ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بحران کاروشی چگونه جان کارمندان ژاپنی را می‌گیرد؟

از دهه هفتاد میلادی تا امروز، در ژاپن از واژه «کاروشی» برای توصیف افرادی که به خاطر کار بیش از اندازه می‌میرند استفاده می‌شود؛ واژه‌ای که هنوز هم از سر زبان‌ها نیفتاده است. بحران کاروشی ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۴ دی ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۸

از دهه هفتاد میلادی تا امروز، در ژاپن از واژه «کاروشی» برای توصیف افرادی که به خاطر کار بیش از اندازه می‌میرند استفاده می‌شود؛ واژه‌ای که هنوز هم از سر زبان‌ها نیفتاده است.

بحران کاروشی چگونه آغاز شد؟

به احتمال زیاد ریشه کاروشی به ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن زمان، وزیر اقتصاد کشور از سرمایه‌گذاران درخواست کرد به کارمندان و کارگران خود پیشنهاد امنیت شغلی برای همیشه را بدهند و در عوض از آن‌ها وفادارای و کار زیاد بخواهند.

با توجه به این که در حال حاضر ژاپن سومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که چنین برنامه‌هایی ثمربخش بوده‌اند اما در مقابل، تاثیرات مخربی را هم روی فرهنگ کار در این کشور گذاشته‌اند.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده، میزان استفاده کارمندان ژاپنی از مرخصی‌های ماهانه‌ کمتر از نصف روزهای مجاز است. بخشی از این اتفاق به فرهنگ ارزشمند بودن ساعات زیادی کاری در ژاپن برمی‌گردد.

به طور کلی، وزارت بهداشت ژاپن برای کاروشی ۲ شکل متفاوت در نظر گرفته است. در یکی از متداول‌ترین آن‌ها، فرد بخت برگشته به خاطر خستگی بیش از اندازه دچار بیماری قلبی شده و در معرض مرگ قرار می‌گیرد. در حالت دوم نیز، فردی که طی یک ماه بیشتر از ۱۶۰ ساعت اضافه کاری انجام داده را دچار مشکل کاروشی می‌دانند.

کاروشی
بحران کاروشی در ژاپن هنوز هم ادامه دارد. برای پایان دادن به این مشکل، اخیرا بعضی از کمپانی‌های ژاپنی برای خوابیدن به کارکنان خود حقوق می‌دهند.

آخرین قربانیان کاروشی چه کسانی هستند؟

در ژاپن عجیب نیست که کارکنان جوان برای اثبات خود بیش از اندازه کار کنند. تاکیرو اوناکی به عنوان یک بازاریاب ۳۱ ساله، هشت صبح به سرکار می‌رود و در نیمه شب آن‌جا را ترک می‌کند. او تنها در تعطیلات آخر هفته همسر خود را می‌بیند.

یکی از آخرین قربانی‌های کاروشی یک خبرنگار ۳۱ ساله بود. او بعد از ۱۵۹ ساعت کار بیش از حد مجاز در شبکه خبری NHK، سرانجام به خاطر حمله قلبی در سال 2013 درگذشت. البته دلیل مرگ این زن تا سال 2017 نامشخص باقی مانده بود.

بعد از آن و در سال 2015 هم یک جوان ۲۴ ساله شاغل در یک آژانس تبلیغاتی، بعد از ۱۰۵ ساعت اضافه کاری سرانجام در روز کریسمس درگذشت. مدیرعامل این آژانس بعد از گذشت یک ماه از این اتفاق از سمت خود کناره‌گیری کرد.

دولت ژاپن برای مقابله با کاروشی چه برنامه‌ای دارد؟

بر اساس نتایج تحقیقی در سال 2016، بیشتر از ۱۰ هزار کارگر ژاپنی اعلام کردند که آن‌ها طی ماه حداقل ۸۰ ساعت اضافه کار می‌کنند. در آمریکا، ۱۶.۴ درصد مردم بیشتر از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. این آمار برای ژاپن بیش از ۲۰ درصد است.

بعد از مرگ خبرنگار جوان، دولت ژاپن تصمیم به مقابله با کاروشی گرفت. از آن زمان قانون جدیدی تصویب شده که بر اساس آن کارگران می‌توانند آخرین جمعه هر ماه را کمی زودتر و از ساعت ۱۵ دست از کار بکشند. البته این برنامه موفق نبود زیرا اکثر شرکت‌ها در روز کاری آخرماه، مشغول تهیه گزارش مالی و جمع بندی کارها هستند و تعطیلی در ۳ بعد از ظهر تنها باعث شلوغ‌تر شدن سر کارکنان می‌شود.

بعضی از کمپانی‌ها هم روش های دیگری مانند برگزاری صبحانه برای افرادی که زودتر می‌رسند و جلوگیری از کار کردن بیش از اندازه بعد از پایان زمان کاری را پیش گرفته‌اند.

فرانسیس راسن بلوت، یک دانشمند در حوزه سیاست اعتقاد دارد بهترین روش برای کاهش ساعات کاری، استخدام زنان بیشتری است. زیرا این کار باعث کاهش مالیات‌ها شده و در نتیجه شرکت‌ها می‌توانند تعداد نیروها را برای تقسیم کار افزایش دهند.

جدا از دولت، ارگان‌های مختلفی برای جلوگیری از رخ دادن دوباره چنین اتفاقاتی تلاش می‌کنند. شهرداری توکیو طی سال ۲۰۱۶ برنامه‌ای را آغاز کرد که بر اساس آن، کارمندان بعد از ساعت ۲۰ به خروج از محل کار خود تشویق می‌شدند.

بسیاری اعتقاد دارند که مسئله کاروشی یک مشکل فرهنگی مهم در ژاپن بوده و امید می‌رود که نه دولت آن‌ هم با اجبار بلکه خود کمپانی ها تصمیم به تغییر فرهنگ‌ کاری و محافظت از سلامتی کارمندان خود بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ali۰۱.
    Ali۰۱. | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    یه تور گردشگری به ادراه های ایران بیارن مشکل حل میشه

  • mo13deh
    mo13deh | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    مثل کارمندای ما.... خیلی نگرانشونم من.... خیلی کار میکنن

  • Mobin
    Mobin | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    نصف جمعیتشون بیاد ایران ما هم نصفمون بره اونجا هر دو طرف درست میشه لول

  • m rb
    m rb | ۱۴ دی ۱۳۹۷

    یا کف حقوق رو یک چهارم خط فقر تعیین کنی تا طرف ... . آره

مطالب پیشنهادی