تنهایی ؛ یک تهدید جدی برای سلامت عمومی انسان‌های عصر مدرن

تنهایی ؛ یک تهدید جدی برای سلامت عمومی انسان‌های عصر مدرن

تنهایی به عنوان یک تهدید جدی سلامت عمومی بشر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

دکتر ویویک مورثی، جراح عمومی سابق در ایالت متحده آمریکا به تازگی بیان داشته تنهایی به عنوان یک بیماری همه‌گیر قشر وسیعی از شهروندان آمریکایی را مورد تهدید قرار داده است. نرخ تنهایی بزرگسالان در این کشور پهناور به درجه هشدار رسیده است.

پزشک موردبحث بیان داشته احساس تنهایی در سنین خاصی به اوج خود می‌رسد.

محققان دانشگاه پزشکی سن‌دیه‌گو در کالیفرنیا، زندگی ۳۴۰ بزرگسال ساکن این شهر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد بین ۲۷ تا ۱۰۱ سال سن داشتند.

محققان پس از تحلیل تست‌های از پیش آماده، به این نتیجه رسیدند که ۷۶ درصد از این افراد، بالای حد متوسط به تنهایی مبتلا هستند. این میزان نسبت به تحقیقات قبلی که نرخی میان ۱۷ تا ۵۷ درصد را نشان می‌داد با رشد زیادی مواجه بوده است.

این رقم بسیار حائز اهمیت است زیرا بیشتر بیماران به طور متوسط یا حاد دچار تنهایی بودند. این در حالیست که این افراد اغلب با شخصیت‌های مشخصی در زندگی خود معاشرت و گفت‌وگو دارند.

بر اساس یافته‌های علمی، میزان تنهایی انسان‌ها در اواخر دهه ۲۰ ، اواسط دهه ۵۰ و اواخر دهه ۸۰ میلادی به اوج خود می‌رسد. این مساله با بد شدن سلامت عمومی مغز و روان انسان رابطه مستقیم دارد. یعنی احساس تنهایی، سلامت ذهنی فرد را تهدید می‌کند.

دانشمندان در این رابطه گفته‌اند، تنهایی باعث ایجاد اختلال در خواب، افزایش استرس و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین محققان گفته‌اند، معضلی به نام تنهایی باعث افزایش میزان مرگ‌و میر انسان می‌شود. به این خاطر که در همراهی با سیگار کشیدن یک تهدید جدی برای سلامت عمومی بشر محسوب می‌شود.

تنهایی تقریبا با همه مشکلات و بدی‌ها رابطه مستقیم دارد. از ضعف سلامت مغز گرفته تا اختلال عملکرد شناختی، مشکلات جسمانی، اختلالات خواب و افزایش فشار خون از اثرات تنهایی در بدن انسان هستند.

بیشتر بخوانید: هیولای تنهایی در کمین سلامتی انسان؛ نگاهی به صدمات جسمی و روانی تنهایی

تنهایی

از نشانه‌های تنها بودن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اغلب مواقع احساس خستگی می‌کنید
  • به پوشاک و مسایل ظاهری اهمیت زیادی می‌دهید
  • خیلی طولانی و اغلب با آب داغ حمام می‌کنید
  • بیش از حالت طبیعی از تماشای فیلم و سریال لذت می‌برید
  • بیش از اندازه مضطرب هستید و از کاه کوه می‌سازید
  • زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانید
  • بیشتر معاشرت شما با افراد تنهایی است که رابطه اجتماعی ضعیفی دارند
  • اضافه وزن پیدا کرده‌اید
  • اغلب مواقع احساس سرماخوردگی دارید

این در حالیست که انجمن روانشناسان آمریکا نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که تاثیرات منفی و مخرب افزایش تنهایی و انزواطلبی اجتماعی هر روز در حال افزایش یافتن است و این مساله یک تهدید جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. به گفته دانشمندان «تنهایی» و «انزوای اجتماعی» به‌طور فزاینده‌ای سبب افزایش آمار «مرگ زودرس» می‌شود.

همچنین بد نیست بدانید، در سال ۲۰۱۵ میلادی، دانشمندان دانشگاه بریگهام یانگ در یوتا، با مطالعه سوابق سلامتی بیش از ۳ میلیون شرکت‌کننده کشف کردند که تنهایی و انزوای اجتماعی می‌تواند سلامتی افراد را تهدید کرده و حتی به کوتاه شدن عمر آنها و چاقی مفرط منجر شود. دانشمندان متوجه شدند کسانی که تنها زندگی می‌کنند، ارتباط‌های اجتماعی کمی دارند و با گروه‌های اجتماعی کمی در تماس هستند که خطر مرگ زودرس را بدنبال دارد. این خطر برای افراد زیر ۶۵ سال بیشتر مصداق دارد.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ روی ۶ هزار و ۵۰۰ زن و مرد کهن‌سال در کشور انگلستان صورت گرفت نیز همین نتیجه بدست آمد. به موجب این تحقیق، دانشمندان نشان دادند کسانی که تنها زندگی می‌کنند احتمال مرگ زودرس در آنها بیشتر است.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود