ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چالش محاسبه قیمت روز خودرو های پیش فروش شده؛ تیر خودروسازان به سنگ خورد

ماه ها از اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور می گذرد و افرادی که از شرکت ‌های ایران خودرو و سایپا برای دریافت خودرو ثبت نام کرده ‌اند، از عدم تحویل ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

ماه ها از اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا بر صنعت خودروسازی کشور می گذرد و افرادی که از شرکت ‌های ایران خودرو و سایپا برای دریافت خودرو ثبت نام کرده ‌اند، از عدم تحویل خودرو خود شکایت دارند.
در همین رابطه سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه عدم تحویل به موقع قطعه، نبود نقدینگی و ... باعث کاهش تولیدات شرکت ‌های خودروسازی شده است، گفت: وضعیت خریداران بلاتکلیف خودرو در روزهای آینده مشخص خواهد شد.
ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اعتراضات مردم مبنی بر افزایش قیمت خودرو های پیش فروش شده، گفت: در صورتی که در قرارداد فی مابین طرفین عبارت "به قیمت روز" قید شده باشد خودروسازان باید قیمت خودرو را در زمان تحویل مبنا قرار دهند و پس از محاسبه ‌ی بهره مبلغ واریزی هنگام ثبت نام، باقی قیمت خودرو از خریداران اخذ شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر شرکت ‌های خودروسازی خودرو داشته باشند اما در موعد مقرر به خریدارن تحویل ندهند تخلف کرده ‌اند، خاطرنشان کرد: در صورتی که در قرارداد پیش فروش خودرو عبارت "به قیمت روز" درج نشده باشد شرکت های خودروساز نمی‌ توانند قیمت را افزایش دهند.
وی افزود: اگر در قرارداد عبارت "قیمت به روز" قید شده باشد منظور قیمت خودرو در زمان تحویل است به طور مثال اگر موعد تحویل آبان ماه باشد اما تاکنون خودرو به خریدار تحویل داده نشده باشد قیمت خودرو باید براساس آبان ماه محاسبه شود.
مردم به نحوه فعالیت خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو معترض هستند؛ زیرا بر این باورند که خودروسازان در گذشته، دلایلی نظیر نبود قطعات مورد نیاز و مشکلات ارزی را توجیهی بر عدم تحویل خودروهای ثبت نامی عنوان می ‌کردند. اما با وجود چنین مشکلاتی همچنان خودروسازان به ثبت نام جدید در تیراژ چند هزارتایی اقدام می‌ کنند و سوالی که مطرح می‌ شود این است که آیا خودروسازن می‌ توانند به تعهدات خود عمل کرده و مشکلات خریداران را حل کنند یا خیر؟

قیمت خودرو

علل کاهش تولیدات شرکت‌ های خودروسازی؛ از عدم تحویل به موقع قطعه تا نبود نقدینگی

وی با اشاره به کاهش تولیدات شرکت ‌های خودروسازی در ماه‌ های اخیر، بیان کرد: عدم تحویل به موقع قطعه، نبود نقدینگی، افزایش نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش و... دست به دست هم داد و باعث کاهش تولید خودروسازان یا تاخیر در تحویل محصولات شد. از آنجایی که واردات برخی محصولات به صفر رسید تولید نیز کاهش محسوسی پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره خبرهایی مبنی بر اینکه در غالب ابلاغیه جدید همراه با افزایش قیمت‌ ها تکلیف خریداران بلاتکلیف خودرو نیز مشخص می‌ شود، توضیح داد: نباید براساس حدس و گمان صحبت کرد در روزهای آینده این موضوع از کانال ‌های رسمی و با دقت مشخص خواهد شد.
در جدیدترین اخبار گویا قرار است در غالب ابلاغیه اعمال افزایش قیمت‌ ها تکلیف خریداران بلاتکلیف خودرو هم مشخص شود به نحوی که آن دسته از خریدارانی که زمان تحویل خودروهای آنها در بخش خودروهای پر تیراژ قبل از شهریورماه 97 هست تحویل خودروهای آنها با قیمت های قبلی انجام خواهد شد اما آن دسته از خریداری که تحویل خودروهای آنها بعد از شهریور ماه97 است محصولات خود را با قیمت‌ ها جدید و البته ضمن محاسبه سود تأخیر و مشارکت تحویل می‌ گیرند.

تیر خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای تحویل داده نشده به سنگ خورد

اگر خودروسازان ناچار شوند تا هزاران خودرو پیش فروش شده را با قیمت های قبلی تحویل دهند، شاهد چند برابر شدن ضرر و زیان ایشان در سال 97 خواهیم بود. در واقع هدف خودروسازان از عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده، ایجاد فرصت برای کسب مجوز در راستای افزایش قیمت بود اما حالا چنانچه خودروسازان ناچار شوند تا خودروهای پیش فروش شده با موعد تحویل پاییز را با قیمت های قبلی به خریداران تحویل دهند، عملا نقشه افزایش قیمت نقش بر آب می شود و زیانی چند ده هزار میلیاردی متوجه ایشان خواهد بود. از سوی دیگر خریداران نیز با تحویل گرفتن خودروها به قیمت های قدیم وارد بازار شده و رکود را تشدید خواهند کرد و چنین رکودی می تواند انگیزه خرید خودروهای تازه از خودروسازان کشور را به کلی از بین ببرد، از این رو به نظر می رسد که مسئولان امر در برابر یک دو راهی بازنده بازنده سخت قرار گرفته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • mehrdad40
    mehrdad40 | ۱۷ دی ۱۳۹۷

    "اما آن دسته از خریداری که تحویل خودروهای آنها بعد از شهریور ماه97 است محصولات خود را با قیمت‌ ها جدید و البته ضمن محاسبه سود تأخیر و مشارکت تحویل می‌ گیرند."
    مگه فوتباله نیمه اول و نیمه دوم؟کجای قانون همچین اجازه ایی داده؟
    نصح صریح قانون میگه خودرو ساز موظف هست قبل از اقدام به پیش فروش نسبت به ثبت سفارش و تامین قطعات CKDاقدام کنه.وقتی پنجاه درصد پول ماشین شش ماه پیش گرفته باهاش چیکار کرده؟
    بیاد دعوتنامه گرو نگه داره تا هروقت اجازه افزایش قیمت دادن بگه قیمت روز اینه؟
    ماده چهار و مصوبه هیئت وزیران چی؟
    نویسنده انگار خواسته یکی به نعل بزنه یکی به میخ
    عزیز هر بنگاه اقتصادی ممکنه سود کنه ممکنه زیان..اگه اون بنگاه اقتصادی شعور و مدیریت نداشته ضررش از جیب من باید بره؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی