ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل سابق اسنپ با هدف ایجاد تحول در بخش خودرو به دیوار پیوسته است

«شهرام شاهکار»، مدیرعامل سابق اسنپ در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که اگرچه همچنان نایب رییس هیات مدیره اسنپ است اما دیگر در این شرکت سمت اجرایی ندارد و حالا در مجموعه دیوار یک سمت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۵

«شهرام شاهکار»، مدیرعامل سابق اسنپ در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که اگرچه همچنان نایب رییس هیات مدیره اسنپ است اما دیگر در این شرکت سمت اجرایی ندارد و حالا در مجموعه دیوار یک سمت اجرایی را به عنوان «مدیرعامل بخش خودروی دیوار» پذیرفته است.

شاهکار در این گفتگو اشاره می‌کند که دیوار به سوی تخصصی تر کردن بخش‌های مختلف خود پیش می‌رود و دلیل حضور او در بخش خودرو نیز همین مسئله است؛ چراکه قسمت خودرو، از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بخش‌ها در سایت‌های اینچنینی به حساب می‌آید:

«برای من این نوع کسب‌وکار جذاب است و تجربه‌ کوتاهی هم در گروه اینترنت ایران در اسکانو برای حوزه املاک داشتم. دیوار هم به عنوان رهبر حوزه آگهی در ایران، با تمرکز روی بازار خودرو، و نگاهی به بازار پر رونق خودروهای دست دوم با توجه به شرایط اقتصادی، بازار جذابی خواهد داشت. در نتیجه فرصت و چالش جذابی وجود دارد و حالا آمده‌ام تا ببینم چطور می‌توانیم این کسب‌وکار را بزرگ‌تر کنیم و توسعه‌اش بدهیم.»

او توضیح می‌دهد که اکنون حدود یک ماه است که کارش را به عنوان مدیرعامل بخش خودروی دیوار آغاز کرده و به اقداماتی که در این مدت نیز انجام شده، خوش‌بین است.

شاهکار در پاسخ به این سوال که آیا در آینده بخش خودروی دیوار در قالب پروژه و سایت جدید و مجزایی به کارش ادامه خواهد داد یا در خود دیوار به شکل تخصصی‌تر ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: «در حال حاضر نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم، اما محدودیتی وجود ندارد. باید دید کدام مدل، می‌تواند ما را به اهدافی که داریم برساند. امروز در حال بررسی هر دو مدل هستیم. نکته مهم اینجاست که تاکنون تمرکز جدی بر بخش خودروی دیوار وجود نداشته اما با پیوستن من به دیوار و تمرکزم روی بخش خودرو، به دنبال ورتیکال و تخصصی‌تر شدن بخش خودرو هستیم.»

مدیرعامل بخش خودروی دیوار در پاسخ به این سوال که چقدر شرایط اقتصادی امروز یعنی پر رونق شدن خودروهای دست دوم و رکود در بازار خودروهای صفر کیلومتر در تصمیم او برای پیوستن به دیوار و همچنین تصمیم دیوار برای راه‌اندازی یک بخش تخصصی برای خودرو موثر بوده است، می‌گوید:

«به طور کلی تمرکز کسب‌وکار آگهی‌ها بر بازار دست دوم است. شرایط اقتصادی امروز هم با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، رونق بیشتری پیدا کرده است. پس برخی عوامل ماکرو وجود دارد که باعث شده سایز این بازار بزرگ‌تر و جذابیتش هم بیشتر شود. در عین حال قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده و بسیاری ناگزیر هستند تا خودروی دست دوم را انتخاب کنند. اما بخش مهم اینجاست که خود کلاسیفاید‌ها چکار می‌توانند بکنند که پروسه جستجو، تحقیق و پروسه خرید یا فروش را راحت‌تر کنند. همه ما تجربه خرید یا فروش خودرو را داریم و می‌دانیم بخش‌های زیادی وجود دارد که در این مراحل می‌توان با استفاده از دیتا و تکنولوژی، فرایند را ساده‌تر کرد، بهره‌وری را افزایش داد و ارزش خلق کرد.»

او اشاره می‌کند که نگاه «هلدینگ هزاردستان» به عنوان شرکت مادر کافه بازار و دیوار، چابک عمل کردن است و معمولاً محصولات را پس از توسعه به شیوه‌ای استارت‌آپی آزمایش می‌کند و سپس بر اساس بازخورد تصمیم می‌گیرد که ادامه بدهد یا خیر. با در نظر گرفتن همین موضوع، او در پاسخ به این سوال که چه زمان شاهد عرضه محصولی که او اکنون مشغول کار کردن روی آن است خواهیم بود، بازه زمانی سه ماه آینده را بیان می‌کند.

شهرام شاهکار، مدیرعامل سابق اسنپ اکنون در نقش نایب رییس هیات مدیره اسنپ ایفای نقش می‌کند و این در حالیست که مدیریت بخش خودروی بازار را نیز بر عهده گرفته است. نکته مهم اینجاست که اسنپ متعلق به «گروه اینترنت ایران» ملقب به IIG است و از سوی دیگر شرکت سرمایه‌گذاری «سرآوا پارس» سرمایه‌گذار اصلی کافه بازار و دیوار است. گروه اینترنت ایران و سرآوا پارس اکنون تبدیل به قطب‌‌های اصلی اکوسیستم استارت‌آپی کشور شده‌اند و در بسیاری از موارد نیز رو در روی هم قرار گرفته‌اند. اکنون این سوال مطرح است که آیا حضور یک مدیر ارشد که در هر دو قطب فعالیت می‌کند، نمی‌تواند مشکلی را از جهت تضاد منافع ایجاد کند؟ شاهکار در پاسخ به همین پرسش به دیجیاتو می‌گوید:

«تضاد منافع در کسب‌وکار اسنپ وجود ندارد و یکی از دلایلی هم که تصمیم گرفتم این سمت را قبول کنم، عدم رقابت در همین حوزه با دیوار است. بنابراین این تصمیم با آگاهی و توافق طرفین گرفته شده است. هم مجموعه اسنپ علاقمند بود تا همچنان من در هیات‌مدیره‌اش باقی بمانم و در سمت غیراجرایی ایفای نقش کنم، و هم مجموعه دیوار به دلیل تمرکزی که می‌خواست در بخش خودرو ایجاد کند، علاقه داشت تا من با توجه به تجربه‌های قبلی که داشتم، بتوانم در این بخش هم موثر عمل کنم.»

شاهکار در پاسخ به این سوال که چرا ایده‌اش برای تمرکز بر بخش خودرو و ساده‌سازی فرایند‌ها مرتبط با این فعالیت را در قالب یک ایده‌ی استارت‌آپی به شکل مستقل پیاده نکرده و به هلدینگ هزاردستان پیوسته است، می‌گوید:

«نکته مهم فرهنگ سازمانی است که در فضاهای مختلف با هم متفاوت است و بعضی‌ها جاها نگاه کارمندی وجود ندارد. در نتیجه من امروز احساس نمی‌کنم کارمند دیوار هستم؛ هرچند هستم اما دست‌کم این احساس به من دست نمی‌دهد. حسم این است که داریم چیزی را با هم می‌سازیم و کارآفرینی می‌کنیم. پس نگاه من این نیست که کاری را از خودم شروع نکرده‌ام. در عین حال فکر می‌کنم افراد با هم متفاوت هستند؛ عده‌ای علاقه دارند از صفر با سرمایه شخصی ایده‌ای را پیگیری کنند. بعضی آدم‌ها مدیران بهتری هستند و می‌توانند هدایت یک مجموعه را بهتر انجام دهند. من فکر می‌کنم در تجربه‌های قبلی‌ام، این موضوع را خوب نشان داده‌ام و احتمالاً‌ دلیل انتخابم برای این سمت هم همین بوده است.»

از سوی دیگر «ژوبین علاقبند»، مدیرعامل اسنپ در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی ترک اسنپ، دست‌کم از نظر اجرایی از سوی شهرام شاهکار چه بوده است، گفت: «آقای شاهکار به دنبال چالش‌های جدید مدیریتی بود. موقعیت جالبی در بخش خودروی دیوار پیش آمد که ایشان تصمیم گرفتند بیشتر تمرکزشان را در آن قسمت قرار دهند. به هیچ وجه مشکلی وجود نداشت و شهرام امروز هم نایب رییس هیات مدیره اسنپ و کاملاً درگیر تصمیمات مدیریتی است.»

علاقبند در خصوص مشکل احتمالی در خصوص تضاذ منافع مشترک با حضور شهرام شاهکار در دو مجموعه IIG و سرآوا نیز می‌گوید:‌ «اهمیت موضوع اینجاست که ورتیکال خودروی دیوار و اساساً خود دیوار، هیچ رقابتی با شرکت‌های گروه اینترنت ایران ندارد و ما اساساً در این زمینه فعال نیستیم. پس مشکلی به وجود نمی‌آید و این نقل‌وانتقال با شفافیت کامل بین دو گروه انجام شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mahdi msr
    mahdi msr | ۲۲ دی ۱۳۹۷

    و بعضی ها مدیران بهتری هستند و هدایت یه مجموعه رو به عهده میگیرند...چرا همچین حرفی زد؟???

  • Behzad Mahdizadeh
    Behzad Mahdizadeh | ۲۲ دی ۱۳۹۷

    یک طوری مقاله زدید که هر کس ندونه فکر می کنه سانتا نادلا به گوگل پیوسته

    • reza duty
      reza duty | ۲۳ دی ۱۳۹۷

      حالا مگه چه عیبی داره
      حال میده اتفاقا

مطالب پیشنهادی