ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی انیمیشن آخرین داستان؛ تو داد و دهش کن، فریدون تویی

ایران از کهن‌ترین سرزمین‌های تاریخ جهان است و پر از افسانه و اسطوره‌های به یاد ماندنی دارد. شاهنامه فردوسی یکی از بزرگترین این اسطوره‌هاست که حکیم ابوالقاسم فردوسی در آن داستان‌های مختلفی را گردآوری کرده ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ دی ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

ایران از کهن‌ترین سرزمین‌های تاریخ جهان است و پر از افسانه و اسطوره‌های به یاد ماندنی دارد. شاهنامه فردوسی یکی از بزرگترین این اسطوره‌هاست که حکیم ابوالقاسم فردوسی در آن داستان‌های مختلفی را گردآوری کرده و آن را در یک مجموعه عظیم قرار داده است. شاهنامه یکی از بزرگترین و بهترین آثار ادبی جهان به شمار می‌رود و در جهان غرب هم مورد توجه بسیاری از هنرمندان و بزرگان عرصه‌های مختلف هنری است. اما راستش را بخواهید تا به امروز ما در کشورمان نتوانستیم آنچنان که باید، به شاهنامه و یا در کل به اساطیر ایران باستان خود ادای دین کنیم و در برابر آنها و پدیدآورندگان آن مدیون هستیم.

درست است که ارباب حلقه‌ها و یا بازی تاج و تخت، این روزها حرف اول را در قصه‌های اساطیری می‌زنند و عده‌ای هم در داخل کشور متاسفانه بر این باور هستند که شاهنامه قدیمی شده و نباید به آن رجوع کرد؛ اما باید بدانیم که اولا تمامی داستان‌های مشهور اخیر به یک نوعی اقتباس از اساطیر کهن هستند و دوما نه ما و نه کشور دیگری نتوانسته ادای دین خود را نسبت به شاهنامه و دیگر اساطیر ایرانی بجا بیاورد و این داستان‌ها هنوز بکر مانده‌اند. استودیو خصوصی انیمیشن سازی هورخش که از سال ۱۳۸۴ تاسیس شده؛ با همین تفکر راه را پیش می‌رود و می‌خواهد که این افسانه‌ها را به جایی که سزاوارشان هستند برساند.

ادامه این مقاله را در ویجیاتو بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • Dai Tenma
    Dai Tenma | ۱۰ مرداد ۱۳۹۸

    به نظر من دو بعدی بودن این انیمیشن ضعف نیست، بلکه یه مزیته
    صنعت انیمیشن سازی ژاپن رو مثال میزنم
    با تمرکز بر شخصیت پردازی و داستان جذابیت آثارشون رو به قدری بالا بردن که کسی به این که این انیمیشن دو بعدیه اهمیت نمیده
    دو بعدی بودن انیمیشن میتونه کمک کنه تمرکز بیشتری روی داستان و شخصیت پردازی بشه

  • meiyou
    meiyou | ۴ بهمن ۱۳۹۷

    بهترین نویسنده دیجیاتو بدون شک ارش پارساپوره.
    بدون شک

  • Dani
    Dani | ۲۱ دی ۱۳۹۷

    جناب پارسا پور ممنون از متن فوقالعادتون. من این فیلم رو قبلا در جشنواره دیده بودم و واقعا بسیاری از مسایل گنگ رو برام روشن کردین. فقط ایکاش درباره ارشیای وزیر هم که شخصیت جدیدی بود توضیح میدادین. چون اصلا مشخص نیست در ابتدا به ضحاک سوقصد کرد ولی در انتهای داستان خودش باعث قیام دیوان شد.

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۲ دی ۱۳۹۷

      کاراکتر ارشیا از دل کمیکها بیرون اومده و‌البته اون هم یکی از مسائل گنگ داخل فیلمنامه هست. شخصیت پردازی این کاراکتر که کاملا زاییده ذهن نویسنده هست باید بهتر صورت میگرفت. (شخصیتی به نام گندرو در افسانه ها نزدیکترین شخصی هست که احتمالا نویسنده از اون الهام گرفته)

      • Dani
        Dani | ۲۲ دی ۱۳۹۷

        ممنون از توضیح کاملتون. متسافانه من جایی هستم که به نسخه فیزیکی کتاب دسترسی ندارم. آیا در کتاب کاملا این موضوع و رفتار ارشیا باز میشه ؟ اگر اینطوره امکانش هست این شخصیت رو هم توضیحی بدین و اینکه در نهایت چرا اون کار رو انجام داد؟

        • آرش پارساپور
          آرش پارساپور | ۲۳ دی ۱۳۹۷

          نه. متاسفانه توی کتاب کمتر از انیمیشن بهش پرداخته میشه. سعی میکنیم توی مصاحبه ای که در آینده با تیم سازنده ترتیب میدیم این موارد رو جویا شیم ولی همونطور که توی متن نوشتم، شخصیت پردازی کاراکترها نسبت به شاکله فیلمنامه ضعف داره و اوج نقطه ضعف هم در همین کاراکتر ارشیا دیده میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی