ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید لکسوس RX 350 نسل دوم؛ بررسی مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب

دو دهه پیش تنها اندک خودروهای شاسی بلندی در دنیا تولید می شدند که از کارایی مناسبی نیز برخوردار بودند. در آن زمان واژه کراس اوور تعریفی نداشت و در اواخر دهه 90 میلادی مفهومی ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۱۴ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

دو دهه پیش تنها اندک خودروهای شاسی بلندی در دنیا تولید می شدند که از کارایی مناسبی نیز برخوردار بودند. در آن زمان واژه کراس اوور تعریفی نداشت و در اواخر دهه 90 میلادی مفهومی جدید تلقی می شد. لکسوس برای عقب نماندن از قافله کراس اوور ها به موقع دست به کار شد. این لوکس ساز ژاپنی با معرفی مدل RX در سال 1998، کراس اووری با استایل شاسی بلندهای مرسوم قبل خلق کرد که به جای برخورداری از فریم خودروهای پیکاپ و شاسی مستقل، پلتفرمی یکپارچه داشت و قرار بود ترکیبی از راحتی و کیفیت برند لکسوس را با عمر بالای محصولات تویوتا ترکیب کند.

نسل اول کراس اوور RX

کراس اوور ها با هدف ارائه سواری نزدیک به خودروهای سدان و مصرف سوخت و هندلینگی مناسب متولد شدند اما در کنار این موارد مزایای خودروهای شاسی بلند قبل خود مانند فضای بار زیاد، دید بهتر نسبت به اطراف و احساس امنیت بیشتر به واسطه نشیمنگاه بالاتر را القا می کردند.

اوضاع برای RX طبق مراد لکسوس پیشرفته چراکه در بازه زمانی 17 سال لکسوس 4 نسل از این خودرو را روانه بازار جهانی کرده است. توسعه نسل دوم RX، که با کد UX30 شناخته می شود، از سال 1998 آغاز شد. UX30 در سال 2003 معرفی شد و تا سال 2008 نیز روی خط تولید قرار داشت. RX 350 پس از مدتی از عرضه اولیه نسل دوم، به عنوان مدل ارتقا یافته RX 330 و RX 300 وارد بازار شد و پس از آن، لکسوس مدل هیبرید RX 400h را نیز تولید کرد.

سری RX در آن زمان پر فروش ترین مدل برند لکسوس به شمار می رفت. مدل های 2008 این خودرو در ایران همگی از نوع RX 350 هستند و نسخه فیس لیفت شده نسل دوم هستند که البته تفاوت چندانی با مدل های تولیدی بین 2003  تا 2007 ندارند. در ادامه به بررسی خصوصیات مدل های کارکرده این کراس اوور خواهیم پرداخت پس با دیجیاتو همراه باشید

طراحی ظاهری

نسل دوم RX ابایی از بروز دادن سن بالای خود ندارد و با مختصر نگاهی به چهره اش متوجه عمر بیش از 10 سال آن خواهید شد. در سال 2003 نخستین کراس اوور لکسوس از طرحی متفاوت و خاص بهره می برد که حتی تاثیرات مثبتی نیز بر شاخه رو به رشد کراس اوور ها داشت.

در قسمت دماغه، الهام گیری از نشان لکسوس در طراحی چراغ ها مشهود است. البته که این مورد به راحتی آنچه در مدل های جدید شاهد هستیم به چشم نمی آید. چراغ ها با کشیدگی مناسبی تا نزدیکی درب کاپوت امتداد یافته اند. جلوپنجره روی درب کاپوت قرار دارد . آغازگر دو خط حجم دهنده به این بخش است.

در طرفین جلوپنجره چراغ های جلو قرار دارند که از گرافیک و تکلونوژی خاصی بهره نمی برند. سپر جلو طراحی ساده ای دارد و کاملا حجیم در نظر گرقته شده، بطوریکه چندین سانتی متر از سایر بخش های این قسمت جلوتر است. این سپر میزبان چراغ شورها، مه شکن ها و محل قرارگیری پلاک خودروست. 2 مه شکن توسط خطی با برجستگی کم به یکدیگر متصل شده اند.

سپر جلو از از برجستگی نسبتا زیادی بهره می برد و با جلو پنجره و کاپوت خودرو یکپارچه نشده. بخش زاویه دار سپر جلو تا روی گلگیرهای این قسمت امتداد یافته و به خوبی در کناره درب ردیف اول، درون بدنه خودرو محو می شود. در پروفیل کناری شیب مناسب سقف به سمت عقب خودرو و طراحی متفاوت ستون C از ویژگی های برجسته RX هستند.

همانند گلگیر جلو، گلگیر عقب نیز پفی اندک دارد که تا سپر عقب امتداد یافته و به پخته تر شدن ظاهر خودرو کمک می کند. مابین حجم های روی گلگیر ضربه گیری باریک قرار دارد که از سادگی بخش کناری خودرو کاسته و در کنار رینگ های هفت پره با سایز 18 اینچ تکمیل کننده این بخش از خودروست.

بارزترین ویژگی RX در بخش عقب چراغ های یخی و شیشه عقب شش ضلعی آن است که در نسل سوم (2010) نیز شاهد بکارگیری این چراغ ها بوده ایم. چراغ های عقب خودرو پهن و بزرگ هستند و همانطور که پیشتر اشاره شد، در طراحی آن ها از نشان برند لکسوس الگو برداری شده.


در میانه دو چراغ نشان لکسوس و در پایین آن محل پلاک و قرار دارد که دستگیره بالای آن مزین به نوار کروم است.  شیشه عقب به دلیل نحوه طراحی ستون C شیب زیادی دارد. لکسوس باله عقبی ساده در بالای شیشه عقب قرار داده که چراغ ترمز خطی روی آن جای گرفته.سپر عقب RX به مانند سپر جلویی برآمدگی زیادی دارد و از یکپارچگی بدنه کاسته.  سراگزوز کرومی و دو عدد شبرنگ موجود روی سپر عقب ازدیگر المان های استفاده شده در این قسمت بدنه هستند.

طراحی داخلی

کابین RX دلباز و با کیفیت؛ درست مانند آنچه از یک خودروی لکسوس انتظار دارید. استفاده از چرم و چوب طبیعی و با کیفیت در نواحی گسترده ای از فضای داخلی از قبیل فرمان، رودری های جلو و عقب و داشبورد محیطی آرامش بخش و لوکس رقم زده اند که در خودروهایی در این رده قیمتی کمتر به چشم می خورند. حتی کیفیت ادوات پلاستیکی استفاده شده نیز بالاست و حس ناشی از ارزان قیمتی در هنگام کار با آن ها منتقل نمی شود. البته استفاده از رنگ نقره ای در قسمت هایی از وسط داشبورد هر از گاهی یادآور مدل های ارزان قیمت تر با نشان تویوتاست.

دو LCD ارزان قیمت و تک رنگ برای نمایش ساعت و اطلاعات سیستم پخش استفاده شده اند که هم خیلی تاریخ مصرف گذشته به نظر می رسند و از طرفی یکپارچگی بخش میانی داشبورد کاسته اند و با سایر ادوات و فرم این ناحیه در تضاد کامل هستند. لکسوس صفحه نمایشگر رنگی 9 اینچی در بالای داشبورد قرار داده که موارد مرتبط با سامانه نویگیشن، تنظیمات صوتی و اطلاعات سیستم تهویه را به تصویر می کشد و نحوه کار با آن چندان سخت و پیچیده نیست.

البته با توجه به عمر خودرو، گرافیک و طراحی رابط کاربری این سیستم اینفوتینمنت (اطلاعات-سرگرمی) بسیار قدیمی است و نباید آن را نکته مثبت خاصی دانست. اما در هر صورت نبودش خالی از لطف هم نیست. سیستم صوتی مارک لوینسون به صورت آپشنال برای خودرو قابل سفارش و به دلیل نبود دیزتورشن در حجم صدای بالا و کیفیت و تفکیک مناسب آپشن ارزنده ای تلقی می شود.

در قسمت پایین صفحه نمایشگر لمسی، چندین دکمه به جهت کار با سیستم تهویه و سیستم صوتی تعبیه شده اند که آلترناتیوی برای کار نمایشگر لمسی محسوب می شوند. نکته عجیب این بخش نبود کلیدی برای کنترل شدت فن سیستم تهویه است. برای کم و زیاد کردن فن، ناچارید به اقدام از طریق نمایشگر لمسی هستید. قرارگیری دسته دنده در بخش پایینی داشبورد شبیه نمونه هاییست که همواره در خودروهای مینی ون شاهد بوده ایم، اما این نحوه طراحی موجب ایجاد فضای ذخیره بیشتر بین صندلی های ردیف جلو می شود که خود مزیتی در چنین خودروهاییست.

در این خودرو خبری از کنسول وسط نیست و از دو زیر آرنجی برای صندلی های جلو استفاده شده که بار دیگر ما را به یاد خودرو های مینی ون می اندازند. فضای بار عقب این خودرو حجمی برابر با 1084 لیتر دارد که برای استفاده های متفاوتی کفایت می کند و در صورت خواباندن  صندلی های عقب این فضا به رقمی در حدود 2400 لیتر افزایش خواهد یافت.

صندلی ها ترکیبی از راحتی و پشتیبانی مناسب از بدن سرنشین را در خود دارند. علاوه بر این، فرمان خودرو با قابلیت تنظیم برقی، به شکل مورد نظر راننده تنظیم می شود و در موقعیت مورد نظر قرار می گیرد؛ با این وجود پدال ها از چنین قابلیتی بی بهره اند.

در مجموع لکسوس RX350 با وجود گذشت چندین سال از زمان عرضه اش همچنان در حد نام و نشان لکسوس ظاهر می شود و کیفیت و ماندگاری درخور توجهی از خود نشان می دهد. اغلب بخش های کابین ظاهر و جنسی خوب دارند به غیر از بخش پلاستیکی و نقره ای رنگ میانه داشبورد.

مشخصات فنی لکسوس RX 350 نسل دوم

پیشرانه موجود در RX350 از نوع V شکل با 6 سیلندر و حجمی برابر با 3.5 لیتر است. این پیشرانه دقیقا مشابه با نسخه استفاده شده در خودروی هایلندر 2008 به شمار می رود تنها با این تفاوت که در RX350 شما به استفاده از بنزین با کیفیت ملزم هستید. پیشرانه RX350 خروجی برابر با 272 اسب بخار در دور موتور 6200 rpm و 340 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 4700 rpm بین دو دیفرانسیل خودرو تقسیم می کند.

و البته کار انتقال خروجی پیشرانه به دو دیفرانسیل توسط یک گیربکس اتوماتیک 5 سرعته انجام می شود. RX350 نسخه قدرتمند تر مدل RX330 محسوب می شود که پیشرانه ای 3.3 لیتری با قدرت 320 اسب بخار داشت. RX350 قادر است تا در طی مدت 7.4 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی این SUV برابر 12.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

امکانات ایمنی و رفاهی

فراهم آوردن لیست بلند بالایی از امکانات و آپشن ها با برند لکسوس پیوند خورده است. در واقع یکی مزیت های خودروهای تولیدی این برند نسبت به رقبای اروپایی آن همین مورد بوده و است. RX350 نیز در این زمینه استثنا محسوب نمی شود.

امکاناتی از قبیل سانروف، زنون چرخشی، چراغ شور جلو، درب صندوق برقی عقب، مانیتور پشت سری، دوربین دنده عقب، اینه ها برقی، اینه وسط فتوکروم، استفاده فراوان از چرم و چوب، سیستم تهویه هوای دوگانه، صندلی های جلوی برقی  با قابلیت تنظیم در شش حالت، سیستم ناوبری با قابلیت اتصال به بلوتوث، CD چنجر ش تایی، سیستم صوتی برند لوینسون، سیستم کروزکنترل لیزری، برف پاکن های حساس به باران، سیستم تعلیق بادی اتوماتیک، کنترل فشار باد لاستیک ها، ورود به خودرو کی لس، ایربگ های جلو، پرده ای و جانبی جلو و ایربگ زانویی راننده، سیستم کنترل کشش (TRAC)، کنترل ثبات خودرو (VSC)، ترمز ABS، سیستم ترمز کمکی (BA)، چراغ روشنایی در روز، چراغ های اتوماتیک و ... در این خودرو وجود دارند که با توجه به سال تولید این مدل واقعا درخور توجه هستند.

تجربه رانندگی

محل قرارگیری در پشت فرمان بسیار مناسب است، و به لطف صندلی های خوب و خوش فرم همه چیز نوید تجربه ای به دور از خستگی در پشت فرمان RX می دهند. شیب مناسب ستون A و به طبع آن شیشه جلو، دید مناسبی را فراهم می آورد. نشانگرهای سرعت و دور موتور دارای پنلی مشکی رنگ هستند و در تاریکی تنها ارقام و عقربه ها هستند که از خود نوری ملایم ساطع می کنند.

اگر به دلیل نشان لکسوس گمان کنید که سوار بر خودرویی آرام و باوقار هستید و ناگهان پدال گاز را تخت کنید، توسط فشار وارد آمده در اثر بکارگیری 270 اسب بخار موجود در زیر کاپوت شگفت زده خواهید شد. RX به لطف پیشرانه نسبتا حجیمش کاملا قدرتمند حس می شود؛ حتی در دور موتور های فراتر از 3000 rpm صدای نسبتا خوبی از سوی پیشرانه حاصل می شود که انتظارش را از چنین کراس اوور خانوادگی ای ندارید. RX350 همواره آماده است تا بهتان یادآور شود سوار بر خودرویی قویتر از نسل دوم M3 هستید. البته با راحتی و آرامشی بسیار بیشتر از ب ام و.

در هر صورت به دلیل تنها 5 سرعته بودن گیربکس، احتمال دارد صدای پیشرانه را بیشتر از آنچه ترجیح می دهید بشنوید. از طرفی این تعداد ضریب دنده موجب معکوس کشی های طولانی و محسوس تر می شود چراکه پیشرانه نیاز به دورگیری شدیدتری برای رسیدن به دنده سبکتر دارد.

با همه این موارد پیشرانه خودرو جذابیت های خاص خود را ارائه می دهد و شاخصه هایی دارد که همیشه باعث رانندگی و انتقال قدرت روان و خطی می شوند. شرایط هندلینگ و ترمزگیری در مقایسه با مدل های مشابه ب ام و و بنز تمایل به سنگینی و سفتی دارند؛ نه به اندازه ای که آزاردهنده باشند اما در حد آن نرمی همیشگی که از لکسوس انتظار دارید نیستند. سیستم تعلیق RX از نکات مثبت این خودروست. این سیستم تعلیق بادی قطعا از بهترین ها در جذب ناهمواری های سطح مسیر محسوب می شود و عملا بسیاری از این ناهمواری ها توسط سرنشینان حس نخواهند شد.لکسوس

نقطه ثقل بالای RX بعضا موجب ایجاد حرکات موجی بدنه در گذر از پیچ های تند می شود اما RX کاملا تحت کنترل باقی می ماند. راحتی بسیار، پیشرانه تنومند و تحت کنترل بودن RX قطعا ارزش بهای بالاتر پرداختی برای آن نسبت به برخی از رقبایش را دارد.

قیمت و رقبا در بازار

نسل دوم RX350 در بازار ایران از مقداری کمتر از 350 تا حدود 400 میلیون تومان خرید و فروش می شود. از خودروهای همرده RX350 در بازار می توان به ب ام و X3 نسل اول با قیمت تقریبی بین 250 تا 320 میلیون تومان، نیسان مورانو نسل اول و دوم با قیمت تقریبی 200 تا 250 میلیون تومان برای نسل اول و 260 تا 390 میلیون تومان برای نسل دوم، هیوندای وراکروز (IX55) با قیمت هایی از 350 میلیون تومان تا حدود 500 میلیون تومان، کیا موهاووی 6 سیلندر از 300 تا 380 میلیون تومان اشاره کرد که RX350 از نظر کیفیت ساخت از همه خودرو های نام برده شده در رده بالاتری قرار می گیرد.

تمامی قیمت ها مربوط به زمستان 1397 هستند.

مزایا و معایب

RX350 نسل دوم خودرویی کامل برای کسانی است که کراس اووری با کیفیت می خواهند. کیفیت بالا، تعلیق عالی، پیشرانه قوی، حس رانندگی مناسب و امکانات خوب همگی مزید بر علت هستند RX همچنان خودرویی مناسب برای خرید است.

مزایا
  • راحتی زیاد
  • پیشرانه قوی
  • دینامیک رانندگی
  • کیفیت بالا در داخل و خارج
  • عمر بالای همیشگی لکسوس
معایب
  • قاب میانی داشبورد بی کیفیت
  • ضریب پایین گیربکس
  • قدیمی شدن طراحی ظاهری
  • سیستم فرمان و ترمز سفت
  • قیمت بالا در بازار
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • i2sight
    i2sight | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    ممنون از نویسنده مطلب و ارایه جالب توجهشون

  • i2sight
    i2sight | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    یک همچین اتومبیلی رو توی هر کشوری که ایران خودرو و سایپا ندارن ،یک کارمند میتونه براحتی دست دومش رو خریداری کنه .... اما اینجا میشه یک خودروی لوکس و از دسترس بسیاری اقشار خارج !
    #خدایا_بسه_دیگه
    #باید_گریست

مطالب پیشنهادی