ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدول تناوبی
تکنولوژی

به مناسبت ۱۵۰ سالگی جدول تناوبی؛ تاریخ ۳۰۰ ساله عناصر را در ۹۹ ثانیه ببینید

جدول تناوبی عناصر شیمیایی که بخشی حیاتی از دستاوردهای علمی به شمار می رود، امسال وارد صد و پنجاهمین سالگرد خود شد و سازمان ملل به همین مناسبت ۲۰۱۹ را سال جهانی جدول تناوبی اعلام ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

جدول تناوبی عناصر شیمیایی که بخشی حیاتی از دستاوردهای علمی به شمار می رود، امسال وارد صد و پنجاهمین سالگرد خود شد و سازمان ملل به همین مناسبت ۲۰۱۹ را سال جهانی جدول تناوبی اعلام کرده است.

«دیمیتری مندلیف»، دانشمند روسی در سال ۱۸۶۹ اولین سیستم تناوبی را با ۶۳ عنصر و بر اساس ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آنها تنظیم کرد. سطرها و ستون های این جدول نه تنها ویژگی های هر عنصر را دسته بندی می کرد بلکه وجود موارد دیگری را نیز پیش بینی کرده بود.

امروزه ۱۱۸ عنصر در جدول تناوبی قرار دارند که چهار مورد از آنها با اعداد اتمی ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۱۷ و ۱۱۸ سه سال قبل و توسط «سازمان جهانی شیمی» به ردیف هفتم این جدول اضافه شدند.جدول تناوبیسازمان ملل با درک اهمیت شیمی در تولید مواد پایدار و سازگار با محیط زیست و برای افزایش آگاهی عمومی از نقش آن در زمینه هایی نظیر آموزش، انرژی، کشاورزی، سلامت ۲۰۱۹ را به عنوان سال بین المللی جدول تناوبی عناصر اعلام کرد. Jean-Paul Ngome-Abiaga، هماهنگ کننده یونسکو برای بزرگداشت این جدول در مورد اهمیت آن می گوید:

جدول تناوبی عناصر شیمیایی یکی از مهمترین و اثرگذارترین دستاوردهای بشر در علوم مدرن است که ماهیت شیمی، زیست شناسی و دیگر رشته ها را منعکس می کند. هدف ما از این بزرگداشت برجسته سازی اهمیت شیمی در علوم، فناوری و توسعه انسانی پایدار است.

نکته جالب اینجاست که ۱۵۰ سالگی این جدول با صدسالگی «اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی» یا آیوپاک همزمان شده است.

مراسم افتتاحیه سال بین المللی جدول تناوبی عناصر شیمیایی (IYPT2019) سه هفته دیگر در مرکز یونسکو در پاریس برگزار خواهد شد. در ویدیوی ۹۹ ثانیه ای زیر تاریخچه ۳۰۰ سال تلاش و کوشش دانشمندان برای کشف عناصر مختلف و تاریخ هر یک از آنها به تصویر کشیده شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی