ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تغییر میدان مغناطیسی زمین
تکنولوژی

آپدیت اضطراری سیستم موقعیت یاب جهانی به دنبال تغییرات عجیب در میدان مغناطیسی زمین

قطب شمال میدان مغناطیسی زمین در حال متمایل شدن به سمت سیبری است و دانشمندان نمی دانند که چرا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. تغییر میدان مغناطیسی زمین دانشمندان را بر آن داشته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

قطب شمال میدان مغناطیسی زمین در حال متمایل شدن به سمت سیبری است و دانشمندان نمی دانند که چرا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. تغییر میدان مغناطیسی زمین دانشمندان را بر آن داشته تا سیستم موقعیت یاب جهانی را در همه بخش ها (از گوگل مپس گرفته تا کشتی رانی) به روز رسانی نمایند.

با حرکت آهن مایع در اطراف هسته زمین، میدان مغناطیسی زمین و در نتیجه قطب های آن به تدریج شروع به حرکت می کنند که این اتفاق غالبا هم قابل پیش بینی نیست. با در نظر داشتن آنچه گفته شد دانشمندان باید به صورت دوره ای الگوی مغناطیسی دنیا را به روز رسانی کنند و کلیه تغییرات را ثبت نمایند. آخرین نسخه از این نقشه در سال ۲۰۱۵ ارائه شد و قرار بر این بود که تا سال ۲۰۲۰ تغییری در آن ایجاد نشود که با این اتفاق دانشمندان مجبور شدند تغییراتی را در آن اعمال نمایند.

با این حال تغییر میدان مغناطیسی زمین این اواخر به قدری سریع و البته عجیب بوده که دانشمندان بریتانیایی و آمریکایی را بر آن داشت تا در حین بررسی های دوره ای خود بار دیگر نقشه های سیستم موقعیت یاب جهانی را به روز رسانی نمایند.

تغییراتی که این دانشمندان در مشاهدات خود ثبت کردند به قدری بزرگ بودند که حتی می توانستند باعث بروز خطا در سیستم های ناوبری بشوند.

برای جلوگیری از بروز این اتفاق دانشمندان مرکز تحقیقات زمین شناسی بریتانیا با همکاری اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا تصمیم گرفتند یک آپدیت اضطراری پیش بینی نشده را برای نقشه های جهانی ارائه دهند.

آنها در ادامه برای اطمینان از دقت سیستم موقعیت یاب جهانی تازه ترین دیتای خود از جمله پالس های ژئومغناطیسی شناسایی شده در بخش زیرین منطقه آمریکای جنوبی در سال ۲۰۱۶ را به نقشه ها تزریق کردند.

اما حرکت قطب شمال که در ۴۰ سال گذشته سرعت یافته فرایند تغییر مسیر میدان مغناطیسی را شدت بخشیده و در نتیجه ضرورت تدوین یک مدل جدید را بیشتر از پیش کرده است.

البته اشاره کنیم که قرار بود این نقشه به سرعت منتشر شود و در اختیار نهادهای مربوطه قرار بگیرد اما تعطیلی دولت آمریکا باعث شد که انتشار آن تا پایان ماه ژانویه به تعویق بیافتد.

روشن است که در اختیار داشتن این سیستم برای هواپیماها، کشتی ها و حتی تلفن های هوشمند که از میدان مغناطیسی زمین برای جهت یابی استفاده میکنند بسیار ضروری است.

از آنجایی که تغییر میدان مغناطیسی زمین بیشتر از هر نقطه دیگری در قطب شمال احساس می شود این منطقه بیشتر از هر جای دیگری در دنیا تحت تاثیر خطا در سیستم های مسیریابی قرار می گیرد.

با این حال اما دانشمندان هنوز نمی دانند که این اتفاق دقیقا به چه علتی در حال وقوع است. البته احتمال می رود امواج شکل گرفته در هسته زمین عامل اصلی ایجاد پالس های ژئومغناطیسی رخ داده در سال ۲۰۱۶ باشد و در نتیجه حرکت میدان مغناطیسی زمین نیز میتواند ناشی از حرکت سریع فلز مایع زیر کانادا باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۴ دی ۱۳۹۷

    پایان دنیا ?

  • H.b
    H.b | ۲۳ دی ۱۳۹۷

    واااای ? یعنی خدا هم داره وضعیت مارو هیجانی تر می‌کنه
    زندگی تو ایران کم هیجان داشت اینم روش ?

  • Mohy
    Mohy | ۲۳ دی ۱۳۹۷

    خدا بخیر بگذرونه?

مطالب پیشنهادی