ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محل کار اشتراکی سروکورپ
تکنولوژی

گردشی در فضای کار اشتراکی سروکورپ؛ تجربه جهانی در قلب تجاری تهران

شرکت «سروکورپ» (Servcorp) چهل سال است که به شکل جهانی مشغول ارائه خدمات دفتر کار اشتراکی است. این شرکت استرالیایی حدود سه سال است که وارد ایران نیز شده و در دو ساختمان مجزا، دو دفتر بزرگ ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

شرکت «سروکورپ» (Servcorp) چهل سال است که به شکل جهانی مشغول ارائه خدمات دفتر کار اشتراکی است. این شرکت استرالیایی حدود سه سال است که وارد ایران نیز شده و در دو ساختمان مجزا، دو دفتر بزرگ را تاسیس کرده است.

شعبه‌های ایران سروکورپ مهره‌های این سازمان را درست چیده‌اند و برای انتخاب مکان جغرافیایی به سراغ خیابان جردن و ولیعصر رفته‌اند؛ خیابان‌هایی که بیشتر ادارات در آنجا متمرکز شده‌اند و دفاتر استارت‌آپ‌های زیادی هم در این نواحی قرار دارد. با همین راه‌کار، سروکورپ جذابیت خود را برای شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها افزایش داده است. گزارش ویدیویی دیجیاتو از دو ساختمان سروکورپ را مشاهده کنید.

ساختمان پارک سروکورپ

محل کار اشتراکی سروکورپ
سه طبقه از طبقات فوقانی برج پارک در اختیار شرکت سروکورپ است و فضایی زیبا برای دفاتر کار اختصاصی و اشتراکی خلق کرده است

به صرفه‌تر بودن و بهینه بودن هزینه‌ها در مراکز کار اشتراکی از بدیهیاتی است که با یک حساب سرانگشتی ساده به دست می‌آید. کرایه و گرفتن یک دفتر در چنین مناطقی از تهران هزینه‌های بالا و سرمایه نسبتاً زیادی می‌طلبد که بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها از پس آن برنمی‌آیند.

در نتیجه محل‌های کار اشتراکی و دفاتر چند نفره‌ی جمع‌وجور می‌توانند با تقسیم کردن این هزینه‌ها، راهی ساده و هموار برای شروع همه کسب و کارها را فراهم کند. از سوی دیگر داشتن آدرسی رسمی در یکی از بهترین مناطق تهران، هم به برندینگ کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کند و هم در وجهه عمومی آنها تاثیر مثبتی خواهد داشت.

محل کار اشتراکی سروکورپ

سروکورپ حدود ۳ سال پیش در ایران کارش را با ساختمان پارک در منطقه جردن آغاز کرد و طبقات هفتم، هشتم و نهم آن را در اختیار گرفت تا محیطی متشکل از دفاتر مناسب را به همه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ارائه دهد.

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها اینجاست که وقتی وارد سروکورپ شدیم، هیچ نماد و نشانی از خود سروکورپ در ساختمان پارک و یا طبقات آن ندیدیم. همین موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای نسبت به سایر دفاتر اشتراکی باشد چرا که بازدیدکنندگان و مهمانان هیچ شرکتی، در وهله اول با برند یک شرکت دیگر روبه‌رو نمی‌شوند. دفتر سروکورپ واقع در ساختمان پارک، متشکل از ۶۸ دفتر در ابعاد گوناگون است که بنا به بودجه و کارکرد هر شرکت در اختیار آنها گذاشته می شود.

محل کار اشتراکی سروکورپ
پشت بام برج پارک، محلی است برای استراحت تمام ساکنین این ساختمان، از جمله افراد حاضر در مجموعه سروکورپ.

در دفتر اشتراکی سروکورپ، تیم این مجموعه در کنار تمامی اعضای حاضر در مجموعه هستند و نیازهای اولیه یک شرکت را برطرف می‌کنند. منشی‌های دو زبانه و یا تیم IT بخشی از این خدمات هستند که می‌توان آن را در هر پکیجی از بسته‌های این شرکت برای خود فراهم کرد.

تیم‌های خارجی و داخلی زیادی در این مجموعه حاضر هستند. «نگین مرتضوی»، مدیر شعبه پارک سروکورپ، به دیجیاتو می‌گوید که شرکت‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند تا در زمان بررسی برای ورود به بازار ایران، در سروکورپ مستقر شوند:

«شرکت‌های خارجی بعد از توافق برجام بیشتر تمایل به بازار ایران پیدا کردند و سروکورپ هم در همان زمان تصمیم گرفت وارد بازار ایران شود. بیشتر تبلیغات ما در خارج از ایران بود و شرکت‌های خارجی که قصد ورود به مارکت ایران را داشتند با دیدن نام آشنای سروکورپ تصمیم می‌گرفتند با مجموعه ما همکاری کنند. در بازه‌هایی از زمان بیشتر مشتریان ما را شرکت‌های خارجی تشکیل می‌دادند که قصد داشتند بازار ایران را محک بزنند و هزینه زیادی هم نکنند.»

محل کار اشتراکی سروکورپ
اپل تی وی، وایت‌بورد، تلویزیون و پروژکتور در سالن اصلی کنفرانس قرار گرفته‌اند.

به گفته مرتضوی، اگرچه بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه هنوز با مفهوم و ماهیت محل کار اشتراکی آشنایی ندارند اما مردم ایران درک کاملی از این مفهوم دارند. همین مسئله یکی دیگر از دلایل ورود این برند بین‌المللی به ایران بوده است.

سروکورپ امکانات مختلفی در اختیار شرکت‌های حاضر در این مجموعه قرار می‌دهد. از اینترنت پرسرعت اختصاصی گرفته تا ابزارهای مورد نیاز اداری چون پرینتر و فکس.

محل کار اشتراکی سروکورپ
قهوه، چای و آب رایگان و نامحدود در اختیار حاضرین در مجموعه قرار داده می‌شود. چند نیروی خدماتی هم به طور مشترک برای همه دفاتر کار می‌کنند.

اتصال به اکوسیستم جهانی سروکورپ

دفاتر مجازی سروکورپ، شامل تمامی دفاتر در سراسر جهان می شود و مشتریان می‌توانند از ۱۶۰ شعبه دنیای این مجموعه در هر مکان و زمانی استفاده کنند؛ در حقیقت اگر مشتریان بخواهند فضایی را به مدت چند ساعت یا یک روز در اختیار داشته باشند، امکان استفاده از تمامی این شعبات در بیش از ۵۴ شهر دنیا وجود دارد. تصور کنید برای یک هفته در کشور دیگری در سفر هستید ولی کماکان می‌توانید از امکانات سروکورپ استفاده کنید.

نکته جالب توجه در مورد سروکورپ، اپلیکیشن و سامانه اختصاصی این شرکت است که به واسطه آن می‌توان بسیاری از موارد اداری را با موبایل و از طریق اینترنت مدیریت کرد. همچنین با عضویت در این سامانه می‌توان به مجموعه بزرگ سروکورپ در سراسر دنیا متصل شد و شبکه سازی‌ انجام داد. مرتضوی می‌گوید: «این سامانه نوعی لینکدین است که تمامی فعالین در سروکورپ در آن حضور دارند. سروکورپ به شکل جهانی بیشتر از ۱۰۰ میلیون برای توسعه این زیرساخت هزینه کرده است.»

محل کار اشتراکی سروکورپ
راهروهای شرکت با نقاشی‌های گوناگون مزین شده و دیزاین این راهروها بین‌المللی و مطابق استاندارد سروکورپ جهانی است.

شعبه برج کیان

شعبه دوم و جدیدتر سروکورپ ایران در برج کیان قرار دارد؛ کنار خیابان ولیعصر و بالاتر از خیابان ظفر در طبقه پانزدهم. این شعبه از طراحی مدرن‌تر و البته استارت‌آپی‌تری برخوردار است و خبری از میز و صندلی‌های سنگین اداری در آن نیست. تعداد میزهای Hot Desk بیشتر است و این طبقه 1100 متری پاتوق خوبی برای استارتاپ‌های ریز و درشت خارجی و داخلی شده است.

محل کار اشتراکی سروکورپ

خدمات سروکورپ در شعبه ساختمان پارک و برج کیان یکسان است و اتاق‌های مختلف با ابعاد گوناگونی در اینجا هستند که تعدادشان به 47 عدد می‌رسد. نماهای دفاتر برج کیان مانند شعبه دیگر این مجموعه، نمایی از سطح شهر تهران است که در هوای پاکیزه تهران، شگفت انگیز است.

فریلنسرها یا همان آزادکارها از جمله مخاطبین دیگر شعبه کیان سروکورپ هستند که با آمدن به این مجموعه، خود را از فرسایش کار در منزل و یا شلوغی‌ها و گرانی‌های کار در کافه‌ها رها می‌کنند. فضای محل کار اشتراکی می‌توانند جایگاهی برای رشد و پیشرفت کاری آنها باشد و بسیاری از آنها در همین مجموعه‌ها، به گروه‌های دیگر جذب شده‌اند. «سوگل جودی» مدیر شعبه کیان سروکورپ به دیجیاتو می‌گوید:

«در محل کار اشتراکی در هر نقطه و مکانی بحث‌های مختلفی پیرامون حوزه کاری افراد می‌شود. افراد با دانش و گستره فعالیت‌های گوناگون در اینجا کار می‌کنند و با تعامل با یکدیگر وارد بحث‌های داغی می‌شوند که می‌تواند به پیشرفت شغلی‌شان کمک کند. فریلنسرها به اینجا می‌آیند و همراه تیم‌ها می‌شوند و بسیاری از تیم‌ها هم ذره ذره رشد کرده و بزرگ می‌شوند. ما هم به رشد آنها کمک می‌کنیم. در بسیاری از موارد، تیم‌ها با پیشرفت‌هایی که داشته‌اند احساس می‌کنند که زمانش رسیده تا فضای کاملاً خصوصی خودشان را داشته باشند و در نهایت سروکورپ را به این شکل ترک می‌کنند.»

محل کار اشتراکی سروکورپ
این ساختمان فضاهای باز و اشتراکی بسیار بیشتری دارد و اعضای تیم‌ها گرد هم می‌آیند و در هر نقطه و مکانی احتمال جرقه یک ایده در خلال بحث اعضا وجود دارد.

جودی باور دارد که فرهنگ محل کار اشتراکی در ایران جا افتاده و مشتریان آنها نیز به پایبندی به قوانین ساده و ضروری این مکان‌ها متعهد هستند. او  معتقد است که محل‌های کار اشتراکی می‌توانند به اقتصاد اکوسیستم استارت‌آپی کمک کند و امکانات مجهز مجموعه سروکورپ باعث شده که این مکان به بسیاری از نقاط دیگری که محل کار اشتراکی شده‌اند، برتری داشته باشد.

محل کار اشتراکی سروکورپ
فریلنسرها بیشتر این میزها را ترجیح می‌دهند و از مشتریان ثابت دفتر شعبه کیان به شمار می‌روند؛ در این شعبه دیگر خبری از صندلی‌های بزرگ و سنگین اداری نیست. همه چیز در شعبه برج کیان مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

لوکس بودن و مجهز بودن دفاتر کار سروکورپ از همان نگاه اول مشخص است و طراحی دیزاین سالن‌های انتظار و اتاق‌های کنفرانس، با استانداردهای روز دنیا پیاده سازی شده است. کارمندان این شرکت که دوره‌های متعددی را در خارج از کشور گذرانده‌اند نیز در کنار حاضرین در مجموعه خواهند بود و مهارت و دانش خود را در اختیار آنان خواهند گذاشت.

محل کار اشتراکی سروکورپ
در هر گوشه این راهرو، تیمی مشغول راه‌اندازی و هدایت کسب‌وکار خود است. این مکان با وجود اینکه میزبان تیم‌های متعددی است اما شلوغی نابهنجاری را در خود ندارد.

دو شعبه سروکورپ در یک نگاه، فضایی است که شرکت‌های تجاری و استارت‌آپ‌ها یا حتی فریلنسرها می‌توانند تجربه و خدماتی جهانی را در آن لمس کنند؛ خدمات و شبکه‌ای که در حال حاضر، فضای کار اشتراکی دیگری در اختیار مشتریان خود قرار نمی‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mr X
    mr X | ۱۷ دی ۱۳۹۷

    لطفا بیشتر درمورد قیمت پراید و گوشت قرمزو روغن و فیلترینگ و آقازاده ها گزارش برید..ما قشر فقیر این چیزا رو نمیدرکیم.با تشکر از گزارشات لاکچری تون

  • Ali Kharaman
    Ali Kharaman | ۱۷ دی ۱۳۹۷

    کجا میتونیم قیمت ها و شرایطش رو ببینیم؟

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱۶ دی ۱۳۹۷

    چرا کامنت پاک میکنید؟؟
    حتما دو روز دیگه که گند اینم در اومد باید به خودتون بیاین؟

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱۶ دی ۱۳۹۷

    اخر نفهمیدم کارشون چیه اما نمیدونم چرا حس همین شرکتای هرمی بهم دست داد و پشت پرده این کار ادم های پر قدرتی هستن که پول مردم رو قراره بکشن بالا و ..... چند ماه دیگه معلوم میشه :)

    • hadi hashemi
      hadi hashemi | ۱۹ دی ۱۳۹۷

      عزیز من. وقتی اطلاعاتی در مورد یک موضوع متفاوت ندارین، یا تحقیق کنین یا کامنت نزارین. مجبور که نیستین.
      به صورت خیلی ساده سروکورپ یک محل کار اشتراکی هست که به طور همزمان امکان حضور چند تیم کاری (از هر صنف و شغلی) در کنار هم ولی به شکل مستقل وجود داره. به جای اینکه هر تیم جداگانه بره دفتر اجاره کنه که هزینه ی خیلی بالایی داره به شکل اشتراکی یک جا فعالیت میکنن . همین ...

مطالب پیشنهادی