ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سرنوشت تسهیلات کمک هزینه خرید موتورسیکلت های برقی؛ ایده ای که در نطفه خفه شد

ماجرای جایگزین کردن موتور های برقی به جای نمونه های قدیمی و آلاینده به حدود سه سال قبل باز می گردد، زمانی که قرار بود دولت با ارائه تسهیلاتی زمینه فراگیر شدن این موتورها را ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ماجرای جایگزین کردن موتور های برقی به جای نمونه های قدیمی و آلاینده به حدود سه سال قبل باز می گردد، زمانی که قرار بود دولت با ارائه تسهیلاتی زمینه فراگیر شدن این موتورها را در محدوده مرکزی تهران فراهم آورد و به خصوص محوطه بازار را از شر موتورهای کاربراتوری پر سر و صدا و آلاینده پاک کند، اما این ایده مدت ها قبل از اجرایی شدن با چالش هایی بزرگ روبرو شد و در نهایت این شرکت های بازرگانی و مونتاژ کنندگان موتورسیکلت های برقی بودند که با اعتماد به طرح های دولت، محتمل ضررو  زیان شدند.

هرچند تاکنون بارها خبرهایی مبنی بر اختصاص تسهیلات بلاعوض به خریداران موتورهای برقی از سوی دستگاهها مطرح شده اما با این حال تاکنون اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
متاسفانه بازار موتورسیکلت در ایران با وجود طرفداران فراوان، سروسامانی ندارد و همین موضوع باعث می­ شود تا شاهد حضور انواع برندهای چینی، کم ‌کیفیت و البته غیرقابل اعتماد در بازار باشیم.

حال در شرایطی که نبود زیر ساخت های لازم و عملی نشده وعده مسئولان، بازاری را برای موتورهای برقی ایجاد نکرده است شاهد طرح مصوباتی مبنی بر لزوم اختصاص سهمی از تولیدات کارخانجات به موتورسیکلت های برقی هستیم به طوری که بر اساس مصوبه قانون هوای پاک باید 10 درصد از تولیدات موتورسیکلت سازان به موتورهای برقی اختصاص یابد.
این اجبارها و الزامات در شرایطی صورت می گیرد که به گفته دبیر کار گروه کاهش آلودگی هوای وزارت صنعت تاکنون اقدامی برای اجرای مصوبه دولت مبنی بر تولید و توسعه موتورسیکلت‌ های برقی انجام نشده است .
البته این مصوبه در حالی تولیدکنندگان را ملزم به اختصاص سهمی از تولیدات به موتورهای برقی می کند که به گفته یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، به رغم ضرر و زیان و نبود زیر ساخت و حمایت عملی دستگاه ها هم اکنون تمام کارخانجات موتورسیکلت سازی سهمی از تولیداتشان را به موتورهای برقی اختصاص دادند.
طی سال­ های گذشته چندین نمونه از این نوع موتورسیکلت­ ها از چین وارد کشور شده ­اند که به دلیل ضعف قدرتی، مشکلات نگهداری و کمبود قطعات با استقبال چشم ­گیری مواجه نیستند. اما در حال حاضر با وجود روند رو به رشد عرضه خودروهای برقی و آشنایی بیش از پیش مشتریان با این پدیده ­های نوظهور، موتورسیکلت های برقی نیز شانس بهره­ مندی از جایگاه بهتری را خواهند داشت.

حتی یک ریال تسهیلات بلاعوض به خریداران موتورهای برقی پرداخت نشد!

ابوالفضل حجازی با اشاره به طرح اختصاص تسهیلات بلاعوض برای خریداران موتورسیکلت های برقی گفت: دولت حق ندارد بودجه و منابع ملی را در خصوص این گونه طرح ها به حراج بگذارد هر چند به رغم اخباری که منتشر می شود تاکنون حتی یک ریال تسهیلات در این زمینه پرداخت نشده و قرار هم نیست که چنین ارقامی به خریداران موتورهای برقی پرداخت شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، در خصوص راهکار توسعه موتورسیکلت های برقى افزود: بدون شک راهکار توسعه در این بخش ارائه تسهیلات بلاعوض نیست بلکه چنانچه کمک و تسهیلاتی قرار است اختصاص یابد، باید به تولیدکنندگان باشد تا تولیدکننده با قیمت کمتری تولیدات را به دست مصرف کننده برساند.
حجازی با تاکید بر لزوم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به خریداران موتورهای برقی یادآور شد: متاسفانه در سالهای اخیر برخی از مدیران برای اینکه جایگاه محکم تری پیدا کنند چنین اخباری در خصوص ارائه تسهیلات بلاعوض را برای خوشامد جامعه عنوان می کنند.

تمام موتورسازان برقی زیان ده شدند

وی با اشاره به سهم موتورهای برقی در تولیدات موتورسیکلت سازان تصریج کرد: در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان سهمی از تولیدات را به موتورهای برقی اختصاص دادند اما تمام تولیدکنندگان موتورسیکلت های برقی زیان کردند.
حجازی با اشاره به قیمت بالای باتری موتورهای برقی تصریح کرد: هم اکنون به دلیل عدم استفاده و نبود خریدار باتری، بسیاری از این موتورها فرسوده شده در حالی هر باتری حدود 600 هزار تومان قیمت دارد.

https://static.digiato.com/digiato/2016/01/IMG_0188.jpg

این فعال در صنعت موتورسیکلت یاد آور شد: به طور قطع تنها بخشی از نبود تقاضا برای خریدار این موتورها به قیمت بالای آن مربوط می شود و بخش دیگر آن عدم فرهنگ سازی در این زمینه است که می تواند در فروش و استفاده این موتورها کمک بزرگی باشد.
حجازی در پایان با توجه به اینکه موتورهای برقی برای بخش عمده‌ ای از جامعه شناخته‌ شده نیست و ابهامات زیادی در رابطه با این وسیله و شارژ آن در ذهن افراد وجود دارد، خاطرنشان کرد: لازم است آموزش‌ ها و اطلاعات لازم به لحاظ فنی و زیست‌ محیطی در اختیار مردم قرار گیرد تا فرهنگ استفاده از این موتورسیکلت‌ ها در بین مردم جای باز کند. بنابراین تا زمانی که فرایند تعامل بین دولت، بخش خصوصی و مصرف‌ کنندگان ایجاد نشود، راه برای ورود فناوری‌ های سبز و توسعه پایدار هموار نخواهد شد.

https://static.digiato.com/digiato/2016/01/IMG_0200.jpg
موتورسیکلت برقى با وجود این که از نظر قدرت و برد پیمایشی قابل مقایسه با رقیبانی از جنس موتورسیکلت بنزینى نیست، ولی با توجه به قیمت پایین، وزن کم و هزینه نگهداری پایین­ تر می­ تواند گزینه مناسبی برای جا به­ جایی­ های کوتاه روزانه باشد. بنابراین نمی توان در مشاغلی مانند پیک های موتوری و امثالهم به استفاده از موتورهای برقی خوشبین بود، از سوی دیگر قیمت بالا و ممنوعیت استفاده بانوان از موتورسیکلت نیز مزید بر علت شده است تا استفاده از این وسایل نقلیه کوچک و ظریف حتی برای استفاده جوانان نیز فراگیر نشود. به این مسائل می توان مشکلات مربوط به بیمه گذاری را نیز افزود، چرا که ظاهرا تمام انواع موتورهای برقی مشمول قوانین بیمه ای کشور نمی شوند.

این مسائل در کنار چند برابر شدن نرخ ارز، عدم حضور شرکت های خارجی در بازار ایران به دلیل تحریم ها، عدم وجود زیر ساخت برای شارژ باتری و مشکلات عدیده صنعت موتورسیکلت سازی سنتی ایران که حتی یارای تولید موتورهای با کیفیت انژکتوری را نیز ندارد، باعث شده تا پرونده موتورهای برقی در ایران در آستانه بسته شدن باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۶ دی ۱۳۹۷

    خیلی دلم موتور و ماشین الکتریکی‌ میخواد
    که شارژ سریع شه پیمایش زیادی داشتی باشه

  • i2sight
    i2sight | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید!

مطالب پیشنهادی