ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مشکل 100 درصد شدن دیسک
آموزش

چگونه مشکل استفاده 100% از هارد دیسک در ویندوز را برطرف کنیم؟

مشکل 100 درصد شدن استفاده دیسک در ویندوز ۱۰ یکی از پدیده‌های متداول در این سیستم عامل محسوب می‌شود که در هنگام کند شدن پردازش‌ها و عدم پاسخگویی به دستورات کاربر رخ می‌دهد. اگر شما ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

مشکل 100 درصد شدن استفاده دیسک در ویندوز ۱۰ یکی از پدیده‌های متداول در این سیستم عامل محسوب می‌شود که در هنگام کند شدن پردازش‌ها و عدم پاسخگویی به دستورات کاربر رخ می‌دهد. اگر شما هم با مشکل مذکور دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با بهره‌گیری از روش‌های گفته شده در ادامه آن را برطرف کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

با وجود گذشت زمان نسبتا طولانی از انتشار ویندوز ۱۰، هنوز هم مشکل 100 درصد شدن دیسک در آن کاربران را آزار می‌دهد. مایکروسافت نیز نتوانسته است راه‌حل اساسی برای این معضل پیدا کند؛ زیرا می‌تواند ناشی از بخش‌ها یا برنامه‌های مختلفی باشد. در پایین به رایج‌ترین علل بروز این مشکل و نحوه رفع آن‌ها پرداخته شده است.

1. جستجوی ویندوز را خاموش کنید

سرچ ویندوز برای جستجوی سریع فایل‌ها در هارد درایو طراحی شده. اما باید بدانید که ویندوز به طور مداوم، تمام فایل‌‌ها را ایندکس می‌کند و این موضوع می‌تواند روی پرفرمنس رایانه شما تأثیرگذار باشد. به همین خاطر، بعضی پیشنهاد می‌کنند که این قابلیت را در سیستم عامل غیر فعال کرده و جستجوهایتان را با سرعت کمتر و به طور دستی انجام بدهید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

برای این کار، کافیست با فشردن دکمه‌های Windows+R صفحه RUN را باز کرده و در آن cmd را تایپ کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

حالا پنجره سیاه رنگی را مشاهده خواهید کرد. فرمان زیر را در آن تایپ کنید:

"net.exe stop "windows search

مشکل 100 درصد شدن دیسک

سپس Task Manager را باز کنید تا ببینید که مشکل استفاده 100 درصد از دیسک به قوت خود باقیست یا خیر. اگر مشکل حل نشد احتمالا باید سرچ ویندوز را به طور دائم غیر فعال کنید. برای انجام این کار، یک بار دیگر RUN را اجرا کرده و فایل services.msc را اجرا کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

اینجا Windows Search را پیدا کرده، رویش راست کلیک کنید و Properties را بزنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

روی Startup Type کلیک کرده و وضعیت آن را از Automatic به Disabled تغییر بدهید. در نهایت روی Apply کلیک کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

برای بازگرداندن تغییرات به حالت اول، می‌توانید Stop را با Start جابجا نمایید.

2. Superfetch را خاموش کنید

Superfetch چیزی است که ویندوز را برای بوت سریع‌تر یاری می‌کند، یا حداقل مایکروسافت اینطور ادعا می‌کند چرا که هیچ گاه سرعت بوت رایانه‌های ویندوزی به حد ایده‌آل نمی‌رسد. با این حساب، اگر از حالت Sleep یا Hibernate زیاد استفاده می‌کنید و خیلی به بوت سریع احتیاج ندارید، شاید غیر فعال کردن Superfetch ایده بدی نباشد.

با فشردن دکمه‌های Windows+R، صفحه RUN را اجرا کرده و cmd را در آن تایپ کنید. وقتی پنجره Command Prompt باز شد، فرمان پایین را به آن بدهید:

مشکل 100 درصد شدن دیسک

net.exe stop superfetch

حالا تسک منیجر را برای برطرف شدن مشکل 100 درصد شدن دیسک یک بار دیگر چک کنید.

3. فرمان Check Disk را به کار بگیرید

پنجره Command Prompt را با گرفتن Windows+R و تایپ CMD در صفحه اجرا کنید. به Command Prompt فرمان زیر را بدهید:

chkdsk.exe /f /r

ویندوز از شما می‌خواهد که فرمان‌تان را تأیید کنید. برای این کار، به سادگی y را تایپ کرده و اینتر را بزنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

با این کار، تنها زمانی که رایانه را ریبوت می‌کنید شاهد چک کردن دیسک خواهید بود. بنابراین تمام کارهایتان را ذخیره کرده و دکمه ری‌استارت روی کیس را بزنید.

4. حافظه مجازی را ریست کنید

حافظه مجازی فقط شامل RAM نیست، بلکه بخشی از هارد درایو سیستم‌تان هم محسوب می‌شود. وقتی ویندوز برای انجام کارها با کمبود RAM مواجه می‌شود بخشی از حافظه هارد دیسک‌تان را قرض می‌گیرد تا کارها را به انجام برساند. با این حساب آیا امکان استفاده بیش از حد مجاز از هارد دیسک وجود دارد؟ شاید.

با ریست کردن حافظه مجازی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. برای این کار، دکمه Windows روی کیبورد را زده و Advanced System Settings را جستجو کنید. در تب Advanced، گزینه Performance را یافته و به بخش Settings آن بروید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

حالا یک بار دیگر وارد تب Advanced شده و زیر هدینگ Virtual Memory، روی کلمه Change کلیک کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

اینجا اگر تیک Automatically manage paging file size for all drives برداشته نشده، آن را بردارید. سپس از همین صفحه درایوی که ویندوز روی آن نصب شده (معمولا درایو C) را برگزینید. سایز اولیه باید بر اساس مقدار پیشنهادی ویندوز تنظیم شده باشد.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

اما باید بدانید که ماکسیمم سایز باید از 1.5 برابر سایز رم شما بیشتر نباشد. به عنوان مثال اگر رایانه‌تان 4 گیگ رم دارد، آن را بیشتر از 6144 مگابایت تنظیم نکنید. بعد از این کار، روی Set کلیک کرده و OK را بزنید. حالا می‌توانید تسک منیجر را برای برطرف شدن مشکل 100 درصد شدن دیسک یک بار دیگر چک کنید.

5. ویندوز دیفندر یا آنتی ویروس را خاموش کنید

مشکل 100 درصد شدن دیسک

تمام نسخه‌های ویندوز دارای یک آنتی ویروس بومی به نام Windows Defender هستند. با این وجود بسیاری ترجیح می‌دهند که از آنتی‌ویروس‌های شخص ثالث مثل کسپرسکی، نورتون یا AVG استفاده کنند. در این که وجود این نرم‌افزارها در هر رایانه‌ای ضروریست شکی نیست، اما این را هم نمی‌توان انکار کرد که اغلب آنتی‌ویروس‌ها به شدت خورنده رم هستند.

بنابراین شاید بد نباشد که با غیر فعال کردن «موقت» آن‌ها، ببینید که مشکل 100 درصد شدن دیسک در ویندوز برطرف می‌شود یا خیر. بسیاری از آنتی‌ویروس‌ها، از جمله ویندوز دیفندر به راحتی و از طریق راست کلیک روی آیکن‌شان در تسکبار و فشردن Disable غیر فعال می‌شوند.

6. فایل‌های کش و موقت را دور بریزید

بسیاری برای پاک کردن سیستم از فایل‌های کش و دیتاهای موقت، از نرم‌افزارهای شخص ثالث مثل CCleaner استفاده می‌کنند. با این وجود، شاید پاک کردن این فایل‌ها به طور دستی بتواند بیشتر از CCleaner برایتان مثمر ثمر باشد.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

برای انجام این کار، کلمه temp را در پنجره RUN تایپ کنید. حالا اینجا Ctrl+A را بگیرید تا تمام فایل‌ها انتخاب شوند. سپس با Del نسبت به پاکسازی آن‌ها اقدام کنید. نگران نباشید، با این کار فایل‌های ضروری ویندوز دست نخورده باقی می‌مانند و اطلاعات مهمی از دست نمی‌روند. اگر ویندوز مجبور باشد یک بار دیگر این فایل‌های موقت را از نو می‌سازد.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

بعد از پاکسازی کش، یک بار دیگر تسک منیجر را اجرا کنید تا ببینید که مشکل برطرف شده است یا خیر.

7. اسکایپ

بله، سال‌هاست که کاربران ویندوز درباره مصرف زیاد اسکایپ از منابع سخت‌افزاری غر و لند می‌کنند و حتی با انتشار ویندوز 10 نیز این مشکل برطرف نشده. پیش از هر چیز، مطمئن شوید که اسکایپ را به طول کامل بسته‌اید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

برای این کار می‌توانید از تسک منیجر اقدام کرده یا روی آیکن اسکایپ راست کلیک کرده و Quit را بزنید. در مرحله بعدی، روی فایل Skype.exe راست کلیک کرده و گزینه Properties را بزنید. (می‌توانید از میان‌‌بر Alt+Enter هم استفاده کنید)

مشکل 100 درصد شدن دیسک

در تب Security، روی Edit کلیک کنید تا اجازه تغییر دسترسی‌ها برایتان صادر شود.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

گزینه All Application Packages را انتخاب و سپس گزینه Write در ستون Allow را فعال نمایید. روی Apply کلیک کنید و OK را بزنید تا تغییرات ذخیره شوند. حالا یک بار دیگر تسک منیجر را برای برطرف شدن مشکل 100 درصد شدن دیسک بررسی کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

8. تغییر تنظیمات گوگل کروم

در کنار اسکایپ، گوگل کروم هم از آن دست نرم‌افزارهایی است که مصرف سخت‌افزاری بالایی دارند. وقتی تسک منیجر را باز می‌کنید، معمولا این مرورگر را در ردیف‌های بالا می‌بینید و این بدان معناست که مصرف رم در آن به شدت بالاست.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

برای کاهش استفاده سخت‌افزاری، کافیست در کروم یک تب جدید باز کرده و وارد بخش Settings بشوید. به پایین صفحه اسکرول کرده و روی Advanced کلیک کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

در بخش Privacy and Security، گزینه Use a prediction service to load pages more quickly را غیر فعال نمایید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

9. Windows Tips را غیر فعال کنید

تنظیمات ویندوز 10 بسیار بزرگ و گسترده هستند و این موضوع می‌تواند برای بعضی کاربران، گیج‌کننده باشد. برای آسان‌تر شدن کارها ویندوز گاهی اوقات برای دسترسی به بعضی تنظیمات به شما ترفندهایی می‌آموزد.

اگر به این ترفندها احتیاجی ندارید، می‌توانید Windows+I را بزنید تا تنظیمات اجرا شوند. اینجا روی System کلیک کنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

در بخش Notifications and actions، گزینه Get tips, tricks and suggestions را غیر فعال نمایید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

10. به روزرسانی نسخه ویندوز

اگرچه ویندوز ۱۱ جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت به شمار می‌رود، اما این شرکت هنوز هم از ویندوز ۱۰ پشتیبانی انجام می‌دهد و با ارائه بسته‌های امنیتی و به روزرسانی قصد رفع باگ‌ها و نواقص امنیتی آن را دارد. معمولا آپدیت‌های ویندوز به شکل خودکار نصب می‌شوند؛ اما اگر خللی در این روند ایجاد شود، می‌توان به صورت دستی هم آن‌ها را دریافت و اعمال نمود. برای انجام چنین کاری مراحل زیر را طی کنید:

  • به منوی Start مراجعه کرده و سپس روی گزینه Settings کلیک نمایید.
  • پس از باز شدن صفحه تنظیمات به بخش Updates and Security بروید.
  • حالا گزینه Check for updates را بزنید. در صورتی که آپدیت جدیدی در اختیار قرار داشته باشید، گزینه Download را خواهید دید. با کلیک روی آن فرایند دریافت و نصب شروع خواهد شد.
مشکل 100 درصد شدن دیسک

در برخی مواقع ممکن است مشکل 100 درصد شدن دیسک به دلیل شروع به روزرسانی در پس‌زمینه رخ دهد. برای بررسی این مورد می‌توانید به مسیر گفته شده در بالا بروید تا فرایند دریافت یا نصب بسته‌ها را مشاهده نمایید. اگر مشکل از همین بخش باشد، باید پس از اتمام آپدیت، درصد استفاده از دیسک کاهش پیدا کند.

11. غیر فعال کردن همگام‌سازی برنامه‌ها

برخی از برنامه‌ها مثل وان درایو و دراپ باکس به صورت پیوسته از سرویس‌های همگام‌سازی برای به روزرسانی داده‌های خود استفاده می‌کنند. گاهی اوقات امکان دارد این فرایند با وقفه ایجاد شود و در مرحله خاصی گیر کند که نهایتا به مشکل 100 درصد شدن دیسک منتهی خواهد شد. برای رفع آن می‌توانید اپلیکیشن مربوطه را ریست کرده یا دوباره نصب کنید.

برای مثال جهت ریست کردن وان درایو در ویندوز می‌توانید کلید ترکیبی Win + R را فشار داده و سپس دستور زیر را درون باکس نمایش داده شده، تایپ یا کپی کنید:

%localappdata%\Microsoft\OneDrive\onedrive.exe /reset

پس از کلیک روی کلید OK، برنامه وان درایو ریست خواهد شد و همگام‌سازی فایل‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود. برخی از اپ‌ها مثل وان درایو به صورت پیش‌فرض روی سیستم عامل قرار دارند؛ درحالی که بعضی دیگر توسط کاربر نصب می‌شوند و امکان حذف دستی آن‌ها در نظر گرفته شده است.

12. تغییر حالت مصرف انرژی

تعدادی از کاربران گزارش کرده‌اند که تغییر الگوی مصرف انرژی دستگاه آن‌ها توانسته است مشکل 100 درصد شدن دیسک را حل کند. برای انجام این کار مراحل زیر را سپری کنید:

  • از کنترل پنل به بخش Hardware and Sound بروید و روی Power Options کلیک کنید.
  • در ادامه گزینه Change plan settings را بزنید و سپس Change advanced power settings را انتخاب نمایید.
  • حالا از منوی کشویی گزینه High-performance را انتخاب کرده و در نهایت روی کلید OK کلیک کنید.
مشکل 100 درصد شدن دیسک

13. تغییر تنظیمات گوگل کروم

در موارد خاصی، سرویس‌های مرتبط با گوگل کروم می‌تواند میزان استفاده از دیسک را در ویندوز ۱۰ به شدت افزایش دهد. برای رفع مشکل وارد مرورگر شده و روی منوی سه نقطه در گوشه صفحه کلیک کنید. حالا گزینه Settings را انتخاب کرده و در ادامه روی Show advanced settings بزنید.

مشکل 100 درصد شدن دیسک

در پایین قسمت Privacy تیک گزینه Use a prediction service to load pages more quickly را بردارید. از این پس ممکن است بارگذاری صفحات کمی کندتر از گذشته شود، اما احتمال دارد مشکل مشکل 100 درصد شدن دیسک را رفع نماید.

سوالات متداول

سه روش برای مشکل استفاده 100% هارد دیسک چیست؟

روش اول جستجوی ویندوز را خاموش کنید، روش دوم Superfetch را خاموش کنید، روش سوم حافظه مجازی را ریست کنید.

مطمئن ترین روش برای رفع صد درصدی هارد دیسک چیست؟

معمولا با غیر فعال کردن برنامه هایی که مصرفشان از هارد زیاد است این مشکل برطرف میشود. مثلا اسکایپ گوگل کروم و آنتی ویروس های فعال روی ویندوزتان را غیر فعال کنید.

آخرین روش حل مشکل هارد 100 درصد چیست؟

اگر سیستمتان هارد SSD ندارد حتما یک هارد برای آن تهیه کنید تا این مشکل را به ندرت تجربه کنید.

این مطلب توسط «امین بیگ‌زاده» نوشته شده و در تاریخ 18 تیر 1401 توسط «امیر امام جمعه» بروزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • abolfazl shirazi
    abolfazl shirazi | ۲۶ دی ۱۳۹۹

    من بر روی چند سیستم انجام دادم خدا رو شکر مشکل حل شده متشکرم
    راه حل های دیگه رو هم بزارید سپاسگزارم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی