس روشنایی، رنگ، اشباع رنگ یا Saturation و بسیاری از موضوعات دیگر گروه بندی می‌کند.

۱۱. کتابخانه‌ی عمومی NYPL

تجسم داده

مجموعه‌ی آیتم‌های قدیمی کتابخانه‌ی عمومی نیویورک یکی دیگر از اپلیکیشن‌های داده محور است که باید آن را بررسی کنید. این وبسایت دارای صد‌ها هزار آیتم قدیمی از قرن یازده میلادی است. نامه‌های مختلف از اشخاص مهم تاریخی، هفتمین نقشه‌ی اروپا و بسیاری از آیتم‌های ارزشمند دیگر. وب اپلیکیشن یاد شده به شما اجازه می‌دهد تا آیتم‌ها را بر اساس قرن، ژانر، مجموعه و حتی رنگ طبقه بندی نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Ali1988
    Ali1988 | ۱۳ دی ۱۳۹۷

    ممنون ولی لینک هم میذاشتین بد نبود. از این وبسایت ها همیشه معرفی کنید خیلی خوبه.

    • مانی میرجوادی
      مانی میرجوادی | ۱۴ دی ۱۳۹۷

      لینک رو به هدر ها دادیم. لطفا با استفاده از مرورگر این صفحه رو باز کنید تا لینک‌ها ظاهر بشن. ممنون.

مطالب پیشنهادی