ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل انویدیا: قانون مور به پایان راه خود رسیده است

جنسن هوانگ، مدیرعامل کمپانی انویدیا اعتقاد دارد که قانون مور دیگر از رده خارج شده است. قانون مور نخستین بار توسط گوردون مور به عنوان یکی از بنیان‌گذاران کمپانی اینتل مطرح شد. بر اساس این ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

جنسن هوانگ، مدیرعامل کمپانی انویدیا اعتقاد دارد که قانون مور دیگر از رده خارج شده است.

قانون مور نخستین بار توسط گوردون مور به عنوان یکی از بنیان‌گذاران کمپانی اینتل مطرح شد. بر اساس این قانون، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر دو سال، به طور تقریبی دو برابر می‌شود.

این قانون بیشتر از یک دستورعمل برای تولید پردازنده‌های کامپیوتری بود و ساختار منظمی را برای نوآوری و پیشرفت در فواصل منظم مطرح می‌کرد. لازم به ذکر است قانون مور در محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند گلکسی سامسونگ، آیفون و سایر دستگاه‌ها نیز اعمال شده است. به طور کلی، ۲ برابر شدن تعداد ترانزیستورها به این معنا است که ابعاد ترانزیستورها در حال نصف شدن هستند و بنابراین در نهایت به جایی خواهیم رسید که محدودیت‌های فیزیکی اجازه این نصف شدن ابعاد را نخواهند داد یا حداقل انجام آن از لحاظ مالی دیگر به صرفه نخواهد بود.

قانون مور
روند پیشرفت قانون مور

هوانگ طی CES 2019 در رابطه با پایان قانون مور گفت:‌ «مور پیش از این با نسبت ۱۰ برابر برای پنج سال و نسبت ۱۰۰ برابر برای ده سال رشد می‌کرد اما این میزان در سال‌های اخیر به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده و طی ۱۰ سال آینده شاید رشد آن تنها چیزی نزدیک به ۲ برابر باشد و بنابراین این قانون به پایان کار خود رسیده است.»

در این قانون به این نکته توجه شده بود که در طی سال‌های قبل از آن، پیچیدگی مدارهای میکروالکترونیک، هر دو سال دو برابر شده‌

این اولین باری نیست که هوانگ چنین مسئله‌ای را مطرح می‌کند و او پیش از این و طی سال‌های گذشته هم پایان یافتن قانون مور را تایید کرده بود. گوردون مور و کمپانی اینتل هنوز پاسخ مشخصی به این ادعای مدیرعامل انویدیا نداده‌اند.  البته در پاسخ به ادعای هوانگ، دیوید کو به عنوان مدیرمالی کمپانی مدیاتک نیز در رابطه با قانون مور اظهار نظر کرده است: «کاهش سرعت قانون مور به این معنا نیست که این قانون به پایان خود رسیده است.»

با توجه به کاهش کارآمدی قانون مور، دانشمندان به دنبال پیدا کردن روش‌های محاسباتی جدیدی مانند رایانش کوانتومی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza
    reza | ۲۰ دی ۱۳۹۷

    یه خواهش دارم
    اونم اینکه نظر تخصصی ندین
    دیگه ایشون صاحب نظرن تو این کار
    الان همه میان نظر فنی ارائه میدن

مطالب پیشنهادی