ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا نخستین تصویر واضح از سیارک التیما تولی در کمربند کویپر را منتشر کرد

کاوشگر نیو هورایزنز ناسا که در شب سال نو میلادی از کنار سیارک یخی التیما تولی عبور کرده بود، حالا نخستین تصاویر از این جرم کیهانی در کمربند کویپر را به زمین ارسال کرده است. ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

کاوشگر نیو هورایزنز ناسا که در شب سال نو میلادی از کنار سیارک یخی التیما تولی عبور کرده بود، حالا نخستین تصاویر از این جرم کیهانی در کمربند کویپر را به زمین ارسال کرده است.

تصویر مورد بحث که از فاصله 27 هزار کیلومتری ثبت شده، التیما تولی (با طول 33 کیلومتر) را نشان می دهد که از دو کره به هم چسبیده تشکیل شده و شبیه به یک آدم برفی به نظر می رسد. التیما تولی در واقع یک دوتایی تماسی محسوب می شود که دو کره تشکیل دهنده آن از زمان پیدایش، به آرامی به یکدیگر نزدیک شده و کم کم به هم چسبیده اند.

کمربند کویپر

به گفته دانشمندان تیم نیو هورایزنز، تماس دو بخش التیما تولی تقریباً از ابتدای شکل گیری منظومه شمسی به وجود آمده و به همین خاطر، اطلاعات ارزشمندی راجع به نحوه تکامل سیارات را در خود دارد.

تصویر نهایی ارسال شده به زمین (سمت راست) از 2014 MU69 (التیما تولی) حاصل ترکیب عکس های ثبت شده توسط دوربین نور مرئی (سمت چپ) و سنسور شناسایی دورنگار (وسط) که دوربین اول رنگ واقعی و دوربین دوم وضوح بهتر را به ارمغان می آورند. البته تیم افق های نو ناسا اظهار داشته که در آینده تصاویر بیشتر و باکیفیت‌تری از التیما تولی به زمین مخابره خواهد شد.

التیما تولی یعنی فراتر از دنیای شناخته شده

جالب است بدانید که در حال حاضر نام «التیما تولی» مورد اختلاف جوامع علمی قرار گرفته چرا که از یک سو در ریشه به معنی «فراتر از دنیای شناخته شده» بوده و از سوی دیگر، عبارتی است که توسط نازی ها و دیگر گروه های تندرو سفید پوست به عنوان نامی برای سرزمین مقصد نژاد برتر مورد استفاده قرار می گرفته است. البته تصمیم نهایی برای انتخاب نام 2014 MU69 توسط اتحادیه نجوم جهانی گرفته خواهد شد و بعید است که اسم حاضر به تصویب این نهاد برسد.

گفتنی است کاوشگر نیو هورایزنز در زمان عبور از کنار التیما تولی در کمربند کویپر حدود 6 گیگابایت داده جمع آوری کرده که این داده ها به صورت تدریجی به زمین ارسال خواهند شد. هرچند با توجه به فاصله 6.5 میلیارد کیلومتری افق های نو با زمین، ارسال هر سیگنال بیش از 6 ساعت طول خواهد کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی