ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

phoenix-ai-001
خودرو

معرفی فینالیست های چالش تویوتا برای آینده حمل و نقل در CES 2019

در سال های اخیر شرکت تویوتا علاقه زیادی به ارایه کانسپت های خلاقانه و مدرن از خود نشان داده است. برخی از این کانسپت ها شباهتی به خودروهای رایج نداشته و در واقع وسیله ای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

در سال های اخیر شرکت تویوتا علاقه زیادی به ارایه کانسپت های خلاقانه و مدرن از خود نشان داده است. برخی از این کانسپت ها شباهتی به خودروهای رایج نداشته و در واقع وسیله ای پیشرفته برای جابجایی از یک نقطه به نقطه دیگر بوده اند.

toyota-i-road-personal-mobility-vehicle-18

در همین راستا دو سال پیش و در همایشی در یونان مدیرعامل تویوتا یعنی آقای آکیو تویودا حرف های جالبی بر زبان آورد که از ایده های نوین او برای آینده حکایت داشت. وی در همایش مذکور گفته بود:

من شخصا معتقدم آینده حمل و نقل در دستان آنهایی خواهد بود که واقعا می خواهند جامعه را بهتر کنند.

با این اظهار نظر از سوی آقای مدیرعامل به وضوح مشخص بود که تویوتا می خواهد چیزی فراتر از یک شرکت صرفا خودروساز باشد. به عبارت دقیق تر این کمپانی با سابقه ژاپنی قصد دارد وارد عرصه حمل و نقل شود.

برای زمینه سازی این تغییر بزرگ، تویوتا بنیادی به نام Mobility Foundation را تاسیس کرده است. با این بنیاد تویوتا به دنبال افق های جدیدی بوده و بهره گیری از تکنولوژی برای بهبود زندگی عموم مردم را دنبال می کند.

Toyota Mobility Foundation logo

در سال 2017 بنیاد Toyota Mobility Foundation چالش 4 میلیون دلاری Mobility Unlimited Challenge را راه اندازی کرد. در این چالش گروه های علاقه مند موظف بودند وسایل و دستگاه هایی را برای بهبود زندگی افراد مبتلا به نقص های حرکتی از قسمت پایین تنه، طراحی و تولید کنند.

toyota_mobility_foundation

حال پس از مدتی نسبتا طولانی تویوتا تصمیم گرفته پنج فینالیست این چالش را معرفی نموده و آنها را در CES 2019 در معرض دید عموم قرار دهد.

اولین دستگاه برگزیده چالش تویوتا Evowalk نام دارد که توسط شرکت آمریکایی Evolution Devices ساخته شده است. Evowalk پاهای کاربر را احاطه نموده و با سنسورهای تعبیه شده حرکات او را زیر نظر می گیرد. به لطف این سنسورها عضلات مورد نیاز برای راه رفتن در زمان های لازم تحریک می شوند.

evowalk-002

به گفته سازنده، Evowalk نه تنها فرد را در راه رفتن های روزمره یاری می رساند، بلکه می تواند در طول زمان باعث تقویت و توانبخشی عضلات شود. اندازه مناسب، این دستگاه را به یک انتخاب مناسب برای افرادی که در راه رفتن مشکل دارند، تبدیل می کند.

evowalk

دست اندرکاران بنیاد Mobility Foundation مفهومی Moby از شرکت معروف ایتال دیزاین را به عنوان دومین طرح برگزیده انتخاب کرده اند. موبی برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، طراحی شده؛ این کانسپت به شهروندان ویلچر نشین اجازه می دهد راحت تر و بهتر در معابر عمومی جابجا شوند.

italdesign-moby-001

ویلچر مفهومی Phoenix AI سومین طرحی است که توانسته نظر مثبت بنیاد تویوتا را جلب کند. این کانسپت به شرکت بریتانیایی Phoenix Instinct تعلق داشته و از فیبر کربن ساخته شده است. به گفته سازنده ویلچر Phoenix AI به دلیل بهره گیری از هوش مصنوعی توانایی همگام شدن با حرکات کاربر را دارد. این اتفاق به واسطه تنظیم مداوم مرکز ثقل صورت می پذیرد و ویلچر همواره بهترین وضعیت را برای راحتی پیش راندن چرخ ها انتخاب می کند.

phoenix-ai-002

در ویلچر Phoenix AI هنگام مواجه شدن با سربالایی، یک نیروی کمکی به یاری فرد می آید. در سراشیبی ها نیز ترمز خودکار تعبیه شده، از سرعت گرفتن ویلچر جلوگیری می کند.

کانسپت Qolo که نام آن از عبارت "quality of life with locomotion" (کیفیت بالای زندگی با تحرک) برگرفته شده، دیگر ایده برگزیده بنیاد Mobility Foundation به شمار می رود.

qolo-001

این کانسپت توسط دانشگاه Tsukuba ژاپن توسعه یافته و می توان آن را یک اسکلت متحرک نامید که به کاربر اجازه می دهد به عنوان صندلی یا وسیله ای برای جابجایی و حرکت از آن استفاده کند.

qolo-002

اسکلت رباتیک Quix آخرین طرح منتخب تویوتا است. دو شرکت آمریکایی IHMC و MYOLYN ظاهرا به طور مشترک این اسکلت مفهومی را توسعه داده اند. Quix از موتورهایی در قسمت ران، زانو و مچ برخوردار است که به اعتقاد سازندگان باعث استقلال فرد شده و میزان حرکت پذیری و ایمنی وی را افزایش می دهد.

تویوتا

آنطور که اعلام شده هر کدام از فینالیست ها پاداشی 500 هزار دلاری از تویوتا دریافت خواهند کرد. برای برنده نهایی این چالش که در سال 2020 در توکیو معرفی می شود، جایزه ای یک میلیون دلاری در نظر گرفته شده است تا شرکت سازنده بتواند محصول خود را وارد فاز تولید کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی