ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

tn_au-riotinto-autohaul-train_01
خودرو

اولین قطار خودران جهان عملیاتی شد؛ معادن استرالیا اولین میزبان آینده رباتیک [تماشا کنید]

شرکت ریو تینتو (Rio Tinto) که در زمینه استخراج سنگ آهن فعالیت می کند، اخیرا یک شبکه ریلی خودکار گسترده در منطقه Pilbara واقع در غرب استرالیا راه اندازی کرده است. این شبکه بین معادن ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۵

شرکت ریو تینتو (Rio Tinto) که در زمینه استخراج سنگ آهن فعالیت می کند، اخیرا یک شبکه ریلی خودکار گسترده در منطقه Pilbara واقع در غرب استرالیا راه اندازی کرده است. این شبکه بین معادن و بنادر ارتباط ایجاد نموده و برای حمل مواد استخراج شده مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته جالب توجه درباره این شبکه ریلی اینکه وظیفه جابجایی مواد معدنی در آن را قطارهای کاملا خودران بر عهده خواهند داشت. این قطارها بدون دخالت عامل انسانی مسیری 800 کیلومتری را در 40 ساعت پشت سر می گذارند.

استرالیایی ها قطارهای خودران خود را بزرگ ترین ربات جهان می دانند. یکی از سخنگوهای شرکت ریو تینتو از این شبکه با عنوان نخستین خط ریلی کاملا خودران که در مسافت های طولانی به جابجایی بارهای سنگین می پردازد، یاد کرده؛ این فرد هزینه پروژه مذکور را 940 میلیون دلار برآورد نموده است.

قطار خودران

اما سوالی که ممکن است برای برخی پیش بیاید اینست که چرا اصلا باید وظیفه هدایت قطارها را به سیستم های پیشرفته سپرد؟ یکی از نمایندگان ریو تینتو در پاسخ به این سوال به دیجیتال ترندز گفته که با اتوماسیون بهره وری افزایش یافته و دیگر زمانی برای تعویض اپراتورها به هدر نمی رود. به اعتقاد وی ایمنی حمل و نقل نیز بهبود پیدا می کند، زیرا شبکه ایجاد شده به میزان چشمگیری از سفرهای جاده ای برای انتقال مواد معدنی کاسته و محدودیت های سرعت در طول این شبکه به طور خودکار اعمال می شوند.

با پیشرفت های روز افزونی که در عرصه فناوری خودران، دانش رباتیک و هوش مصنوعی حاصل می شود، در دهه آینده شاهد تحولی شگرف در صنعت حمل و نقل خواهیم بود.

به غیر از اتومبیل ها که اکنون در کانون توجه هستند، فناوری خودران بالاخره روزی به کشتی ها و هواپیماها نیز راه خواهد یافت و وسایل نقلیه بدون نیاز به کمک انسان ها طی مسیر خواهند کرد.

کنترل امور مختلف توسط هوش مصنوعی و ربات های پیشرفته، در کنار مزایای زیاد می تواند یک پیامد منفی بزرگ داشته باشد و آن عبارت است از بیکاری گسترده ساکنین کره خاکی. چنانچه شرکت های مختلف به اتوماسیون گسترده رو بیاورند، مسلما خیل عظیمی از افراد شغل خود را از دست خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی