ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

84-porsche-911
خودرو

نصب میکروفون درون گلگیر؛ روش عجیب پورشه برای افزایش پایداری نسل جدید 911

پورشه 911 را می توان یکی از معروف ترین مدل های اسپرت در تاریخ صنعت خودروسازی نامید. این خودرو اگر چه از زمان تولد خود در سال 1963 تغییرات ظاهری بسیار کمی را تجربه کرده، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

پورشه 911 را می توان یکی از معروف ترین مدل های اسپرت در تاریخ صنعت خودروسازی نامید. این خودرو اگر چه از زمان تولد خود در سال 1963 تغییرات ظاهری بسیار کمی را تجربه کرده، اما هر نسل آن جزو بهترین اتومبیل های موجود برای راندن بوده است.

نسل هشتم 911 با کد 992 در نمایشگاه خودروی لس آنجلس رونمایی شد. این نسل در پس چهره آشنای خود تغییرات زیادی به خود دیده تا لذت رانندگی را با ایمنی ترکیب کند.

مدل های اسپرت معمولا از شاسی سبک و تایرهایی با آج های ساده تر بهره می برند. این ویژگی ها اگر چه بر روی آسفالت خشک هندلینگ و توانایی های حرکتی خودرو را بهبود می بخشند، اما در مسیرهای مرطوب و خیس پدیده هیدروپلنینگ (Hydroplaning) را تسهیل کرده و می توانند باعث از دست رفتن کنترل خودرو شوند.

در پدیده هیدروپلنینگ که بعضا با نام (Aquaplaning) نیز شناخته می شود، آب موجود در مسیر خیس جلوی تایرها جمع شده و با از بین بردن لحظه ای چسبندگی، موجبات انحراف خودرو را فراهم می کند.

Infograph_hydroplane

به منظور غلبه بر این مشکل پورشه از یک راهکار جالب در نسل اخیر 911 استفاده کرده است. این خودرو به میکروفون هایی مجهز شده که به واسطه آنها قادر است صدای یک مسیر مرطوب را تشخیص دهد!

میکروفون ها یا به عبارت بهتر سنسورهای مذکور به جداره داخلی گلگیرها متصل شده اند. این سنسورها شدت صدای آب پخش شده توسط تایرها را آنالیز کرده و آن را با میزان آب موجود در مسیر و همچنین داده های مربوط به سرعت خودرو مقایسه می کنند.

در صورت تشخیص احتمال سرخوردگی یا از دست رفتن کنترل، به راننده سریعا پیشنهاد می شود که حالت رانندگی در مسیرهای مرطوب (Wet Mode) را انتخاب کند. شایان ذکر است انتخاب این حالت کاملا اختیاری بوده و هیچ اجباری برای فعال کردن آن وجود ندارد.

آقای آگوست آکلایتنر (August Achleitner) مهندس ارشد پورشه 911 جدید پیشتر در یکی از مصاحبه های خود در این باره گفته بود:

ما در طول تحقیقات اولیه متوجه شدیم که صدای جاده و سطح، فرکانس های متفاوتی را در داخل گلگیر ایجاد می کند. ما می توانیم به خوبی میزان آب موجود در مسیر را مشخص کنیم.

بد نیست بدانید با فعال شدن حالت رانندگی در سطوح مرطوب، گیربکس اتوماتیک 911 معمولا دنده های سبک تر را انتخاب نموده و با کاهش گشتاور موتور، واکنش خودرو به فشرده شدن پدال گاز نرم تر می شود، سیستم کنترل پایداری و ترمز ABS نیز با حساسیت بیشتری وظایف خود را انجام می دهند. علاوه بر اینها در مدل های چهار چرخ محرک، گشتاور بیشتری به سمت محور جلو هدایت شده و اسپویلر عریض عقب طوری تنظیم می شود که نیروی رو به پایین (Downforce) بر روی محور عقب افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • salim
    salim | ۱۷ دی ۱۳۹۷

    سلام

مطالب پیشنهادی