ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پاکسازی اقیانوس آرام از زباله‌های پلاستیکی با مشکل مواجه شد

سال گذشته شرکت Ocean Cleanup اعلام کرد که طرح خود را برای پاکسازی اقیانوس آرام از زباله‌های پلاستیکی آماده کرده اما حالا پس از گذشت مدتی اندک طرح با مشکل مواجه شده. بویان اسلَت، مخترع ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

سال گذشته شرکت Ocean Cleanup اعلام کرد که طرح خود را برای پاکسازی اقیانوس آرام از زباله‌های پلاستیکی آماده کرده اما حالا پس از گذشت مدتی اندک طرح با مشکل مواجه شده.

بویان اسلَت، مخترع و سرمایه‌گذار این طرح زمانی که ۱۷ سال دداشت یک سد U شکل به طول ۶۰۰ متر طراحی کرد که با جریان آب و باد بر سطح آب حرکت می‌کند و زباله‌های پلاستیکی حتی به ابعاد یک میلی‌متر را هم جذب می‌کند.

حد فاصل میان هاوایی و کالیفرنیا در حال حاضر یک قطعه بسیار بزرگ از زباله‌های پلاستیکی وجود دارد که هدف این طرح جمع‌آوری و بازیافت آن است. این وسیله U شکل که System 001 نام دارد حالا پس از انجام عملیات خود، به خاطر مشکلات بزرگی که برایش پیش آمده حالا باید برای تعمیرات به ساحل بازگردد.

اسلت که حالا ۲۴ ساله است در گفتگو با NPR گفته در نهایت فرم U این دستگاه دچار مشکل خواهد شد و هفته پیش بخشی به ابعاد ۲۰ متر دچار شکستگی شد. به عقیده اسلت، با سرعت ۴ اینچ بر ثانیه، سرعت System 001 بسیار اندک است و مواد مورد استفاده در ساخت آن به علت جریان متداوم آب و طوفان نیازمند تجدید و تقویت هستند. این دستگاه حالا برای تعمیر به هاوایی برده شده.

فوربس پیش‌بینی کرده که این طرح حدود ۲۴.۶ میلیون دلار هزینه برخواهد داشت که شکست قابل توجهی برای این پروژه جاه‌طلبانه به حساب می‌آید. با این حال اسلت و تیمش به کار خود ادامه می‌دهند تا پروژه با قدرت به کار خود ادامه دهد. اگر دستگاه اصلاح شود و به درستی کار کند می‌تواند سالانه ۵۵ تن پلاستیک از اقیانوس جمع‌آوری کند. در بلندمدت نیز با به‌کارگیری ۶۰ سیستم مشابه می‌تواند طی پنج سال آینده ۵۰ درصد زباله‌های موجود در این منطقه را جمع‌آوری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی