ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلسکوپ های فضایی
علمی

تلاش محققان برای کنترل لیزری تلسکوپ‌های فضایی با ماهواره‌های کوچک

تلسکوپ های فضایی مجهز به آینه های بزرگ چند متری و متشکل از قطعات جداگانه نقش مهمی در اکتشافات اخترشناسی دارند. اگرچه راکت های قدرتمند امکان انتقال تلسکوپ های بزرگ به فضا را می دهند ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

تلسکوپ های فضایی مجهز به آینه های بزرگ چند متری و متشکل از قطعات جداگانه نقش مهمی در اکتشافات اخترشناسی دارند. اگرچه راکت های قدرتمند امکان انتقال تلسکوپ های بزرگ به فضا را می دهند اما مدیریت آنها چالش های خاص خود را دارند.

یکی از این مشکلات به لزوم ثبات فوق العاده مربوط می شود چرا که هر اختلالی در فضاپیما، تغییر جزیی زاویه، خاموش و روشن شدن قطعات الکترونیکی یا تغییر حرارت باعث ایجاد انقباض و انبساط در ساختار تلسکوپ می شود. در صورتی که این اختلال از ۱۰ پیکومتر بیشتر شود، بررسی دقیق اجرام فضایی میسر نخواهد بود. هر پیکو متر برابر ۱۰ به توان منفی ۱۲ متر است.تلسکوپ های فضاییمحققان قادر به استفاده از لیزرهای نصب شده روی زمین برای هدایت و پایداری سازی تلسکوپ های فضایی هستند اما این روش نیز چالش های دیگری را به همراه دارد. محققان MIT برای رفع این مشکلات طرحی را پیشنهاد کرده اند که امکان استفاده از ماهواره های کوچک نظیر CubeSatها برای هدایت تلسکوپ های بزرگ با لیزر را فراهم می سازد.

در این طرح به شدت و فاصله ماهواره های کوچک از تلسکوپ پرداخته شده و بعید نیست در آینده نه چندان دور شاهد پیاده سازی آن باشیم. در این سناریو ماهواره پرتوی لیزری را به آینه تلسکوپ می تاباند و محققان با استفاده دوربین آن‌بورد روی فرایند و تغییرات اعمال شده نظارت خواهند کرد.

محققان MIT هنوز در حال بررسی ابزارهای لازم برای عملی کردن این سیستم هستند اما این روش در آینده به کاهش هزینه تلسکوپ های بزرگ و چند پارچه کمک خواهد کرد چرا که نیازی به طراحی دقیق و عظیم تلسکوپ ها نیست و هر زمان که لازم باشد می توان با تاباندن پرتوی لیزری از فضا آنها را در جهت مورد نظر تنظیم کرد.

 

تماشا کنید: سفر پر ماجرای فضانوردان با فرود میان برف‌ها پایان یافت

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی