ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

انقلاب بوش؛ سیستم های ایمنی کمک رانندگی برای موتور سیکلت ها

کمپانی بوش قصد دارد سیستم های ایمنی پیشرفته را که در خودروهای امروزی دیده می شوند، به موتور سیکلت ها بیاورد. این شرکت آلمانی فعال در زمینه مهندسی و تولید قطعات و تجهیزات الکترونیکی، اخیرا ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

کمپانی بوش قصد دارد سیستم های ایمنی پیشرفته را که در خودروهای امروزی دیده می شوند، به موتور سیکلت ها بیاورد. این شرکت آلمانی فعال در زمینه مهندسی و تولید قطعات و تجهیزات الکترونیکی، اخیرا در CES 2019 از یک سیستم مبتنی بر رادار پرده برداری کرده که می تواند ایمنی رفت و آمدهای روزمره موتورسواران بهبود ببخشد.

سیستم بوش از دو رادار در جلو و عقب موتور سیکلت تشکیل یافته، این رادارها به مهندسین اجازه می دهند که امکان بهره گیری از سیستم های دیگری مثل کروز کنترل تطبیق پذیر، کنترل نقاط کور و اخطار برخورد از جلو را فراهم کنند. همانطور که مشاهده می فرمایید، این سیستم ها سالاهاست که در اتومبیل ها به کار گرفته می شوند.

نحوه عملکرد سیستمی که بوش برای موتور سیکلت ها در نظر گرفته، دقیقا مشابه با سیستم های موجود در خودروها است. سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر وظیفه دارد، سرعت موتور سیکلت را با سرعت حرکت دیگر وسایل نقلیه حاضر در خیابان یا جاده تنظیم کند.

dt-ces-bosch-sensor-3-700x467-c

سیستم کنترل نقاط کور وجود یک خودرو یا موتور سیکلت در خارج از محدوده دید راکب موتورسوار را به وی اطلاع می دهد. سیستم اخطار برخورد از جلو نیز با پخش اخطارهای صوتی و تصویری احتمال وقوع تصادف روبرو را به موتورسوار گوشزد می کند، این سیستم کنترل ترمزها را در اختیار نداشته و خود راکب باید با عکس العملی مناسب به موقع ترمزگیری کند.

بوش به منظور آشنایی بهتر بازدیدکنندگان با ایده خود، یک دستگاه دوکاتی Multistrada را که به رادارهای مذکور مجهز شده، در لاس وگاس به نمایش گذاشته است.

dt-ces-bosch-sensor-2-700x467-c

آنطور که یکی از مقامات این شرکت در گفتگو با دیجیتال ترندز اشاره کرده، نمونه حاضر در CES 2019 مفهومی بوده و در صورت نهایی شدن چنین ایده ای، رادارها و سنسورهای مختلف به شکل مناسب تری با بدنه ترکیب خواهند شد.

ناگفته پیداست که مثل خودروسازان، شرکت های سازنده موتور سیکلت نیز باید بتوانند بدون آسیب رساندن به نمای ظاهری، سنسورها و سخت افزارهای لازم را در محصولات خود تعبیه کنند.

آقای گوف لیرش (Geoff Liersch) مدیر بخش وسایل نقلیه دو چرخ و ورزش های موتوری بوش در اظهار نظری جالب گفته "در آینده موتور سیکلت ها باید توانایی دیدن و احساس کردن را داشته باشند."

ژرمن ها در نظر دارند سیستم ها و تجهیزات ایمنی موتور سیکلت ها را از سال 2020 وارد فاز تولید کنند. در حال حاضر بوش در کنار دوکاتی با شرکت KTM نیز همکاری های نزدیکی دارد، اما مشخص نیست که کدام برند زودتر از محصولی بر پایه تکنولوژی جدید بوش رونمایی خواهد کرد.

به غیر از رادارهای پیشرفته، مدتی می شود که بوش در زمینه جلوگیری از سر خوردن و واژگونی موتور سیکلت ها با استفاده از رانشگرهای جت تحقیق می کند. با توجه به پیچیدگی های زیاد این سیستم، بعید است که به این زودی ها شاهد راهیابی آن به مدل های تولیدی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی