ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه لنز دوربین فوق باریک با الهام از چشم نوعی انگل زنبور

طبیعت همواره منبع الهام بخش بسیار خوبی برای اختراعات بشر بوده و بسیاری از فناوری هایی که به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم از طبیعت الگوبرداری شده اند. در یکی از تازه ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

طبیعت همواره منبع الهام بخش بسیار خوبی برای اختراعات بشر بوده و بسیاری از فناوری هایی که به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم از طبیعت الگوبرداری شده اند. در یکی از تازه ترین برداشت ها از طبیعت نیز گروهی از محققان کره ای با الهام از چشم نوعی انگل زنبور، لنز دوربین ویژه ای ساخته اند که بسیار باریک تر از نمونه های موجود در بازار است.

Xenos peckii نام انگلی است که به عنوان الگوی پروژه، مورد مطالعه قرار گرفته. این حشره کوچک بخش قابل توجهی از زندگی خود را در بدن نوعی زنبور بی عسل می گذراند؛ اما نکته قابل توجه پژوهشگران انستیتو علم و فناوری کره، ساختار منحصر به فرد چشم این موجود است که کپی برداری از آن امکان توسعه موبایل ها و دوربین های باریک تر را فراهم خواهد کرد.

لنز دوربین

حاصل کار پژوهشگران کره ای دوربینی با ضخامت 1.4 میلیمتر و قطر دهانه 3.4 میلیمتر است که به جای یک لنز واحد، از آرایه ای از ریزمنشورهایی تشکیل شده که هرکدام روی یک میکرولنز مجزا قرار گرفته اند.

هر واحد ثبت تصویر شامل یک ریزمنشور، یک میکرولنز و یک حسگر اختصاصی است

در این ساختار لنز دوربین، هر واحد دریافت نور ریزمنشور/میکرولنز به یک سنسور CMOS اختصاصی متصل شده و تصویر ورودی را به این حسگر منتقل می کند. در ضمن تمام واحدهای ثبت تصویر توسط ماده مخصوص جاذب نور از یکدیگر جدا شده اند تا از ورود نور کانال های مجاور به یکدیگر پیشگیری شده و اختلالی در تصویر نهایی ایجاد نشود.

لنز دوربین
هر منشور یا لنز بخشی از تصویر سوژه را از دید متفاوتی ثبت می کند. این بخش ها به صورت دیجیتالی با هم ترکیب می شوند تا یک تصویر عریض با رزولوشن بالا از کل سوژه را شکل دهند.

در نهایت هر واحد شامل ریزمنشور، میکرولنز و سنسور CMOS بخش کوچکی از تصویر کلی را به ثبت می رساند که این تصاویر کوچک به صورت دیجیتالی با یکدیگر ترکیب شده و یک عکس عریض با رزولوشن بالا را تشکیل می دهند.

این نخستین باری است که یک لنز دوربین با کپی برداری از چشم حشرات و استفاده از سنسورهای CMOS متداول توسعه پیدا می کند و در آینده با ارائه نسخه کاربردی، امکان مقایسه آن با دوربین های موجود فراهم خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • farhad shiravani
    farhad shiravani | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    تکنولوژی=بیونیک

  • Ostad fariborz
    Ostad fariborz | ۱۵ دی ۱۳۹۷

    اگر یکی از لنزها خراب شه تصویر ناقص میشه

مطالب پیشنهادی