ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تونل های شهری پولی تهران کدام اند؟

یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در کلان شهر تهران ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۵

یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در کلان شهر تهران ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را مرتفع کرده است.
تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ دنیا است که به واسطه جمعیت زیاد و قرار گرفتن آن به عنوان پایتخت در زمینه حمل و نقل دارای معضلات ترافیکی زیادی است.
ترافیک شهری در این کلانشهر به عنوان بزرگترین مشکل بارها و بارها از سوی مسئولان شهری مطرح شده و راهکارهای متعددی برای  حل آن مطرح شده است.
اما در این میان یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در این شهر ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را مرتفع کرده است.

تونل های شهری

معاونت حمل و نقل و ترافیک این هفته پیش ‌نویس لایحه‌ ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می شود.
پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می شود.
بر اساس این لایحه، تونل‌ های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.
مولفه ‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.
شهردارى نمى ‌تواند حقوق شهروندان را نقض کند
با توجه به واکنش هاى مثبت و منفى اخذ عوارض از تردد ماشین ‌ها در سطح شهر تهران باید گفت، این کار  جز اینکه منبع در آمد خوبى برای ثروتمندتر شدن شهردارى تهران است سود دیگرى ندارد. اینکه شهردارى به دنبال افزایش درآمد براى خود باشد خلاف قانون نیست اما قرار هم نیست این افزایش درآمد با نقض حقوق شهروندان تهرانى باشد. اما با توجه به مواد موجود در قانون مى توانیم بگوییم که دریافت عوارض براى تردد از تونل های شهری غیر قانونى بوده چون خیابان، پل تونل متعلق به عموم است و کسى نمى تواند نسبت به این معابر مالکیت داشته باشد.

پیش از این نیز چنین لایحه ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده بود با مطرح شدن بحث لایحه اخذ عوارض برخی گله ‌مند شدند که چرا مجددا از مردم پول گرفته می‌ شود و با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان و افزایش ناگهانی قیمت ها شهرداری ترجیح داد این لایحه را پیگیری نکرده و آن را از شورا پس گرفت.
آن زمان دلیل ارائه این لایحه عدالت در شهر عنوان شده بود در حالی که هیچ کدام از این تونل ها و اتوبان صدر وسیله حمل و نقل عمومی پیش بینی نشده در حالی که در ابتدای ساخت پل طبقاتی صدر قرار بود یک خط BRT از آن عبور کند.
در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونل‌ های طویل جاده ‌ای کرده و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در این قاره به‌ حساب می ‌آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ دی ۱۳۹۷

    مسخره است. تونلی که با پول مردم ساخته شده رو میخوان بابتش از مردم پول بگیرن

  • ramin20i
    ramin20i | ۲۲ دی ۱۳۹۷

    اینا که تو فکر پولی کردن تونل ها و باج گرفتن از مردم هستن، اینا یک مشت بی عرضه هستن که نمیتونن کاری را انجام بدن و خرج کار های اشتباهشون هم میخوان مردم بدن
    چطور شهردار های قبلی تهران تونستن
    اینا نمیتونن!!!!

  • ilyma13
    ilyma13 | ۲۲ دی ۱۳۹۷

    نمیدونم چرا احساس میکنم هرچی سعی میکنن مردم رو تحریک کنن بازم موفق نمیشن؟!خودشونم فکر نمیکردن اینقدر بی رگ شده باشیم..‌

مطالب پیشنهادی