ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ماجرای آزاد شدن مجوز ثبت سفارش خودروهای وارداتی چیست؟

طی ساعات گذشته خبری در رسانه ها منتشر شده که از باز شدن مسیر ثبت سفارش خودروهای وارداتی حکایت می کند اما برخلاف این تیتر جذاب و گمراه کننده، هنوز اثری از هموار شدن مسیر ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

طی ساعات گذشته خبری در رسانه ها منتشر شده که از باز شدن مسیر ثبت سفارش خودروهای وارداتی حکایت می کند اما برخلاف این تیتر جذاب و گمراه کننده، هنوز اثری از هموار شدن مسیر واردات دیده نمی شود و ابلاغیه مرتبط با این موضوع صرفا به انجام پروسه واردات خودروهای موجود در گمرک مربوط می شود. براساس برخی از آمار و ارقام قریب به 16 هزار دستگاه خودرو سواری بیش از یکسال است که در گمرکات کشور خاک می خورند و مصوبه مذکور حالا شرایط ثبت سفارش و ترخیص این خودرو را از گمرکات کشور مشخص کرده است.

طرح ترخیص خودرو های وارداتی در هیئت وزیران مطرح و توسط سران قوه به تصویب رسید که با رفع ایرادات مطرح شده در وزارت صنعت و گمرک ایران این طرح دوباره به شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه ارجاع شده که احتمالا طی هفته جاری عملیاتی خواهد شد.
بر اساس تحولات صورت‌ گرفته و حذف نام برخی کالاها از لیست ممنوعه وارداتی، به نظر می‌ رسد طی هفته جاری یا هفته آینده، مجوز ترخیص خودرو های وارداتی باقی‌ مانده در گمرک نیز صادر شود. بدین‌ ترتیب حجم قابل‌ قبولی خودرو به بازار داخلی راه خواهد یافت‌. این خودروها از حدود یک تا یک‌ سال و نیم است که در گمرک ‌های کشور مانده ‌اند و تعدادی از آنها مدل ٢٠١٧ هستند.
تقریبا تمام برندهای وارداتی، خودروهای ترخیص‌ نشده ‌ای در گمرک دارند اما برندهایی که حجم زیادی خودرو ترخیص‌ نشده دارند، شامل میتسوبیشی‌، هیوندای، کیا، سانگ‌ یانگ‌، دی ‌اس و تویوتا هستند.

ترخیص خودرو

در واقع ماجرای این خودروها از جایی آغاز شد که در سال گذشته پس از چندماه بسته بودن ثبت سفارش خودرو، زمزمه باز شدن مجدد دوازه های گمرک کشور به گوش رسید و همین خبر باعث شد تا فعالان بازار و شرکت های وارد کننده با عجله حتی پیش از باز شدن رسمی سایت ثبت سفارش، اقدام به خرید خودرو و حمل آن ها به گمرکات کشور کنند. بنابراین در عمل چند هزار دستگاه خودرو در شرایطی به دروازه های گمرک کشور رسیدند که هنوز مجوز ثبت سفارش آن ها صادر نشده بود اما پول این خودروها تمام و کمال از سوی وارد کنندگان به طرف خارجی پرداخت شده است.

اما پس از اعلام ممنوعیت در واردات خودرو از ابتدای سال 97، شرایط به نحوی پیش رفت که امکان بازگرداندن این خودروها به طرف خارجی (به دلیل پرداخت کامل مبلغ و ضرر و زیان ناشی مرجوع کردن محصولات) وجود نداشت و با وعده و وعید مسئولان مبنی بر حل شدن مشکل، وارد کنندگان نیز در نهایت تصمیم گرفتند تا خودروها را در گمرک نگه دارند. اما این پروسه بسیار بیش از موعد قابل انتظار به طول انجامید و بسیاری از خودروها در اثر شرایط جوی دچار آسیب دیدگی شدند، همچنین در این مدت هزینه انبارداری هنگفتی به وارد کنندگان تحمیل شد و حالا هیات دولت تصمیم گرفته تا با صدور مجوز ثبت سفارش برای این خودروها، بلاخره امکان آزاد سازی و واردات چندین هزار خودرو دپو شده در بنادر گمرکی کشور را فراهم آورد، اما همانطور که از تصویر ابلاغیه مشخص است، این آزاد سازی به معنای از سر گرفته شدن روند واردات خودرو به کشور نیست و پروسه فوق صرفا مربوط به خودروهای انبار شده در گمرک می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مجید
    مجید | ۱۸ دی ۱۳۹۷

    خاک بر سر دولت روحانی کنن که اینقدر توی همه ی زمینه ها بی عرضه و بی تدبیره! اسم خودش رو هم گذاشته تدبیر و امید! به کدوم تدبیر نداشتت امید داشته باشیم؟!

  • m rb
    m rb | ۱۷ دی ۱۳۹۷

    جام زهر

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱۷ دی ۱۳۹۷

    چنان رونق اقتصادی .....

مطالب پیشنهادی